V poslední době stoupá počet řidičů, kteří své bicykly umisťují raději za auto, než na střešní nosič. Činí tak dobře, protože na střeše kola zvyšují odpor vzduchu a tedy i spotřebu paliva. Navíc se tak navýší hluk a rovněž zvedat je do takové výšky není vůbec jednoduché ani bezpečné.
Švýcarský autoklub CTS otestoval dvanáct nosičů kol, z nichž pět je určeno pro upevnění na tažném zařízení a zbytek stačí upevnit na víko zavazadelníku. Ve všech zkouškách se jasně ukázalo, že upevnění na tzv. kouli je bezpečnější a stabilnější. Jenže jak to tak bývá, je nutné si za to připlatit.
Všechny čtyři nosiče na tažné zařízení Švýcaři "velmi doporučují", i když poslední Pro User už se v hodnocení dostal pod padesát procent a odnesl si pouze známku "doporučujeme". Stejně si stály i první čtyři výrobky určené na víko zavazadelníku. Zbytek už podle zástupců autoklubu není doporučeníhodný. Hrozí zde riziko, že se kolo či auto poškrábe.
Při výběru zadního nosiče kol se krom zmíněných výsledků tohoto testu, které přinášíme v tabulce na konci článku, doporučujeme řídit následujícími pravidly:
- Ověřte si, že nosič pasuje na vaše auto. Většina výrobců uvádí seznam vozidel, pro která je nosič vyroben. Zcela jistí si budete, pokud zvolíte nosič z továrního příslušenství automobilky.
- Elektrokola jsou těžší než ta klasická, i po vyjmutí baterie. Ověřte si proto maximální povolenou nosnost nosiče. Existují i speciální nosiče pro elektrokola. V testu je to například Unitec Alu Atlas Evo.
- Nosič musí mít homologaci. Vyhněte se nákupu v nespecializovaných obchodech, kde se rady často nedočkáte a riskujete nákup nekvalitního nosiče bez možnosti nákupu příslušenství, jako je například nájezd pro upevnění.
Příklad manipulace si prohlédněte na videu od vítězné značky testu, Thule:
Model |
Cena nosiče (Kč) |
Počet kol |
Max. hmotnost 1 kola |
Max. zatížení nosiče |
Max. rychlost km/h |
Hodnocení |
Manipulace, Kvalita, Jízdní zkoušky (%) |
Nosiče upevněné na tažné zařízení |
Thule Easy Fold 931 |
13 995 |
2 |
30 kg |
60 kg |
130 |
71 % |
82/76/66 |
Thule Velo Space 917 |
12 980 |
2 |
30 kg |
60 kg |
130 |
69 % |
76/74/65 |
Fischer Pro Line |
v ČR se neprodává |
2 |
25 kg |
50 kg |
120 |
60 % |
59/56/62 |
Unitec Alu Atlas Evo |
5 499 |
2 |
- |
49,8 kg |
120 |
60 % |
52/54/65 |
Pro User Saffier IV |
7 440 |
4 |
15 kg |
60 kg |
120 |
48 % |
43/46/50 |
Nosiče upevněné na víko zavazadelníku |
Eckla Grizzly |
4 200 |
2 |
- |
38,4 kg |
100 |
54 % |
57/47/55 |
Thule Clip On High |
6 299 |
2 |
15 |
30 kg |
130 |
52 % |
59/43/53 |
Mont Blanc Super Rider + |
v ČR se neprodává |
3 |
45 |
45 kg |
110 |
52 % |
47/38/58 |
Unitec Niko C5W |
3 428 |
2 |
15 |
30 kg |
130 |
45 % |
49/31/49 |
Eckla Porty |
2 990 |
3 |
- |
40 kg |
100 |
37 % |
54/39/31 |
Hollywood Racks F1B |
V ČR se neprodává |
3 |
- |
45 kg |
- |
36 % |
51/38/31 |
Menabo Main |
1 540 |
3 |
15 |
45 kg |
130 |
33% |
50/32/28 |