Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

Hodnotu zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost lze najít v technických datech skoro každého vozidla určeného pro jízdu na pozemních komunikacích.

Jenže, kdo je vlastně nejrychlejší v disciplíně, která se dá zjednodušeně popsat jako start od semaforů? Rozhodli jsme se to zjistit na jednom opuštěném parkovišti, kde jsme vyznačili startovní a cílovou čáru. Mezi nimi byla pouze třicetimetrová vzdálenost. Všem účastníkům jsme pochopitelně v cíli změřili čas.

Představme si nejdříve čtveřici soupeřů: Pomyslné startovní číslo 1 obdržela motorka BMW G 310 R (její test si můžete přečíst zde). Je to vstupní model do světa motocyklů bavorské značky. Objem motoru je jen 313 cm3, výkon 25 kW a maximální točivý moment 28 Nm. Neohromí ani její maximální rychlost - jen 145 kilometrů v hodině. Do testu jsme ji však zařadili kvůli nízké hmotnosti - jen 158,5 kilogramu, což slibuje, že se ze startovní čáry odlepí opravdu rychle.

Leaf trošku zklamal

Jejím "papírovým" soupeřem mohl podle nás být Nissan Leaf s číslem 2. Dosluhující generace tohoto elektromobilu má téměř desetinásobnou hmotnost proti výše jmenované motorce (přesná hodnota pohotovostní hmotnosti je 1535 kilogramů), ale prakticky shodnou maximální rychlost (144 km/hod) a hlavně točivý moment 254 Nm dostupný okamžitě.

Ve vyšší třídě pak podle našich předpokladů měly být soupeři špičkové výrobky motocyklového  a automobilového světa. Číslo 3 tedy dostal motocykl Moto Guzzi Audace Carbon. Jeho vidlicový dvouválec má zdvihový objem 1380 cm3 s výkonem 71 kW a 120 Nm. Ovšem provozní hmotnost je plných 318 kilogramů.

Test BMW 750Li xDrive: Prohlídka mnichovské výkladní skříně

Test BMW 750Li xDrive: Prohlídka mnichovské výkladní skříně

Protivníkem byla superlimuzína BMW 760 Li xDrive, kterou pohání zážehový dvanáctiválec s výkonem 448 kW (610 koní). 800 Nm je také velmi solidní hodnota. Ovšem agregát musí rozpohybovat plných 2180 kilogramů, což je pohotovostní hmotnost vlajkové lodi mnichovské značky.

Nejprve jsme na start postavili leafa a motorku BMW. Sice jsme si stanovili, že budeme dělat průměr ze tří pokusů, ale ke třetímu už ani nedošlo. Bylo totiž jasné, že motorka je v této disciplíně jasně lepší. Pokud se řidiči motorky alespoň trošku podařil start, byl na třicetimetrové trati minimálně o 0,6 sekundy rychlejší. Zatímco leafu trval tento sprint vždy něco málo přes 4 sekundy (nejméně 4,02), BMW G 310 R to zvládla i za 3,09.

Souboj "těžkotonážníků"

Po nich se na startu připravily Moto Guzzi a BMW 7. Tady jsme naopak měřili čtyřikrát. Opticky to totiž vypadalo, že jsou oba soupeři ve stejné formě a jednou byla dokonce o kousek lepší italská motorka. Řidiči obou strojů navíc stále zlepšovali své časy. V jednom případě pak došlo k "mrtvému" závodu. Stopky ukázaly oběma čas 2,89 sekundy. Nakonec přece jen těsně vyhrálo BMW 7, jehož poháněná všechna čtyři kola dokázala při jednom z pokusů vystřelit obří koráb do cíle v čase za 2,68 sekundy.

Předjíždění s nimi trvá věčně... Přehled 20 aut s nejpomalejším zrychlením

Předjíždění s nimi trvá věčně... Přehled 20 aut s nejpomalejším zrychlením

Zde je nutno dodat, že jsme v "sedmičce" nespouštěli funkci Launch Control, přestože byla k dispozici. Rozhodli jsme se tak ze dvou důvodů. Zaprvé - motorky žádnou takovou elektronickou vychytávku nemají, byly by tak v nevýhodě. A zadruhé, BMW nařizuje mít mezi každým zapnutím této funkce patnáctiminutovou přestávku. A to nám z časových důvodů nevyhovovalo.

Pro zajímavost jsme pak proti sobě postavili ještě oba výrobky BMW a rovněž velkou motorku proti elektromobilu. Je zajímavé, že dvoustopé BMW se oproti době soupeření s leafem dokázalo ještě zlepšit. Dokonce zajelo čas 2,94. Přesto je těsným vítězem našeho velmi specifického testu ten nejvýkonnější a zdaleka nejdražší výrobek - BMW 760 Li XDrive.

A ještě malý dodatek - na parkovišti jsme neměli čtyři, ale hned pět strojů - tím pátým byl totiž automobil pro patnáctileté Chatenet Sport EVO s výkonem pouhé 4 kW. Na video, jak si vedl při sprintu on, se můžete podívat zde. Čas měl 6,09 sekundy.

Fotogalerie zachycující průběh testování je k vidění tady: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků