Kapitoly článku:
Zasaďme Soul EV do kontextu
Test elektrického Soulu můžeme brát také jako menší přídavek k dříve vydanému srovnávacímu testu BMW i3, Nissanu Leaf a Volkswagenu e-Golf, což jsou nakonec přímí konkurenti. Soul je nejvyšší a nejširší, takže nepřekvapí, že nabídne nejširší interiér a nejvíce místa pro hlavu. Boduje také nabídkou podélného prostoru pro zadní cestující. Důvodem může být jednoduše fakt, že se sedí výše než v klasickém hatchbacku, takže řidič nepotřebuje mít své sedadlo tolik odsunuté vzad.
Zavazadelník nepatří mezi elektromobily k největším, ale pro jízdu po městě (a na tu je Soul EV určen především) postačí více než bohatě.
Celkově nabízí Soul EV nejvíce místa pro posádku. Se zavazadelníkem tomu je ale právě naopak. Nicméně protože jde především o auto určené do města, nemusíme prostoru pro zavazadla přikládat takovou důležitost. Přesná čísla najdete níže v tabulkách.
Důležitá je ale jízda a dojezd. Výkonově i s jízdní dynamikou na tom je Soul EV v podstatě stejně jako Nissan Leaf, s dojezdem ale neoslnil, přestože výrobce slibuje největší vzdálenost ze všech. Na naší testovací trase složené převážně z dálniční jízdy (ale ne dálniční rychlostí) zvládl Leaf 139 kilometrů. BMW i3 na tom stejném úseku ujelo 152 km a suverénně nejdál dojel e-Golf, který se dostal na 169 km. Soul EV se zastavil po ujetí 150,2 kilometrech.
Kdyby se Soul EV účastnil dřívějšího srovnávacího testu elektromobilů, zastavil by se hned jako druhý po Nissanu Leaf. Což je zvláštní, protože podle oficiálních údajů by měl dojet nejdál.
Abychom byli ale objektivní, musíme připomenout, že Soul nejel zcela identickou trasu. Před výletem na dálnici ujel 40 kilometrů po městě. Protože se elektromobily obecně vybíjejí na dálnici rychleji než ve městě, troufáme si odhadnout, že by rozdíl mezi Kiou a BMW i3 byl větší, respektive že by Soul ujel na stejné trase méně než 150 kilometrů.
Jak už zaznělo v předchozí části testu, Soul zaujme jízdními vlastnostmi, kdy na něm nepoznáte, že má v karoserii uloženy těžké baterie. A to se nedá říci o žádném z ostatních elektromobilů. Co se ceny týká, je Soul EV druhý nejlevnější. Zatímco Leaf vyjde na 715 000 Kč a za Soul EV zaplatíte 849 980 Kč, BMW i3 stojí 936 000 Kč a e-Golf 909 900 Kč.
Vůz |
Kia Soul EV |
BMW i3 |
VW e-Golf |
Nissan Leaf |
Výška |
1600 mm |
1578 mm |
1453 mm |
1550 mm |
Šířka |
1800 mm |
1775 mm |
1799 mm |
1770 mm |
Délka |
4140 mm |
3999 mm |
4254 mm |
4445 mm |
Rozvor náprav |
2570 mm |
2570 mm |
2632 mm |
2700 mm |
Pohotovostní hmotnost |
1490 kg |
1195 kg |
1510 kg |
1505 kg |
Objem zavazadelníku |
281 / 891 l |
260 / 1100 l |
341 / 1231 l |
370 / 720 l |
Vůz |
Kia Soul EV |
BMW i3 |
VW e-Golf |
Nissan Leaf |
Výška od sedáku po strop vpředu |
1003 mm |
965 mm |
887 mm |
1019 mm |
Šířka v úrovni loktů vpředu |
1470 mm |
1393 mm |
1383 mm |
1415 mm |
Výška od sedáku po strop vzadu |
974 mm |
929 mm |
855 mm |
910 mm |
Podélný prostor vzadu |
164 mm |
137 mm |
141 mm |
197 mm |
Délka sedáku vzadu |
520 mm |
339 mm |
366 mm |
467 mm |
Vůz |
Kia Soul EV |
BMW i3 |
VW e-Golf |
Nissan Leaf |
Maximální výkon |
81 kW / 110 k |
125 kW /170 k |
85 kW / 115 k |
80 kW / 109 k |
Maximální točivý moment |
285 Nm |
250 Nm |
270 Nm |
254 Nm |
Zrychlení z nuly na 100 km/h |
11,2 s |
7,2 s |
10,4 s |
11,5 s |
Maximální rychost |
145 km/h |
150 km/h |
140 km/h |
150 km/h |
Maximální dojezd |
až 212 km |
až 200 km |
až 190 km |
až 199 km |
Závěr
Úplně čistě teoreticky, kdybych si musel pořídit elektrické auto, Soul EV by byl jedním ze žhavých kandidátů. Nabízí totiž solidní dynamiku, pro denní jízdy použitelný dojezd, vysokou míru pohodlí a hlavně auto jako takové to je pro městské cestování přímo ideální.
Není přehnaně velké, ale zároveň je velice prostorné, dobře se do něj nastupuje a řidič má solidní výhled. A věřte tomu, nebo ne, zrovna takovou kombinaci žádný z aktuálně prodávaných elektromobilů na trhu nenabízí. Takže když ne rovnou e-Golf, Kia Soul EV by mohla být velmi zajímavá alternativa. Teď už zbývá jenom najít odpověď na otázku, proč bych si měl vůbec kupovat elektromobil...
Technické údaje: Kia Soul EV
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
2 730 až 8 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
285 Nm až 2 730 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
145 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
281 l • 891 l
Hmotnost: provozní • celková
1 490 kg • 1 960 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 576 mm • 1 585 mm
Rozměr pneumatik
205/60 R6
Rozměry: délka × šířka × výška
4 140 × 1 800 × 1 593 mm