Test Land Rover Discovery TDV6: klasik

V době silničních SUV, představuje Land Rover pojízdného dinosaura. Je jen umírající větví vývoje, nebo má i dnes své místo na trhu?
Seznam kapitol
  1. Discover history, není krabice jako krabice, Místem se nešetřilo
  2. Válka o anglické dědictví, Ve stopách Range Roveru, Žena se za volantem neztratí
  3. Naměřená dynamika a zrychlení, Nešetři ho!
  4. Discovery nebo Range?, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Land Rover Discovery, menší sourozenec mastodonta Range Rover, kráčí ve stopách původního Range Roveru a konkuruje takovým veličinám jako je Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol GR nebo Toyota LandCruiser. Pod kapotou jsme vyzkoušeli ideální motorizaci TDV6, která ani nezruinuje řidičovu peněžěnku, ani nezahanbí svými výkony na rychlostních komunikacích. Nasedněte si, prosím.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Discover history

První Land Rover Discovery se objevil v roce 1990 jako menší sourozenec stále rostoucího Range Roveru. A nenabízel tuctovou techniku, pod jeho kapotou se totiž usídlil rovnou tříapůllitrový benzinový osmiválec. Rover byl již tehdy objevitelem přímovstřikových turbodieselů, a tak variantou se druhou stal dvouapůllitrový čtyřválcový turbodiesel s přímým vstřikováním radiálním čerpadlem. Nabízel na svou dobu lákavou kombinovanou spotřebu 8,6 l/100 km, tím se ale výčet lákadel jím nabízených uzavíral.

V roce 1994 se představila mezigenerace Discovery, která představovala důkladný facelift. Změnu přinesla až druhá generace v roce 1999, přinášející nové benzinové i naftové motorizace. Novinkou byl turbodiesel o shodném objemu jako u předchozích generací, ovšem s pěti válci a hrdým označením TD5.

V roce 2002 přišla další facelitová mezigenerace a v roce 2004 se představila zbrusu nová třetí generace. Benzinový osmiválec z prapůvodních 3,5 litrů přes 4 litry posílil až k objemu 4,4 litru – jen prosím nehledejte jeho původ ve starých osmiválcích, vypůjčili si jej u Jaguaru. Pod kapotou se ocitl poprvé také dárek od nového majitele, koncernu Ford, totiž přeplňovaný vznětový šestiválec TDV6 ze společné líhně PSA a Ford. Tato generace mezitím prochází každoročními facelifty a povedený šestiválec pod kapotou dokazuje, že lze i s velkým terénním autem jezdit vcelku úsporně. Ale nepředbíhejme.

Není krabice jako krabice

Anglické krabice jsou vždy aristokratičtější než ty pevninské, zde se opravdu projevuje „splendid isolation” Britských ostrovů. Zatímco SUV a off-roady se obecně zakulacují, Land Rover u svého Discovery (a nejen u něj) tvrdošíjně vsadil na krabicoidní design. Aby se neřeklo, dokreslil do něho několik křivek a kulatých rohů. To je v krátkosti design Discovery.

Hranatou příď ovládl oblouk prohnutí čelní masky, reflektory s čirou optikou dají vzpomenout na sourozence Range Rover. Přední maska má jednoduché masivní žebrování, testovaný kus je navíc doplněn dvojicí přídavných dálkových světlometů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední nárazník je opticky rozdělen na tři části. Střed tvoří lakovaná část tvořící optický celek s přední lakovanou maskou. Obě postranní části jsou z nelakovaného plastu, který pokračuje do lemů předních blatníků.

Přední kapota je masivní, vešel se na ní obligátní písmenkový nápis Land Rover. Přední prosklení je na dnešní poměry s nevýrazným sklonem, A sloupky jsou rovněž z nelakovaného plastu. Střecha se výrazně zvedá nejprve za čelním sklem a poté nad druhou řadou sedadel. Vnější zpětná zrcátka sestávají ze dvou částí, horní chromované a dolní nelakované části.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přední blatníky jsou obohaceny o větrací mřížky, kliky dveří jsou z nelakovaného plastu. Kombinace profilu Discovery je dualitou nelakovaného plastu a lakovaných částí s výrazným prosklením zavazadlového prostoru. Nášlapy jsou v kombinace černě lakované oceli, nelakovaného plastu a chromovaných lišt.

Discovery je postaven na osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami o rozměrech 255/600. Ty neměly zrovna terénní vzorek, což se v našem ostrém testu plně projevilo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Zadní část odlišuje od krabice trojúhelníková koncepce boků v rozích zádi. Tu obsazují také rozměrné sdružené koncové svítilny. Záď vozu nese dnes již typický stylistický prvek všech Land Roverů. Je jím schod v dolní lince prosklení pátých dveří. Tento šikovný detail ozvláštňuje jinak nudný design britských off-roadů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní nárazník je doplněn masivní lištou  tvořící přechod mezi ním a pátými dveřmi. Pod nárazníkem se nachází ještě tažné zařízení, které spolehlivě zajistí, že vás při drobné nehodě nikdo neodře a naopak sám odejde domů s brekem...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově působí design Land Roveru sebevědomě a hodně konzervativně. Na krabici už dnes opravdu není co vymýšlet a proto si designéři Land Roveru zaslouží uznání za citlivé ztvárnění britské klasiky v moderním pojetí.

Místem se nešetřilo

Kdo má zkušenost s větším Range Roverem, bude i k mohutnému Discovery přistupovat s neoprávněným despektem. Je pravda, že pocit řidiče nákladního automobilu si v Discu neužijete, ale stísněné pocity mohou dopřát svým kolenům snad jen zavalitější dvoumetroví řidiči.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po otevření dveří přivítá řidiče jen o něco menší prostor než u Range Roveru. Angličané s dali záležet na sladění všech materiálů. Kožená sedadla s vynikající anatomií nepostrádají ani loketní opěrky podobné těm v letadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pracoviště řidiče představuje hotový Babylon. Vše je sice přehledné, ale množství tlačítek je nekonečné. Klasický přístrojový štít doplňují ovladače audia a tempomatu na volantu, středový panel začíná velkým LCD displejem pro palubní počítač, pokračuje audiosoustavou, ovládáním klimatizace a končí výklenkem odkládacího boxu na středovém tunelu.

Středový tunel nese kromě hlavice automatické převodovky, ovládání elektronické ruční brzdy a multifunkčního ovladače jízdních režimů také středový box s multimediální výbavou pro připojení mobilu nebo mp3 přehrávače. Řidič i spolujezdec mají k dispozici ještě držáky nápojů v rozích přístrojové desky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na zadních sedadlech čeká cestující spousta luxusu, vybrané materiály, perfektní reprosoustava, dokonce i vyhřívání sedadel. Na nich se sedí příjemně a pohodlně se sem vejdou tři dvoumetroví pasažéři. To je výhodou krabicoidních aut.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dříve zmíněná vlnovka v dolní lince prosklení pátých dveří slouží i k rozdělení pátých dveří an dva díly. Nejprve se otevírá horní díl, sloužící ke vhledu do zavazadlového prostoru. Když nakládáte větší věci, sklopíte i spodní část, která vytvoří praktický schůdek.

Zavazadlový prostor Discovery má základní objem 280 litrů při provedení se třemi řadami sedadel, po sklopení sedadel až 2 558 litrů. Testovaná verze byla vybavena jen dvěma řadami sedadel, tudíž místa vzadu bylo opravdu jako v dodávce, jen pro dosažení odpočtu DPH jej od kabiny dělí povinná ocelová přepážka. To je daň za státní (a možná i stádní) nenasytnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Součástí zavazadelníku je řada odkládacích prostorů po stranách i v podlaze, rezervní kolo naopak zůstalo venku napospas blátu a špíně, jak se na terénní auto sluší a patří.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Discover history, není krabice jako krabice, Místem se nešetřilo
  2. Válka o anglické dědictví, Ve stopách Range Roveru, Žena se za volantem neztratí
  3. Naměřená dynamika a zrychlení, Nešetři ho!
  4. Discovery nebo Range?, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

bazar

Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2017
Stav: 6 058 km
Cena: 1 300 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 196 602 km
Cena: 206 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 179 868 km
Cena: 177 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 74 071 km
Cena: 264 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 936 km
Cena: 300 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 184 934 km
Cena: 232 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků