Skvěle jezdí v terénu i na silnici
Snadné ovládání
Extrémně praktický vnitřek
Rozumná spotřeba
Velký průměr otáčení
Složitější parkování kvůli rozměrům
Vysoká cena
9 /10
S přechozím a tedy ještě klasickým „Defíkem“ jsem se toho něco najezdil. A fakt, že si i po šestnácti letech vybavuji detaily, vypovídá o tom, že to byly zážitky intenzivní. Kvalita palubní desky a vůbec celého vnitřku jako v dědově Žigulíku, řízení ve stylu „přibližně tam, s odchylkou pár metrů,“ poměrně drsné řazení…
Také hluk v kabině byl výrazný, ať už od čtyřválce Td4 o objemu 2,4 litru a zbytku hnacího ústrojí, nebo ten od povrzávajícího podvozku, nemluvě o aerodynamickém. Ztuha jdoucí spojka s velmi krátkou drahou znamenala po týdnu výstavně osvalené lýtko, následované otlačenou nohou od tvrdé výplně řidičových dveří. A pohon všech kol s redukcí, řešený krátkými pákami u řadičky, vyžadoval při obsluze tvrdou ruku a víru, že „to tam padlo.“ Chyby? Ani náhodou, původní Defender byl a stále je naprosto boží a ryzí zážitek.
O tom, jak citlivě přistoupí Land Rover ke své historii, a jak moc se bude lišit nástupce zakladatele celého rodu, se vedly dlouhé řeči. A vzniklo auto, které je opět vše, jen ne fádní a obyčejné. I když je aktuální model na trhu už nějakou chvíli, připomeňme si, že je k dostání ve třech délkách – 90 s téměř 4,6 metry (včetně rezervy na pátých dveřích) a rozvorem 2587 mm, 110 s délkou pěti metrů a rozvorem 3022 mm a pak této největší 130, která na stejném rozvoru jako má stodesítka měří dokonce 5,36 metru.
Délka je volitelná, dvoumetrovou šířku se sklopenými zrcátky mají všechny modely společnou. Design není nutné dlouze popisovat, moderní reinterpretace se podle všeho velmi povedla a po stránce proporcí, vkusných odkazů na minulost, praktických detailů typu odhalených tažných ok i vnímání auta jako celku jde alespoň za mne o velmi vkusnou záležitost i pro ty, kteří v životě žádný starý Defender neviděli. Kombinace moderních i drsňáckých prvků pokračuje i uvnitř.
Interiér: Dokonalost nejen pro rodinu
Posaďte uživatele původního „Defíku“ za volant toho nového a bude si připadat jako na palubě hvězdné lodi. Ne ve smyslu padesáti dotykových obrazovek, řazení na stropě nebo podobných výstředností, ale z hlediska přehlednosti a naprosté vstřícnosti v ovládání běžných i pokročilejších funkcí. Samozřejmě ani zde nechybí připomínka, že jde o stroj do nepohody – například odhalené hlavy šroubů ve výplních dveří a na středovém tunelu, madla mezi řidičem a spolujezdcem plus zcela po stranách palubní desky (ta se hodí i při nastupování, auto je fakt vysoké) nebo soubor tlačítek pro ovládání terénních funkcí hezky po ruce hned na středovém panelu.
Mnoho prvků zde poznáte i z jiných Land Roverů – skvělá kolečka pro ovládání teploty klimatizace, po jejichž stisknutí lze ovládat i výhřev a ventilaci sedadel, klasickou „pistolovou“ pažbu voliče automatické převodovky a další drobnosti. Kdo má rád mačkání a točení skutečnými čudlíky a kolečky, bude nadšen – pod obrazovkou palubního systému máme normální nastavení hlasitosti, kompletní ovládání i doplňkových funkcí klimatizace, nastavení světlé výšky vzduchového odpružení, stop startu, vypínání asistentů nebo aktivaci redukce.
Infotainment nabíhá vcelku rychle a hrabat se v něm můžete dlouhé týdny – pokud chcete. Základní funkce jsou k dispozici na pár ťuknutí a ty doplňkové jsou velmi obsáhlé. Náklonoměry, zobrazení aktuálního stavu pohonu všech kol a uzávěrek, kompas, senzor pro měření hloubky vody při brodění, pohled z kamer (a že jich je, o tom za chvíli) – máme tu dokonce i připomínku rozměrů auta a návody, jak aktivovat různé speciálnější terénní režimy a funkce.
Důležité a velmi příjemné je, že skutečně vše je soustředěno u řidičovy pravé ruky, středový tunel zde slouží výhradně jako odkládací prostor – a také mimořádně povedený. Má poličky ve dvou patrech, držáky nápojů s možností zakrýt je další posuvnou „miskou,“ objemnou schránku pod loketní opěrkou, která se dá vyklopit o 180° směrem dozadu, kde poslouží jako další police pro pasažéry na zadních sedadlech.
Posádka vzadu nebude stejně jako ta vpředu trpět nedostatkem místa, krabicovité tvary Defenderu zaručují dostatek volnosti nad hlavou, celková šířka pohodlí v oblasti ramen (tři dospělí se příliš tísnit nebudou) a pro nohy si můžete udělat prostoru kolik chcete díky sedadlům posuvným a děleným v poměru 60:40. Pohodlí zde jistí klimatizace s odděleným ovládáním pro pravou i levou stranu, a dokonce nastavením směru na tělo a na nohy. Nechybí ani dva USB porty.
Po sklopení opěradel nevznikne zcela rovná plocha (můžete převážet více než 2metrové předměty, ale to, co máte k dispozici i v běžné pětimístné konfiguraci nezavdává důvody ke stížnostem. Mezi podběhy máte 125 cm, na délku k hraně opěradel druhé řady také přes 1,2 metru, na výšku 90,5 cm – prostě stodola na kolech. Přístup skrze do strany otevírané páté dveře je pohodlný, akorát nesmíte parkovat v moc velkém bočním náklonu – ony něco váží a zvlášť s plnohodnotným náhradním kolem. Jediné, co zde možná lehce nepotěší, je vysoká hrana a podlaha kufru, nicméně jeho objem a využitelnost vám tuto nepříjemnost snadno vynahradí.
Pokračování 2 / 3
Jízda: Terénem i silnicí každý den
Pokud bažíte po nejdelším Defenderu, Land Rover vám výběr pohonu maximálně usnadní. K dostání je buď s třílitrovým benzinovým šestiválcem ve verzi P400 o výkonu 294 kW, nebo s turbodieselem o stejném objemu (plus 1 cm3) se 183 kW ve verzi D250 a tomto D300 s hezkými 221 kW. Ty doplňuje rovněž solidních 650 Nm točivého momentu. K autu, do nějž se dá naložit spousta lidí (až 8) i věcí se tyto parametry skvěle hodí, zrychlení na 100 km/h zabere velmi ne-offroadových 7,5 sekundy.
Motor je doplněn velmi dobře fungujícím mild-hybridem a stop/startem, k jeho vypínání zde ale není důvod – viset při rozjezdech vás nenechá. Šestiválec dostatečně táhne už v nižších otáčkách a plynule řadící osmistupňový automat ZF si je toho dobře vědom, při běžné jízdě jej zbytečně nevytáčí a i když na to šlápnete, motor nepošle do zbytečně blízko k červenému poli. Pružnost je zcela bezproblémová a ani ve vyšších rychlostech si nebudete stěžovat na nedostatek zátahu. Udávaná spotřeba 9,4 l/100 km zcela odpovídá realitě, při střídmějším tempu a vhodném profilu trasy se můžete podívat i pod devět.
Do terénu je novodobý Defík vybaven znamenitě. Verze 130 má automaticky vzduchové odpružení s možností měnit světlou výšku, což se kromě terénu hodí i při nastupování nebo připojování přívěsu. Rozsah ze standardního nastavení je 40 mm plus v rychlostech do 80 km/h nebo až 75 mm plus do 50 km/h, pak je ze Access Mode se snížením pro snazší nastupování a nakládání.
Uzávěrky najdete uprostřed a vzadu, jejich práci buď můžete nechat na automatice, nebo je individuálně zapínat. Na obrazovce si pak můžete vybírat jízdní režimy pro silnici, kamení, bahno, písek, štěrl/sníh/trávu nebo i brodění v až 90 centimetrech – každý má své nastavení citlivosti plynu, ovládání diferenciálů a citlivosti kontroly trakce. Můžete si ale vybrat také až čtyři vlastní nastavení a uložit si je.
Pro jízdu v terénu se pak velmi hodí kamery, které nabízejí jak výhled z auta do různých stran, ale také na auto zvenčí. Specialitou je pak pohled „z předního nárazníku“ s názvem ClearSight i s naváděcími čarami pro přední kola, případně obrysem přední části vozu – Defender jej dopočítává ze záběrů přední kamery. Hrátky s terénními kouzly zvládnete raz dva, auto vám jde na ruku a nenechá vás udělat přešlap, kterým byste jej poškodili.
Off-roadové věci bychom tedy měli vyřešené s pochvalou – až na dvě věci, které vám možná budou vadit i na asfaltu. Auto je skutečně široké, v přímém srovnání s „originálem“ o 21 centimetrů bez zrcátek. Dlouhá 130 má také poměrně velký poloměr otáčení, pocitově i v tabulkách, které uvádí obrysový přes 13 metrů. Při parkování vám pomohou kamery a senzory, ale fyzická velikost auta je nezanedbatelná. A na asfaltu nyní bude Defender trávit nejvíce času, protože mu to na rozdíl od původního modelu skutečně jde.
„Originál“ si pro jízdu po silnicích nebo ve městech musel koupit buď skutečný fanoušek, pozér nebo masochista, tato generace pluje po silnicích s prakticky stejnou elegancí a pohodlím, jako ostatní Land Rovery nebo Range Rovery. Odpružení se nenechá rozhodit dírami ani výmoly, kola jedou tam, kam jim ukážete volantem, náklony v zatáčkách nejsou nijak děsivé a i na klikatější okresce můžete udržovat vyšší tempo. S klidem na palubě také není problém, auto je dobře odhlučněné stran aerodynamické složky i šumu od podvozku. Snadno se ovládá, neperete se s ním. A ty velké rozměry? Když se pod vámi na úzké silničce utrhne krajnice a spadnete do „pangejtu,“ máte jistotu, že z něj vyjedete.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Další auto až do konce věků
Od začátku tohoto testu si asi říkáte, že neustálé srovnávání původního auta s technickým základem v době narození našich otců a dědů není fér – tak trochu je to pravda. Nicméně když chcete něčemu říkat Defender, zvlášť když tak stále vypadá, je na místě.
Originál byl pracovní nástroj, tento kus jím může být také, přičemž přidává složku zcela bezproblémové každodenní použitelnosti, kultivovanosti a v jistých ohledech i luxusu. Praktičnost je úžasná, vnější rozměry odpovídají normálnímu MPV, třeba typu Mercedesu třídy V. Sečteno a podtrženo, je to dvakrát víc auta, než původní Defender, protože toho umí dvakrát víc, aniž by ztratilo na charismatu.
Land Rover Defender 130: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
2.312.247 Kč (D250/183 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
2.433.683 Kč (D300/221kW) |
Technické údaje: Land Rover Defender
Rok • stupeň výbavy
2024 • 130
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 997 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,3 mm
Nejvyšší výkon
221 kW (300 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
650 Nm při 1 500 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s
Nejvyšší rychlost
191 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
1 329 l • 2 516 l
Objem palivové nádrže
89 l
Hmotnost: provozní • celková
2 602 kg • 3 375 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 706 mm • 1 702 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 358 × 2 008 × 1 970 mm
Základní výbava: 20" kola z lehké slitiny (Style 5094), Celoroční pneumatiky, 20" náhradní kolo, plnohodnotné, Kryt náhradního kola v barvě vozu, Střecha v barvě karoserie, Panoramatické střešní okno, elektricky posuvné, s elektricky ovládanou sluneční clonou, Podélné střešní nosiče, černé, Charakteristický dekorativní prvek – čtvercová clona zadních bočních oken (s odkládací přihrádkou v interiéru), Světlomety Premium LED s LED signaturou, Světlomety s asistentem dálkových světel (AHBA), Sedadla čalouněná materiálem Resist v odstínu Ebony, interiér v odstínu Ebony, Sedadla vpředu elektricky nastavitelná ve 12 směrech, s paměťovou funkcí a hlavovými opěrkami manuálně nastavitelnými ve 2 směrech, Sedadla vzadu sklopná a dělená v poměru 60:40, s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů, se středovou loketní opěrkou, Středová konzola s loketní opěrkou, Standardní interiér, Plochá vana na podlahu zavazadlového prostoru, Čalounění stropu tkaninou Morzine v odstínu Light Oyster, Příčný nosník s povrchovou úpravou Light Grey Powder Coat, Volant obšitý látkou Dinamica®, Volant multifunkční, Volič automatické převodovky v materiálu Resist, Audiosystém Meridian™, Interaktivní displej řidiče a další