To to trvalo! Konečně se nám do redakce po strašlivě dlouhé době dostalo opravdu pořádné auto. Lada Niva prostě nemá konkurenci.
Kapitoly článku:
Za uplynulý rok prošlo redakčními testy kde co - od nějakých Hyundaiů, přes Škodovky, elektromobily, hybridy, Jaguary, RR Evoque až třeba po brutální BMW X5 M. Všechno to byla sice zajímavá auta, jenže byla také taková celá křehká, plastová... zkrátka pro pořádné auto musíme někam úplně jinam. Někam na východ. Jo, tušíte správně, zamíříme do Ruska.
Ruské mašiny, to je zcela samostatná kapitola. Tím spíš, když je pak prověřená celými desetiletí fungování na trhu. Dámy a pánové, přivítejte zcela jedinečnou, unikátní, nezničitelnou a všehoschopnou Ladu Nivu.


Niva je stejná, Niva je svá
Obvykle začínáme testy kapitolou o designu. No, rád bych o něm něco napsal, ale ono vlastně není co. Vzhled Nivy zaprvé není vůbec důležitý (pořádná auta totiž sázejí na úplně jiné věci) a za druhé jej stejně všichni známe. Odpovídá době svého původu, takže jde o hodně hranatou karoserii, kterou za dobu existence nepostihl žádný facelift, ani žádné módní kinetické, fluidní a kdo ví jaké ještě trendy. Lada Niva je stále stejná, Lada Niva je svá.
Připomenout můžeme alespoň základní rozměry auta. Testujeme častější třídveřovou variantu, která je (jak se v dnešním moderním „pisálkovství“ říká) hodně kompaktní. Na délku nemá ani čtyři metry (3720 mm), široká je 1680 mm a vysoká 1640 mm. Komu by to zcela náhodou nestačilo, ten si může pořídit větší pětidveřovou verzi.



Výroba Lady Niva odstartovala v roce 1975. Po stránce designu se auto za dobu své existence prakticky nezměnilo.
Když se ovšem bavíme o vnější karoserii, můžeme se alespoň podívat trochu blíže na náš testovací exemplář. Ten totiž nabídne dvě nadstandardní vychytávky. Zaprvé to jsou boční nášlapy. Na rozdíl třeba od terénních pick-upů renomovaných značek, tyhle „nivovské“ jsou vyrobeny z pořádného kovu (vždyť to říkám, že je Niva pořádné auto). Kromě toho, že je nezničíte na prvním terénním zlomu, vypadají samozřejmě extrémně cool. Jediné, co mají společné se zmíněnými pick-upy, je fakt, že jsou v praktickém životě přímo vynikající na ušpinění kalhot během nastupování a vystupování. Jak se říká, pro krásu se musí trpět, že ano.
Tou zajímavější vychytávkou je přední rám. Myslím, že už od pohledu je všem jasné, že tady jde o něco vysoce speciálního. Lada má totiž v Mělníku obrovský sklad, kde je obrovská plocha, no a když napadne sníh (jestli letos vůbec nějaký napadne), může tato konkrétní testovaná Niva fungovat jako sněžný pluh. Však víte, až se zima zeptá… Toyota používá pro svou prodejnou s malinkatým parkovištěm umístěnou v pražských Modřanech pro stejný účel obrovský Hilux. Jojo, pořekadlo „malý, ale šikovný“ v praxi…

Specialitou testované Nivy jsou boční nášlapy, respetive boční ochranný rám a především dodělávané příslušenství pro použití radlice ze čtyřkolky.
Nejhezčí na celé věci je, že Toyota má nějaké extra příslušenství, zatímco u Lady si to prostě a jednoduše vyrobili. Radlice a její naviják pochází ze čtyřkolky. Pod motor byl přišroubován jakýsi plech (samozřejmě v ruském stylu pořádně tlustý) a ovládání celého systému se nastěhovalo do přihrádky spolujezdce. Jak jednoduché.
Háček je pouze v tom, že bych si během policejní kontroly nebyl úplně jistý tím, zda je tahle věc oficiálně schválená, ale budeme doufat, že ano. Druhým háčkem je samozřejmě plech pod motorem, který tam trčí jak jazyk bernardýna v pětatřicetistupňovém vedru. Pro jízdu mimo silnice to není zrovna ideální věc, ale co, vždyť jde přece odšroubovat.


Základem každého auta jsou plasty
Interiér? No to je jedním slovem pohádka. Podle obecné „pisálkovské“ definice „jak to nemá měkčené plasty, tak to stojí za velký kulový“ by Lada Niva asi neobstála, jenže na ta správná a pořádná auta obecné definice neplatí. Interiér je vyroben naprosto ukázkově, tady prostě není co vytknout. Plasty jsou sice tvrdé, ale to samozřejmě nikoho netíží.
Velkou pochvalu si zaslouží ergonomie, přehlednost, seskupení jednotlivých ovládacích prvků od logických celků. Automobilky slavných jmen mají na tuto oblast stáda odborníků zkoumajících, kam asi tak bude řidič sahat, když bude chtít přidat teplotu a podobné věci. Výsledkem pak může být kupříkladu nesymetrický středový panel z Lexusu RX. Co ale všichni řeší? Vždyť to jde udělat tak jednoduše. Za tři dny, co jsem měl Nivu půjčenou, jsem ani jedinkrát nesáhl vedle. V tomto autě, je okamžitě jasno, kde který ovladač je, což je mimochodem další znak pořádného auta.



Interiér je vyroben ukázkově. Když se něco rozbije, tak postačí dva šrouby a je po problému.
I když moment, přece nemůžeme jenom chválit, přece se musí najít něco, co by se dalo zkritizovat. Tak třeba rádio. Jeho ovládání je velmi nešťastné. Malá tlačítka sotva trefíte, občas je nechtíc zmáčknete. Audiosystém je špatný zaručeně z jednoho prostého důvodu. Jde o produkt jiného výrobce. Kdyby byl dělán v Rusku, určitě by neměl tak malá tlačítka a na jejich zmáčknutí by byla zaručeně potřeba pořádná dávka síly. Ale bohužel...
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross