68
Fotogalerie

Test Land Rover Defender 90 SW: Ještě než se rozloučíme

Evropská výroba britské legendy končí. Ještě než dojde na definitivní loučení, vyzkoušeli jsme Defender s karoserií 90 SW, abychom se připravili na to, jak těžké, nebo naopak lehké, blížící se loučení bude.

Kapitoly článku:


Předem bych vás rád upozornil na to, že se v tomto testu patrně nic nového o Defenderu nedočtete. Jak byste také mohli, když se tohle auto vyrábí přes šedesát let a v průběhu svého působení na trhu se měnilo jen velmi pomalu. Jenže na druhou stranu pochopte, že když vám přijde nabídka na test takového speciálu, jakým Defender je, odmítnout prostě nemůžete. Možná dojde na ještě jeden test, ale pak už se nikdy do nově vyrobeného Defenderu neposadíme.

Land Rover Defender totiž končí. Už není žádné možná, kdyby, nebo asi. Je to hotová věc. Objednávky bude automobilka přijímat do konce června, čímž si zajistí odbyt na produkci vyrobenou do konce letošního roku. Pak už z linky v britském Solihullu tento model defitivně zmizí.

Mimochodem začátkem května prohodil jeden z představitelů Land Roveru jen tak mezi řečí, že Defenderů zbývá pro Rakousko a Českou republiku dohromady už jen čtyřicet. Land Rover evidentně nebude mít problém s doprodáním posledních kousků.

defender-32.jpgdefender-33.jpg
Nebude to dlouho trvat a Defender postavený na základech automobilové historie se pro Evropu definitivně stane minulostí. Je to velká škoda? Nebo to je dobře?

A teď si položme otázku: Bude Defender po svém odchodu někomu chybět? Je to vůbec pro dnešního zákazníka nějaká ztráta? Tak třeba alespoň na tyto otázky by nám mohl dnešní test dát odpověď.

Odpověď č.1: Nikomu to oprávněně vadit nebude

Kdyby byl Land Rover Defender film, hrál by v něm třeba Vlasta Burian. A teď si představte, že by nějaký film s tímto bezesporu kvalitním hercem šel do kin dnes a vysílal by se hned po Padesáti odstínech šedi. Jistě by se našlo pár pamětníků, kteří by na Vlastu zašli, ale ve srovnání se současnými hity by to bylo zanedbatelné číslo. S Defíkem to je stejné a přesně proto také Land Rover hledá náhradu.

Dnešní zákazníci mají priority někde absolutně jinde a Defender je z jejich pohledu velmi špatné auto. Dá se to pochopit, protože je těžký, uvnitř malý, hlučný, ergonomie ovládacích prvků hraničí s katastrofou a o nějakém pohodlí nemůže být optikou současných kupců automobilů vůbec řeč.

defender-63.jpgdefender-7.jpg
Kolik dnes najdete automobilů na trhu, jejichž design vznikal pouze podle toho, aby bylo možné karoserii jednoduše vyrobit? 

Land Rover v průběhu let auto vylepšoval a přidával výbavu, ale je to úplně stejné, jako kdybyste nějaký starý film digitálně restaurovali. Pravda, lépe se na to kouká, jenže obsah to vůbec nezmění.

Dokazuje to i naše devadesátka. Ve výbavě bylo mnoho luxusních prvků. Třeba příplatková sedadla, kůží potažený volant, elektricky ovládaná okna, vyhřívané čelní sklo i sedadla, rádio s bluetooth a USB, klimatizace... Jenže pořád si musíte zvyknout na posunuté pedály, na těsnou přítomnost dveří a pokud patříte k vyšším osobám, pak je potřeba se smířit i s tím, že si s trochou nadsázky brzy volantem prošoupete kalhoty.

Když s Defenderem vyrazíte na delší cesty, je potřeba se připravit na vyšší hluk v interiéry, náchylnost na boční vítr i na vyšší spotřebu. Oficiálně byste si sice měli vystačit s nějakými deseti litry, ale počítejte spíše se čtrnáctkou. Minimálně pokud se budete pohybovat po dálnici vyšší rychlostí než je 100 km/h. Ve větrném tunelu totiž Defender mnoho času fakt nestrávil a na výsledku to zaručeně poznáte.

defender-21.jpgdefender-24.jpg
Interiér? Optikou současných zákazníků velice špatný. Přepínat něco na rádiu během jízdy je věc plná překvapení. Nikdy totiž nevíte, který z těch miniaturních čudlíků nakonec zmáčknete. 

A komfort podvozku? Krátká devadesátka skáče jako koza v petrželi na kdejaké nerovnosti, čímž se stává ovládání miniaturních tlačítek na panelu rádia činností plnou překvapení, neboť si už myslíte, že míříte na chtěné tlačítko, pak ale přijde menší nerovnost a vy mačkáte něco úplně jiného. Mimochodem ona ani kvalita reprodukované hudby za moc nestojí. Vlastně, a psal jsem to už několikrát, si myslím, že audio v Defenderu patří k absolutní spodině toho, co je na trhu s automobily k mání.

Ano, kdybych se na Defender koukal optikou drtivé většiny dnešních zákazníků, mohl bych s klidným svědomím napsat, že mi je odchod terénní legendy úplně ukradený. Ty tam jsou doby, kde se prodával Defender jako Plzeňský prazrdroj v akci. Důvody, proč tomu tak je, se dají bez problémů pochopit. Stačí se jen chvíli svézt. 

Radosti
Stylový design
Poctivá mechanika
Výborné vlastnosti v terénu
V mnoha ohledech speciální auto
Starosti
V mnoha ohledech zastaralé auto
Hlučná a nekomfortní jízda
Špatné vlastnosti na silnici
Pro většinového zákazníka špatné auto
1  /10

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud