TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být! | Foto: Ondřej Lilling
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie

Druh na vymření

V nižší střední třídě už hrají prim přeplňované motory a narazit na atmosféru je spíše zázrak, Vestu však s ničím jiným než se čtyřválcem bez turba nekoupíte. Šestnáctistovka s označením VAZ-21129 je v zásadě shodná s motorem z Kaliny II a Granty, má šestnáct ventilů, proměnnou délku sání, a svými parametry téměř odpovídá jedna-šestce v Loganu a Renaultu Mégane (objemy se liší o 2 kubické centimetry).

Od mého loňského setkání s Vestou se údajně zapracovalo na odhlučnění motoru, jeho parametry se však nezměnily. Výkon 78 kW (106 koní) je k dispozici v 5800 otáčkách, pro točivý moment 148 N.m si musíte dojít do 4200 otáček a převodovka je stále pouze manuální pětistupňová. Není tady stop-start a pro nastartování je potřeba nechat startér protočit o trochu déle, než je u modernějších motorů obvyklé, nakonec ale naskočí a po chvilkovém „váhání“ (první ranní start) se ustálí na volnoběžných otáčkách.

Zvykat jsem si chvíli musel na velmi lehké ovládací síly pedálu, spojku, která zabírá snad až na posledním centimetru před uvolněním a na dnešní poměry až překvapivě tuhé řazení. Možná se budete smát, ale připomnělo mi starší bavoráky. Neutrální poloha vesměs „měkká“, pro zařazení rychlosti je však nutné překonat nebývale velký odpor. Z dostupných zdrojů jsem vyčetl, že na začátku výroby Lada používala skříň z Méganu, pak ale začala do Vesty montovat svou vlastní, údajně z důvodu snížení nákladů.

Lada Niva je na trhu již 40 let. Výročí připomíná svěží limitovaná edice

Lada Niva je na trhu již 40 let. Výročí připomíná svěží limitovaná edice

Motor při běžné jízdě jenom tiše vrní, nevadí mu nízké otáčky, ale v takovém případě od něj nečekejte více než pouhé udržení zvolené rychlosti na rovině. Jednak že reakce na plyn nejsou nejrychlejší, ale hlavně, pokud požadujete dynamičtější svezení, je potřeba vysokých otáček. Průběh tahu je v podstatě lineární, prokazatelně se něco děje až po překročení třech tisíc otáček, a to jste vlastně pořád ještě na začátku.  Nebojte se jít až nad pět tisíc, teprve pak se dočkáte očekávané svižnosti a „starosvětské“ zvukové kulisy.

To je fajn, když se chcete povozit jenom tak pro radost, kdybych měl ale dennodenně jezdit mezi Prahou a Brnem, za předpokladu, že by bylo možné všude jet stotřicítkou, raději vždy vyrazím o pár minut dříve a nasadím volnější tempo. Okolo 120 km/h totiž hluk od podvozku znatelně prostupuje do interiéru, sílí i svist kolem zpětných zrcátek a předních sloupků a vy podvědomě přestanete tlačit na pilu. Nejednou jsem se nad něčím zamyslel, mrknul na tachometr a tam 110 km/h. A víte co? Bylo mi to úplně jedno.

Zvolnění bude lepší nejenom pro pohodu na palubě, ale i zmírnění „víru“ v nádrži. Pokud se budete snažit držet předpisovou stotřicítku (motor na pětku točí 3500 otáček), což se v kopcích občas neobejde bez podřazení, připravte se na zhruba 8,5 l/100 km. Rozvážnější styl mimo město znamená udržitelných sedm litrů, a když se ve vás probudí „závodnické“ choutky nepřekročíte desítku. Kdyby tak zapadlé krkonošské okresky mohly mluvit…

Nejen Návštěvníci pláčou - zemřel otec terénního vozu Lada Niva

Nejen Návštěvníci pláčou - zemřel otec terénního vozu Lada Niva

Baví mě řídit Ladu

Ostatně, Krkonoše jsem si pro testování Vesty SW Cross nevybral náhodou. Můj zhruba 300kilometrový okruh totiž zahrnuje dálnici, více i méně kvalitní okresky, ale hlavně zastrčené strupaté silničky plné stoupání, klesání a ostrých vracáků, kde nepotkáte živáčka. Celou dobu jedete nanejvýš devadesátkou a nepříčíte se tak mužům zákona. A právě na těchto silničkách jsem si oplastovanou Ladu užil asi nejvíce.

Nikdy by mě nenapadlo, že to někdy řeknu a následně napíšu, ale tohle auto mě bavilo řídit. Běžně je totiž podvozek relativně komfortní, a jakmile přitlačíte, i krásně čitelný. Navzdory 17palcovým kolům nečekejte výraznější rázy a ani uskakování v zatáčkách, možná i díky standardně dodávaným pirellkám s padesátiprocentním profilem.

Líbí se mi tužší řízení se strmějším převodem (pochází z Méganu), díky kterému si to do zatáček předem hezky namíříte a v průběhu oblouku nejsou potřeba další korekce směru. Dokonce i stabilizační systém je benevolentní a neutne vás při prvních sklonech k nedotáčivosti. Jakžtakž si můžete hrát s přenosem hmotnosti, byť je znát, že by rozevlátější styl vedl ke kyvadlovému efektu zádi. Počítejte také s většími náklony karoserie, to ale spíše s ohledem na horší boční vedení sedáků, kdy se uvnitř musíte koleny o něco zapřít.

A úplně na závěr si nechám brzdy s kotouči na všech čtyřech kolech. Nejsou přecitlivělé, dokonce ani jejich nástup není kdoví jak jedovatý. Perfektně se však dávkují a moje „řádění“ překonaly se ctí. Na nerovnostech v nájezdech do zatáček bylo potřeba ocenit i práci tlumičů – čumák neposkakoval a kola držela kontakt s vozovkou. Dělal tedy přesný opak toho, co ve stejné situaci předváděl Renault Mégane třetí generace.

Lada Vesta SW Cross - srovnání s podobnými modely nižší střední třídy
Model Lada Vesta SW Cross Dacia Logan MCV Stepway Fiat Tipo Combi** Škoda Rapid SB
Motor VAZ-21129 0.9 Tce 1.4 95k 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1596 898 1368 999
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 78/5800 66/5000 70/6000 81/5000
Točivý moment [N.m/min] 148/4200 140/2250 127/4500 200/2000
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 172 175 185 198
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 11,1 12,3 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,5 4,9 5,7 4,6
Základní cena 349.900* 286.400 329.900 418.900
*Cena stanovená neoficiálním dovozcem Remoraid Auto Vyškov, **terénní verze se nenabízí

Závěr

Vezmu-li to kolem a kolem, je Lada Vesta SW Cross něco jako Mitsubishi Lancer. Vypadá, tak jak vypadá, zvenku i zevnitř se nemusí zamlouvat každému, byť za posledních dvacet let je to v případě Lady obrovský posun kupředu. Tuhle asociaci mi ale mozek vyhodil spíše s ohledem na techniku.

Ano, je to kombinace dílů Lady, Renaultu, zároveň jde ale o poctivou, lety prověřenou mechaniku a přesně takový pocit vůz vzbuzuje i při jízdě. Někteří budou nadávat, že je technika zastaralá a že to ve spodních otáčkách moc nejede, odpůrci malých přeplňovaných motorů však mohou chrochtat blahem. Navíc, když něco funguje a plní normy, tak proč to zavrhovat?

Z mého pohledu není problém Lady Vesta to, jak vypadá, jakou má techniku, už vůbec ne, jak jezdí, protože to bylo asi největší překvepení tohoto testu, nebo cena, která je vzhledem k obsažené výbavě prostě skvělá (mrkněte pod tabulku s technickými údaji). Mám na mysli servis.

Remoraid Auto poskytne tříletou záruku s omezením na 100.000 ujetých kilometrů, otázkou ale zůstává, kolik zákazníků bude ochotno dojíždění do autorizovaných servisů Lada, které „neumějí“ odstranit každou závadu Vesty (složitější se řeší přes slovenský import). Kdyby v Česku existovalo funkční oficiální zastoupení, bylo by to pro nové Lady jako pokropení živou vodou. Zaslouží si totiž pozornost. Velkou!

Souhrn cen
Základní cena vozu 334.900 Kč (1.6 16V/78 kW SW Ice)
Cena s testovaným motorem 349.900 Kč (1.6 16V/78 kW SW Cross Ice)
Cena s test. motorem a výbavou 349.900 Kč (1.6 16V/78 kW SW Cross Ice)
Cena testovaného vozu 362.600 Kč (1.6 16V/78 kW SW Cross Ice)

Technické údaje: Lada Vesta Cross

  • Rok • stupeň výbavy 2018 • Ice
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 596 cm3
  • Nejvyšší výkon 78 kW (106 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách  až 5 800 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 148 Nm při 4 200 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,6 s
  • Nejvyšší rychlost 172 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 480 l • 825 l
  • Objem palivové nádrže 55 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 355 kg • 1 730 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 9,7 • 6,0 • 7,5 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 635 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 524 mm • 1 524 mm
  • Rozměr pneumatik 205/50 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 424 × 1 785 × 1 537 mm

Základní výbava: Čtyři airbagy, litá 17palcová kola, asistent rozjezdu do kopce, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy, volant nastavitelný ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické otevírání kufru z místa řidiče, tempomat s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace, elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, rádio se čtyřmi reproduktory a USB vstupem, asymetricky dělená zadní opěradla a další.

Volitelná výbava: Metalíza (10.900 Kč), plnohodnotná 15“ rezerva (1800 Kč).

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků