Kapitoly článku:
Kia modelu Stonic, na současné poměry, dopřála poměrně širokou škálu motorů. Navíc se má ještě rozšiřovat. Nabídka začíná na výkonové hranici 84 koní, kterou reprezentuje zážehový čtyřválec 1,25 litru a pokračuje přes stokoňový agregát s objemem 1,4 litru k výkonovému vrcholu. Tím je stodvacetikoňový přeplňovaný zážehový tříválec. K dispozici je jeden turbodiesel - konkrétně čtyřválcová šestnáctistovka s 81 kW. Všechny jsamozřejmě ženou pouze přední kola, o čtyřkolce se při konstruování neuvažovalo ani náhodou.
V testovaném exempláři byl namontovaný zmíněný tříválec. Maximálního výkonu dosahuje až v šesti tisících otáčkách, nejvyšší točivý moment 172 Nm je pak k dispozici v pásmu od 1500 do 4000 otáček. Standardně je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Ta je ostatně k dispozici i pro všechny ostatní motorizace, s výjimkou agregátu 1,25, kde je o jeden "kvalt" méně.
Motor je i poměrně úsporný. Týká se to jak tabulkových hodnot - podle nich je kombinovaná spotřeba pět litrů, což je nejméně ze všech zážehových agregátů (diesel pak má o osm desetin litru na sto kilometrů méně), tak i při praktickém používání. Během testu jsem s autem najezdil přes tisícovku kilometrů a palubní počítač poté ukázal průměrnou spotřebu 5,6 litru. Ve městě jsem jezdil za 6,6, na dálnici za 6,1.
Řazení by mohlo být tišší. Motor sám je odhlučněn velmi dobře
Při devadesátce a zařazené šestce otáčkoměr ukazoval rovných dva tisíce otáček za minutu, při stotřicítce pak 3100. Ani v tomto režimu zvuk motoru poklidnou atmosféru v kabině nenarušoval, při zmíněných dvou tisících byl prakticky neslyšný. Jeho jadrnější projev sluchové ústrojí lidí v interiéru zaznamenalo teprve nad pásmem čtyř, spíše 4500 otáček.
Kia Stonic - srovnání s vybranými konkurenty |
Model |
Kia Stonic |
Mazda CX-3 |
Peugeot 2008 |
Renault Captur |
Motor |
1,0 T-GDI |
2,0 G120 |
1.2 PureTech |
Energy TCe 120 |
Zdvihový objem [cm3] |
998 |
1998 |
1199 |
1197 |
Válce/ventily |
3/4 |
4/4 |
3/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
88/6000 |
88/6000 |
87/5000 |
87/5000 |
Točivý moment [N.m/min] |
172/1500 |
204/2800 |
205/1500 |
205/2000 |
Převodovka |
6M |
6M |
5M |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
184 |
192 |
188 |
192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,3 |
9,0 |
9,9 |
9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,0 |
5,9 |
5,0 |
5,5 |
Pohotovostní hm. [kg] |
1185 |
1230 |
1195 |
1195 |
Základní cena [Kč] |
419 980 |
399 900 |
357 000 |
367 900 |
Poněkud rušivým prvkem v tomto směru byla cvakající páka v kulise řazení. Je to sice mnohem lepší než v korejských autech před řadou let, avšak při vypnutém rádiu je to stále patrné.
Sto dvacet koní se zdá být na poměrně malé auto docela dost, ale nějakou "závodní" dynamiku nečekejte. Na šestku v rychlosti nad sto dvacet už auto zrychluje dost neochotně, pokud potřebujete na okresce předjet někoho, kdo na rovince sedmdesátkou brzdí provoz, musíte podřadit přinejmenším na čtyřku.
Se stonicem se ale jezdí příjemně. Určitě jde o jedno z nejlépe jezdících malých SUV, nebo chcete-li crossoverů. Vpředu jsou použity vzpěry McPherson a vzadu kliková náprava s příčnou torzní tyčí, objevilo se však i pár vylepšení. Tím nejzásadnějším je podle mých praktických zkušeností montáž hydraulických dorazů propružení na přední nápravě, v důsledku čehož odpadají rázy při přejetí hlubších výmolů nebo příčných nerovností.
Možná i proto byly namontovány měkčí pružiny, které způsobují výraznější náklon v rychleji projížděných serpentinách. Ovšem na autě je v této situaci patrná až překvapivá chuť zatáčet. To je kromě dalších řešení dílem rovněž elektronických systémů, které v pravou chvíli umí rozpoznat potřebu přibrzdění vnitřního kola v zatáčce a tím zvýšit stabilitu a schopnost auta lépe udržet zvolenou stopu.
Na tom má zásluhu také jedno z nejlepších řízení v segmentu. I kolem středové polohy je dost přesné, avšak ne nervózní. Je také relativně strmé - od jednoho rejdu k druhému jsme napočítali dvě a půl otáčky, přičemž v technických datech se mluví o 2,52. Nastavení brzd i jejich účinnost mi vyhovovala. Od samého počátku stisku brzdového pedálu cítíte lineárně se zvyšující účinek.
Závěr
Kia Stonic je určitě trefou do černého. Největším trumfem je samozřejmě design. Zklamáni ale nebudou ani ti, kterým záleží na praktičnosti a jízdou se občas snaží i bavit. V kabině je dostatek prostoru a odkládacích míst. Sedačky mají dlouhé sedáky i opěradla. Potěšil mě velký výškový rozsah nastavení hlavové opěrky a rovněž bezpečnostních pásů.
Z auta je velmi solidní výhled směrem šikmo vpřed. Líbí se mi i uspořádání interiéru, zejména počet, velikosti i umístění důležitých ovládacích prvků. Lidé, kteří si koupí méně vybavenou verzi, určitě potěší, že dostanou stejný sedmipalcový centrální displej, jako majitelé luxusnější variant.
Není to tedy tak jako u sesterské korejské značky, kde interiér levnějších verzí leckdy znetvořují různá nepříliš pohledná rádia. Je to ovšem vykoupeno poněkud vyšší cenovkou. Stonic totiž nekoupíte za méně než 349 980 Kč.
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
349.980 Kč (1.25 CVVT/62 kW Comfort) |
Cena s testovaným motorem |
419.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW Exclusive) |
Cena s test. motorem a výbavou |
419.980 Kč (1,0 T-GDI/88 kW Excklusive) |
Cena testovaného vozu |
456.980 Kč (1,0 T-GDI/88 kW Exclusive) |
Základní výbava: Přední mlhová světla, světla LED pro denní svícení, patnáctipalcová kola z lehkých slitin, střešní ližiny, dojezdová rezerva, kotoučové brzdy na všech kolech, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední i zadní okénka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem, rádio se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, zadní parkovací kamera, multifunkční kožený volant, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, šest airbagů, asistent pro rozjezdy do kopců, indikace nezapnutých pásů, USB nabíječky pro přední i zadní sedačky...
Příplatková výbava: Metalická barva (13 000 Kč), navigace GPS (12 000 Kč), paket Adas (12 000 Kč). Tento paket zahrnuje systém pro varování při opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových a tlumených světel, systém autonomního brzdění, systém sledování únavy řidiče, tempomat s omezovačem rychlosti a přístrojový panel Supervision.
Technické údaje: Kia Stonic
Rok • stupeň výbavy
2017 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 998 cm3
Vrtání • zdvih
71,0 mm • 84,0 mm
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 300 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
171,5 Nm při 1 500 až 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,3 s
Nejvyšší rychlost
184 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
332 l • 1 135 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 185 kg • 1 640 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,0 • 4,5 • 5,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 537 mm • 1 544 mm
Rozměr pneumatik
185/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 140 × 1 760 × 1 520 mm