Test: Land Rover Freelander II - má stále co nabídnout?

Model Land Rover Freelander se dnes vyrábí ve druhé generaci. Představena byla již před sedmi lety, ale stále patří k tomu nejlepšímu mezi lehkými SUV. Vyzkoušeli jsme Freelander II v kombinaci s (takřka) základní výbavou S, nejslabším motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou.
Seznam kapitol
  1. Nově a lépe, Volnomyšlenkář podruhé, Poněkud trpká premiéra
  2. Nabídka verzí, Docela drahá legrace, Na první pohled
  3. Vzhůru na palubu, Zavazadelník přinejmenším uspokojivý, Za volantem
  4. Na silnici…, … i mimo ni, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Nově a lépe

Již na sklonku osmdesátých let bylo v rámci tehdejší Rover Group rozhodnuto o vývoji nového modelu, který by pro značku Land Rover poprvé v dějinách obsadil bující segment lehkých SUV. Původně bylo v plánu novinku vyvinout jej ve spolupráci s Hondou, s níž Rover tehdy úzce spolupracoval.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Land Rover Freelander II TD4 aut. S

Honda nakonec dala od projektu ruce pryč a pustila se do vývoje vlastního vozu, který se pak představil v roce 1997 jako Honda CR-V. Rover byl tedy nakonec nucen dotáhnout projekt CB40 na vlastní pěst. Sériové provedení s označením Land Rover Freelander se představilo krátce po CR-V, tedy ještě během roku 1997, a stalo se například jedním z vůbec prvních vozů své kategorie opatřeným systémem pro asistenci sjezdů prudkých klesání.

Land Rover Freelander: Za volantem nejmenšího z rodu

Land Rover Freelander: Za volantem nejmenšího z rodu

Freelander se stal rychlým obchodním úspěchem a do roku 2002 šlo o vůbec nejprodávanější „čtyřkolku“ v Evropě. Bankrotu Rover Group však nezabránil, ve svých počátcích se navíc potýkal z významnými technickými nedostatky. Ty se týkaly například brzdového systému (resp. jednotky ABS).

Pokud si dobře vzpomínám, například při zkouškách nových vozů porotou volící Evropské auto roku (COTY) nejprve ABS zlobilo a při opakovaném intenzivním brzdění dokonce zcela selhalo. V roce 2004 prošel původní Freelander rozsáhlou modernizací, v rámci níž se dočkal řady technických vylepšení, přičemž karoserie i její interiér byly změněny takřka k nepoznání.

Volnomyšlenkář podruhé

Pokud se o původním Freelanderu hovořilo jako o mimořádně úspěšném modelu, druhá generace s označením Freelander II je na tom ještě o něco lépe. Zatímco Freelanderu I vzniklo během deseti let půl milionu kusů, Freelander II pokořil hranici 300 000 vyrobených vozů již po pěti letech.

Freelander II byl představen na londýnském autosalonu v roce 2006 a svým designem byl maximálně přiblížen tehdejším modelům Range Rover a Land Rover Discovery 3. Oproti svému předchůdci narostl o 50 mm do délky, o 32 mm do výšky a o 109 mm do šířky a v nárazových testech EuroNCAP vynikl vysokou úrovní pasivní bezpečnosti, když suverénně získal pět hvězdiček.

První dojmy: Land Rover Discovery 4 2012

První dojmy: Land Rover Discovery 4 2012

Z poměrně krátké anabáze vlastnictví Land Roveru koncernem Ford (2000 – 2008) si Freelander II kromě jiného odnesl také vznětový čtyřválec 2,2 l vzniklý ve spolupráci Ford/PSA, který zůstává stěžejní pohonnou jednotkou Freelanderu II dodnes. Platí to také o některých ovladačích, za příklad poslouží panel spouštění oken a ovládání zrcátek v řidičových dveřích převzatý z Volva, jež tehdy FMC patřilo také (viz např. nedávný test Volvo V60 R-Design).

Poněkud trpká premiéra

Zatím nejvýznamnějšího faceliftu se Land Rover Freelander II dočkal v půli roku 2010. Po stránce vzhledu se toho až tak mnoho nezměnilo. V rámci faceliftu dostal Freelander jiné přední mlhovky a pozměněnou masku chladiče, seznam modifikací uzavírají nová přední a zadní sdružená světla. Větší změny však byly technického rázu.

Tou nejzásadnější se stalo doplnění verze s pohonem jediné osy. Takto (ne)vybavený Freelander 2 nese označení eD4 a na trh se dostal těsně před premiérou zcela nového modelu Evoque. Verze eD4 disponuje výhradně šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením a soustavou řízeného zhášení motoru start/stop.

Land Rover Freelander 2: facelift a pohon 2WD!

Land Rover Freelander 2: facelift a pohon 2WD!

Freelander eD4 se i díky tomu stává nejhospodárnějším Land Roverem v historii, když vykazuje průměrnou spotřebu 6,0 l/100 km a emise CO2 ve výši 158 g/km. Za zdůraznění stojí, že Land Rover Freelander II eD4 se do dějin zapsal jako vůbec první Land Rover v historii, který má pohon pouze předních kol.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nově a lépe, Volnomyšlenkář podruhé, Poněkud trpká premiéra
  2. Nabídka verzí, Docela drahá legrace, Na první pohled
  3. Vzhůru na palubu, Zavazadelník přinejmenším uspokojivý, Za volantem
  4. Na silnici…, … i mimo ni, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

dnes | Jan Mička | 11 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků