Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

V poslední době stoupá počet řidičů, kteří své bicykly umisťují raději za auto, než na střešní nosič. Činí tak dobře, protože na střeše kola zvyšují odpor vzduchu a tedy i spotřebu paliva. Navíc se tak navýší hluk a rovněž zvedat je do takové výšky není vůbec jednoduché ani bezpečné.

Švýcarský autoklub CTS otestoval dvanáct nosičů kol, z nichž pět je určeno pro upevnění na tažném zařízení a zbytek stačí upevnit na víko zavazadelníku. Ve všech zkouškách se jasně ukázalo, že upevnění na tzv. kouli je bezpečnější a stabilnější. Jenže jak to tak bývá, je nutné si za to připlatit.

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Všechny čtyři nosiče na tažné zařízení Švýcaři "velmi doporučují", i když poslední Pro User už se v hodnocení dostal pod padesát procent a odnesl si pouze známku "doporučujeme". Stejně si stály i první čtyři výrobky určené na víko zavazadelníku. Zbytek už podle zástupců autoklubu není doporučeníhodný. Hrozí zde riziko, že se kolo či auto poškrábe.

Při výběru zadního nosiče kol se krom zmíněných výsledků tohoto testu, které přinášíme v tabulce na konci článku, doporučujeme řídit následujícími pravidly:

  • Ověřte si, že nosič pasuje na vaše auto. Většina výrobců uvádí seznam vozidel, pro která je nosič vyroben. Zcela jistí si budete, pokud zvolíte nosič z továrního příslušenství automobilky.
  • Elektrokola jsou těžší než ta klasická, i po vyjmutí baterie. Ověřte si proto maximální povolenou nosnost nosiče. Existují i speciální nosiče pro elektrokola. V testu je to například Unitec Alu Atlas Evo.
  • Nosič musí mít homologaci. Vyhněte se nákupu v nespecializovaných obchodech, kde se rady často nedočkáte a riskujete nákup nekvalitního nosiče bez možnosti nákupu příslušenství, jako je například nájezd pro upevnění.

Příklad manipulace si prohlédněte na videu od vítězné značky testu, Thule:

Model Cena nosiče (Kč) Počet kol Max. hmotnost 1 kola Max. zatížení nosiče Max. rychlost km/h Hodnocení Manipulace, Kvalita, Jízdní zkoušky (%)
Nosiče upevněné na tažné zařízení
Thule Easy Fold 931 13 995 2 30 kg 60 kg 130 71 % 82/76/66
Thule Velo Space 917 12 980 2 30 kg 60 kg 130 69 % 76/74/65
Fischer Pro Line v ČR se neprodává 2 25 kg 50 kg 120 60 % 59/56/62
Unitec Alu Atlas Evo 5 499 2 - 49,8 kg 120 60 % 52/54/65
Pro User Saffier IV 7 440 4 15 kg 60 kg 120 48 % 43/46/50
Nosiče upevněné na víko zavazadelníku
Eckla Grizzly 4 200 2 - 38,4 kg 100 54 % 57/47/55
Thule Clip On High 6 299 2 15 30 kg 130 52 % 59/43/53
Mont Blanc Super Rider + v ČR se neprodává 3 45 45 kg 110 52 % 47/38/58
Unitec Niko C5W 3 428 2 15 30 kg 130 45 % 49/31/49
Eckla Porty 2 990 3 - 40 kg 100 37 % 54/39/31
Hollywood Racks F1B V ČR se neprodává 3 - 45 kg - 36 % 51/38/31
Menabo Main 1 540 3 15 45 kg 130 33% 50/32/28

Zdroj: CTS

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků