TEST Kia Sportage 2.0 CRDi MHEV 4x4 8AT: Pošťouchni mě

Kompaktní SUV značky Kia prošlo faceliftem, který přinesl nejen designové retuše v interiéru i exteriéru, ale především změny techniky. Dvoulitrový diesel se nyní pojí výhradně mikrohybridním systémem mHEV a pohonem 4x4, v našem případě i s volitelným osmistupňovým automatem. Mikrohybrid má podle oficiálních údajů v cyklu WLTP ušetřit 4 % paliva, jak ale funguje v praxi?

Radosti
Dostatek prostoru vpředu i vzadu
Hodnotně působící interiér, přehledný infotainment
Vynikající funkčnost elektronických asistenčních systémů
Starosti
Omezený prostor v zavazadelníku
Sladění pohonného ústrojí s hybridním systémem
V nízkých rychlostech kousavé brzdy
8  /10
 

V rámci modernizace dostala Kia Sportage přední full-LED světlomety s efektní čtveřicí diod pro denní svícení, novou masku, nárazníky a další obligátní detaily. V kabině poznáte inovované provedení podle velkých dotykových displejů, nového přístrojového štítu a dalších drobných detailů. To nejzajímavější je ale na první pohled skryto – tedy pokud nezvednete podlahu v kufru s očekáváním dalších úložných prostor… ale k tomu se ještě dostaneme.

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Pod podlážkou si totiž hoví 48voltová li-ion baterie s kapacitou 0,44 kWh napojená na elektromotor/generátor. Kia se tak bije v prsa, že je jediným výrobcem, který nabízí „technologie HEV a PHEV, čistě elektrický pohon EV a 48voltovou technologii MHEV v celém svém sortimentu modelů“… ať už to znamená cokoli. Ekologie, hybridy, snižování spotřeby, lepší dynamika… to je všechno moc hezké, ale funguje to i mimo prostředí homologačního cyklu? V reálu, nejen na papíře? Vlastně ano, ale pojďme to pod kapotu vzít nejprve oklikou přes interiér.

Uvnitř si budete hovět!

Ten si totiž zaslouží prakticky jen chválu. Výběr materiálů i jejich zpracování je povedený, skoro by se chtělo říci, že místy atakuje prémiovou třídu. Všechny povrchy, kterých se dotýkáte, jsou příjemné na omak, a i haptický vjem chodu tlačítek a ovladačů je velmi uspokojivý. Zní to sice jako detail, ale právě takové drobnosti, jako třeba pokovené ovladače palubního počítače a infotainmentu na volantu, vytvářejí vnímanou kvalitu. A právě její dojem se Sportage daří budit na výbornou, byť zvídavému oku hnidopišského detailisty neunikne několik drobností, kde se šetřilo. Což ale upřímně není nic, čeho by si normální „nepostižený“ uživatel všiml.

Výtečný dojem dotváří nová obrazovka infotainmentu i jemný displej palubního počítače. Obojí je přehledné a intuitivně ovladatelné, systém infotainmentu je rychlý a má efektně i přehledně graficky zpracované mapové podklady navigace. Jediná obtíž je, že bezrámečkový centrální displej je usazen zcela vertikálně a při jeho ovládání si nemáte kam opřít ruku, takže se občas netrefíte úplně na poprvé. To je ale opravdu asi to jediné, co se ovládání dá povšechně vytknout, jinak se Kie povedlo skvěle sladit funkce ovládané dotykovou obrazovkou a hardwarovými tlačítky.

Kia Sportage po faceliftu má české ceny. Na kolik přijde dieselový mild-hybrid?

Kia Sportage po faceliftu má české ceny. Na kolik přijde dieselový mild-hybrid?

Těch je přesně tak akorát a všechny běžné každodenně používané funkce mají to své, dedikované a logicky umístěné. Snad jen vypínání protiprokluzu a stabilizace dalo chvíli práce najít, ale nelze úplně předpokládat, že by většina uživatelů chtěla denně využívat schopností pohonu všech kol v terénu, kde se hodí minimálně protiprokluz vypnout (nakonec se vypínání zjevilo v menu palubního počítače). Pohon všech kol je mimochodem hladký, zcela předvídatelný, a i zadními koly umí opravdu zabrat a pomoci v zatáčkách i na kluzkém povrchu, jak jsme si ověřili na zledovatělých silnicích Vysočiny i podmáčené zasněžené louce.

Zkrátka kabina je velmi příjemné, dobře vyrobené a chytře navržené místo bez ergonomických přešlapů, což dnes rozhodně není standard. Vlastně jeden lapsus by se našel. Volič automatické převodovky potažený jemnou kůží díky tvarování do T nejen hezky vypadá, ale také výborně padne do ruky. Potud je vše v nejlepším pořádku, ale pokud jej přehodíte do polohy pro manuální volbu převodů (pádla jsou samozřejmě i pod volantem), můžete narazit na nečekaný problém. Pro tento režim se totiž volič vyklápí netypicky doleva, tedy směrem k noze řidiče. Pak ovšem přesahuje půdorys středového tunelu a vystupuje do prostoru nad sedačkou.

Test ojetiny Kia Sportage II: Zpracováním neohromí, spolehlivostí překvapí

Test ojetiny Kia Sportage II: Zpracováním neohromí, spolehlivostí překvapí

Jste-li vyšší postavy s delšíma nohama, nebo naopak postavy drobné a máte sedačku nastavenou do vyšší polohy pro lepší výhled, budete si stehnem překlápět ovladač zpět do automatického režimu. Je to samozřejmě detail a mnohem zásadnější je, že v kabině je jinak nefalšovaný dostatek prostoru. A to i vzadu.

Budu se sice opakovat, ale ani to dnes věru není standard. Nejeden crossover nedokáže rozměrné karoserii navzdory pohodlně usadit čtyři dospělé, vzadu to často bývá kompromis. Ve Sportage se za sebe pohodlně posadí i dva takřka dvoumetroví chlapi. A tím myslím opravdu pohodlně. Sklon zadních opěradel je totiž nastavitelný, ale především je zde dost podélného prostoru i místa nad hlavou.

Kia Sportage, inspirovaná seriálem X-Men, spatřuje světlo světa

Kia Sportage, inspirovaná seriálem X-Men, spatřuje světlo světa

Prostor v kufru je naopak poměrně omezený. Vystupují do něj podběhy a na první pohled je poněkud menší a docela mělký. Ostatně papírových 439 litrů prvotní domněnku potvrzuje (např. konkurenční Škoda Karoq má dle polohy sedadel 479 – 588 l). Jak již bylo zmíněno v úvodu, po odklopení podlážky na vás sice čeká ještě další prostor, ale jen poměrně skromný. Zbytek totiž zabírá baterie hybridního systému, jejíž montážní rám je bez dalšího přišroubován k plechu podlahy. Na první pohled to skoro vypadá, že se s ní od začátku úplně nepočítalo A ono to tak i do značné míry je. Celý hybridní systém je tak trochu bolt-on.

Za volantem Porsche Cayenne Coupé: Podvozek už zase čaruje a kouzlí!

Porsche Cayenne Coupé (první svezení)

Méně auta, praktičnosti i místa na zadních sedadlech, ale zato s vyšší cenou. To je ve zkratce druhá karosářská verze modelu Cayenne s poněkud nepatřičným přídomkem Coupé, která právě zakotvila na českém trhu. Ideální příležitost svézt se…

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

21.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků