TEST Land Rover Defender 110 S D240: Nový pacholek se už z lesa nebojí

Land Rover Defender se po čtyřech letech vrátil na scénu. Vypadá a chová se jinak. Nezůstal ale zamčený ve své sociální bublině?

Radosti
Jízdní komfort
Bohatá výbava
Relativně rozumná cena
Starosti
Zbytečně složité ovládání terénních funkcí
Horší sladění motoru s převodovkou
8  /10
 

Land Rover Defender se vyráběl od roku 1983. Jako pokračovatel filozofie původního Land Rover Series I byl spíše pracovním nástrojem či zábavným náčiním do terénu. Konstrukčně byl složitý asi jako tužka. Stál na žebřinovém rámu a jednotlivé panely karoserie se k sobě šroubovaly či nýtovaly. Pod jeho kapotou se objevilo několik motorů - od řadového čtyřválce po vidlicový osmiválec. Hojně byly pod kapotou i motory od BMW, například šestiválec o objemu 2,8 litru.

Díky tomu, že se konstrukce vozu po celou dobu výroby zásadně nezměnila, sloužily i poslední vyrobené kusy jako stroje času, které řidiče přesunuly do osmdesátých let. Řídit tento vůz však bylo utrpení. Na dlouhých cestách obzvláště. Pokud šlo ale o jeho terénní schopnosti, jen těžko hledal sobě rovného. I těsně před koncem výroby byl tak defender viděn jako služební vůz těch, kteří jeho schopnosti ocenili.

Například státní podnik Lesy České republiky jej používal, dokud to šlo. Poté přešel na Volkswageny Amarok, což není odpovídající náhrada, i když jde o skvělé auto. K ukončení výroby ikonického off-roadu došlo na začátku roku 2016. Z výrobní linky sjel poslední kousek vozu v klasické zelené barvě a jeho odjezdu z britského Solihullu přihlíželi i pracovníci, kteří si pamatují, jak ze stejného místa sjížděly první kousky Series I.

Král je mrtev, ať žije král

Na nového panovníka se čekalo čtyři roky. Už od prvních náznaků fanoušci přešlapovali na místě a doufali, že se jejich oblíbený stroj vrátí v té nejlepší formě. Nyní je novinka konečně tady. Žebřinový rám je pryč a místo něj nastoupila platforma D7, hliníková architektura koncernu JLR, která existuje v několika derivátech. Jeden používá třeba Jaguar XE. Nový Defender má svou vlastní dedikovanou odnož platformy s názvem D7x. Fotografii hliníkové konstrukce najdete v galerii.

Nová platforma je oproti původnímu řešení třikrát tužší. Základ umožňující nezávislé zavěšení kol se pak vedle vinutých pružin hodí i pro vzduchové odpružení. Pro zaryté fanoušky informace podřadná, pro cestovatele, kteří chtějí s autem jezdit každý den, je to ale vítaná věc. Pro Land Rover je pak vítanou změnou to, že do nové platformy může osadit i elektrifikovaná pohonná ústrojí. Defender tak může v klidu žít a i přes svou náturu se nijak zásadně bát emisních norem.

Hodí se ještě dodat, že platforma nového defenderu se hodí i pro karosářskou verzi pick-up. Aby pak automobilka ještě více uklidnila vody pochybností, jezdila při testování s vozy přes obrubníky vysoké 25 centimetrů rychlostí 40 km/h. Nejen marketingově si pak pomohla tím, že testovací vozy protáhla všemi možnými kouty světa a vrhla se i do extrémních podmínek. Nicméně tyto testy jsou v automobilovém světě běžné. Třeba Volkswagen Transporter dostává taky pěkně za uši.

Uhlazená krabice

Land Rover Defender svůj základní tvar neměnil několik dekád, stejně jako třeba Lada 4x4 (dříve Niva). Nyní se ale více zakulatil. Přední maska je zcela jiná a již nemá signifikantní vodorovné žebrování. Vystouplá kapota zůstala pouze náznakem a kulatá světla se nyní schovávají v obdélníkovém rámečku. Upřímně, pokud by na kapotě nebyl obrovský nápis Defender, tak bych netušil, o jaký model jde.

To je první věc, která mi trochu vadila. Chápu, že třeba pro bezpečnost kolemjdoucích je lepší nová podoba, ale už prostě nevypadá tak cool. Nechci tím ale říct, že vypadá špatně. Mezi ostatními vozy vyniká, a to nejen svými rozměry. Líbí se mi zvýrazněné ochranné prvky, imitace ocelových plátů na kapotě a rezerva klasicky připevněná na pátých dveřích. Podivného plastového čtverce spojujícího zadní dveře se zadní částí vozu už ale fanoušek nejsem.

Silniční dominanci tohoto vozu pak musíte poznat osobně. Na fotkách to tolik nevynikne, ale defender je opravdu velké auto. Testovaná verze 110 se dvěma páry dveří měří na délku včetně rezervního kola přes pět metrů a je tak delší než Range Rover a mnohem větší než Jeep Rubicon. Světlá výška se pak pohybuje od 218 do 291 milimetrů. Záleží na tom, jak si nastavíte podvozek. Nejvyšší nastavení vám pak umožní brodit se až do hloubky 90 centimetrů. 

Land Rover Defender 2020: rozměry a srovnání
Model LR Defender Jeep Rubicon Range Rover
Délka [mm] 5018 4882 5000
Šířka [mm] 1996 1894 2073
Výška [mm] 1967 1901 1869
Rozvor [mm] 3022 3008 2922
Světlá výška [mm] 218-291 252 297
Poh. hmotnost [kg] 2323 2122 2350

Ještě větší pak novinka působí v porovnání s předchůdcem. Land Rover Defender 110 z roku 2001 byl o 41 cm kratší a o 20 cm užší. Navíc se cítil dobře na šestnáctkách, zatímco u nového jsou minimum ocelové osmnáctky, které ovšem lze vyměnit i za 20palcové hliníkové disky.

Techfender

Zpočátku mě Defender trochu naštval. Je totiž poměrně vysoko, ale nemá žádné madlo, kterým se dovnitř vyhoupnete. Jediná madla jsou na obou stranách palubní desky. Hodí se ale snad jen spolujezdci, aby se držel při jízdě v terénu. Řidiči je ten jeho téměř k ničemu. Když pak stojíte pod úrovní auta (třeba v terénu), špatně se do něj nasedá.

Hlavní roli uvnitř hraje na první pohled jednoduchost. Velký multifunkční volant co skvěle padne do rukou, solidní výhled do všech stran, kvalitní zpracování, snadno omyvatelné (a některé i snadno odnímatelné) povrchy a bohatý prostor pro celou posádku. Za pátými dveřmi najdete krychlový prostor 1050 litrů, do kterého můžete na pogumovanou podlahu hodit třeba střeleného kance. To jen tak na okraj.

Úložných prostorů je tady přebytek, prostor pod loketní opěrkou pak může dokonce sloužit i jako lednička. Od spolujezdce k volantu se táhne jedna dlouhá přihrádka, která prochází i pod infotainmentem. Její povrch je pogumovaný, takže vám při jízdě zůstanou věci na místě. Vnitřní zpětné zrcátko může být vybaveno funkcí Clerasight a proměnit se tak na promítačku kamery, která je umístěná na střeše.

Tlačítka na ovládání základních funkcí vozu jsou přehledná, ale v rámci úspory prostoru moc namačkaná na sebe. V ergonomii mi vadil také volič převodovky zbytečně blízko u obrazovky, což zhorší přístupnost k ovládání infotainmentu. Informační systém by pak mohl mít rychlejší reakce, což je bolístka, kterou jsem viděl prozatím u všech vozů z tohoto britského vrhu.

Život s tímto autem je jako život s kdejakým SUV. Máte si kde nabít telefon, můžete se nechat navigovat, adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů fungují skvěle, hlídání slepých úhlu taktéž. Klimatizace dělá co má a pokud se chcete zabavit, můžete si zapnout ekonomické hodnocení vaší jízdy. Oproti jiným autům je ale defender jedním z těch, které běžnému cestování dodá obrovskou dávku stylu a pocit výjimečnosti. 

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Diskuze (20) Další článek: Nedobíjejte své plug-in hybridy, hrozí zkrat, říká BMW. Svolávány jsou tisíce vozů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz