Kapitoly článku:
Je pohodlnější!
Tou největší výhodou, kterou Urban přinesl, je ale nakonec komfort jízdy, jakkoliv to zní v kontextu tohoto automobilu poněkud přehnaně. Nižší podvozek a měkčí odpružení jsou cítit na každém metru silnice. Do interiéru se díky dalším opatřením nedostávají žádné vibrace a ve výsledku je tak auto uvnitř překvapivě tiché. Samozřejmě nesmíte vytáčet motor a nesmíte po něm chtít jízdu přes 100 km/h. Klid ruší pouze hučící rozvodovka. Škoda.
S Nivou Urban jsem si dal zhruba šedesát kilometrů a protože to je přece Urban, do terénu jsem se ani nepodíval. K mému překvapení to bylo cestování vcelku bez problémů, byť každý tak nějak tuší, že na dlouhých trasách by výsledek asi vypadal jinak. Ale k tomu Niva určená není.
Největší výhodou verze Urban je nakonec civliněji nastavený podvozek, který je nižší a hlavně měkčí. Auto tak po silnici neskáče jako koza v petrželi. Vlastně se s ním dá po silnicích jezdit docela dobře
Motoru jako takového se nová verze nijak netýká, takže máte pod kapotou stále tu známo benzinovou sedmnáctistovku o výkonu 61 kW (83 k) a s točivým momentem 129 Nm. Pocitově dynamika Nivě snad ani příliš neschází, naměřená realita je ale trochu jiná. Graf najdete níže.
Lada Niva Urban: zrychlení |
0-50 km/h (s) |
4,98
|
0-100 km/h (s) |
16,45 |
Niva patří se svým nejlepším časem sprintu 0-100 km/h za 16,45 s k tomu nejpomalejšímu, co jsme měřili. V grafu vidíte pro zajímavost srovnání s Fiatem 500X 1.6 MultiJet. Lehká Niva by z počátku Fiatu trochu ujela, ale sprint by nakonec prohrála
K jízdě s Nivou bych ještě rád přidal jeden postřeh. Ve výbavě už by mělo být ABS, a tak jsem se rozhodl, že to vyzkouším. Pokud Niva opravdu ABS má, pak zasahuje jen decentně. Při plném brzdění ze 100 km/h auto zanoří předek hluboko dolu, postaví se na přední nápravu, gumy pískají a po chvilce se od nich začne kouřit.
To by se asi s ABS dít nemělo. Dal jsem si ještě dva další pokusy, nicméně když jsem při třetím pokusu po pár sekundách brzdění přešel do přetáčivého smyku, raději jsem toho nechal. Jednoduše řečeno, nejlepší bude, když pojedete s Nivou Urban tak, abyste nemuseli plné brzdění používat.
Niva Urba je pěkná, ale pořád je to hlavně terénní dříč, který je kilometry vzdálený současným SUV. Nabízí se otázka, jaký to celé má vlastně smysl
Urban: Trochu polemiky na závěr
Niva Urban není nezajímavá, to ani náhodou, ale spíše než říkat, že je auto pohodlnější nebo že se z něj dokonce stalo SUV, je přesnější hodnotit jízdu v této verzi jako snesitelnější. Je to vlastně něco na způsob Land Roveru Defender Rough, i když zde v trochu zjednodušené verzi. Prostě dostanete poctivý a celými dekádami prověřený kus železa v hezčím obalu. Ano, také zde vidím tu nevyřčenou otázku: Jaký to má celé smysl?
Hm, těžko říci. Protože i když budete vozit na třetích dveřích logo Urban, stejně budete mít auto určené primárně do terénu. Jenže za to lepší pohodlí zaplatíte daň v podobě ztráty jedné z největších výhod Nivy. Tedy to, že když se někam nevejdete a v lese auto odřete, tak vám to bude jedno. Obyčejný bílý lak karoserie se nějak opraví, ale metalíza? A co když se urvou ty plasty? A co když se poškrábou ta pěkná šestnáctipalcová litá kola? Mám takové tušení, že drásání Urbanu v terénu tak nějak už nebude ono. Nebude to tak bezstarostné.
I lidé z Made in Russia přiznávají, že se sice zákazníci ve velké míře zajímají o Nivu Urban, ale nakonec si jí nekoupí. Důvod je úplně jednoduchý. Za stejnou cenu (zhruba 330 000 Kč) si mohou koupit prodlouženou pětidveřovou Nivu. Ta možná nebude tak pohodlná, ale zase odveze více. To je ale dilema...
Urban je fajn a já jsem rád, že jsem si ho mohl blíže prohlédnout i se s ním projet. Je to takové sympatické retro kombinované s lehkou modernou. Jestli se vám tento vůz líbí, neváhejte. Jestli ale čekáte komfort na úrovni třeba i Dusteru, pak budete zklamáni.
Technické údaje: Lada Niva
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 690 cm3
Vrtání • zdvih
82,0 mm • 80,0 mm
Nejvyšší výkon
61 kW (83 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
127,5 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
16,6 s
Nejvyšší rychlost
137 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
150 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 285 kg • 1 610 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,5 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
3 720 × 1 680 × 1 640 mm
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross