Kapitoly článku:
Kolik zvládne než zemře?
Oficiální hodnota dojezdu je 212 km. Na rovinu, tohle číslo je pro situace, kdy chcete používat auto jako auto, naprostý nesmysl. Neříkám, že je nedosažitelné, ale pro normální způsob jízdy se na 200 km nedostanete ani náhodou. Pro Soul EV má zmíněná hodnota spíše marketingový rozměr a to ze dvou důvodů. Za prvé ho 212 km řadí na absolutní špičku mezi v ČR aktuálně prodávanými elektromobily, za druhé vypadá dvojka na začátku opticky daleko lépe než třeba 190 km.
Ujet na jedno nabití 212 kilometrů je krásná pohádka slibující možnost použít Soul EV také jako auto pro solidní výlety. Protože jde ale o teoretickou věc a protože mimo Prahu najdete v podstatě pouze klasické zásuvky, musí být ty výlety vícedenní nebo krátké. Realita dojezdu je totiž někde trochu jinde.
Nás samozřejmě zajímá realita a ta není pohádková. Osobně jsem během testu při stoprocentním nabití viděl na palubním počítači nejvyšší číslo 141 kilometrů, se zapnutou klimatizací to bylo 130 kilometrů. Celkově se Soul EV pohybuje s dojezdem kousek pod BMW i3, což znamená, že je lepší než Leaf a horší než elektrický Golf. Stejně tak ale platí, že pro denní používání pro cesty po městě vám nabízený dojezd bohatě vystačí a ani nemusíte dobíjet v každé garáži při každé příležitosti.
Také na Soul čekala zkouška toho, kolik zvládne do doby, než se definitivně zastaví. Po nabití jsem ujel zhruba 40 km po městě, následně 90 km na dálnici rychlostí 90-100 km/h a na závěr jsem se opět vrátil do města. Kia je velmi opatrná. Než se auto kvůli vybitým akumulátorům opravdu zastaví, čeká na vás celá řada upozornění.
Soul EV vás mnohokrát upozorní, že mu už ale opravdu dochází energie. Je dobré nějaké takové upozornění poslechnout, protože na rozdíl od Nissanu, Volkswagenu i BMW vám Kia bezplatný odtah nezajistí v rámci záruky ani jednou.
První přichází poté, co kapacita baterií klesne na 25 %, což v mém případě znamenalo ujetých 114 km a palubní počítač v té chvíli hlásil dojezd ještě 30 km. Další upozornění následuje v momentě, kdy dojezd klesne pod 20 kilometrů. Zároveň se rozsvítí kontrolka. Poslední číslo o dojezdu, které jsem viděl, bylo šest kilometrů, následně palubní počítač přestal dojezd ukazovat. Zhruba tři kilometry poté se objevila další hláška o tom, že mám auto okamžitě nabít a že je výkon omezen, zároveň se rozblikala kontrolka baterie. Ukazatel kapacity ale pořád hlásil ještě poslední čárku.
Ta zmizela po dvou kilometrech a o další kilometr později se znovu objevila hláška o tom, že je výkon omezen, tentokrát byla ale doplněna o želvu. Sluší se podotknout, že auto navzdory tomu stále jelo v podstatě normálně, jako kdyby výkon omezen nebyl. Do této chvíle jsme ujeli osm kilometrů od doby, kdy nám palubní počítač přestal ukazovat jakýkoliv dojezd.
Také Kia Soul EV zvládne ještě několik kilometrů poté, co vám palubní počítač přestne ukazovat dojezd. Je to ale ryze stresující záležitost.
Do tuhého šlo na osmém kilometru ujetém s nulovým dojezdem. Přesně řečeno poté, co jsem ujel na jedno nabití 149,8 kilometrů. Zde už auto opravdu přešlo do nouzového režimu a nejelo více než 14 km/h. Poslední šance fofrem vyhledat místo, kde nebudete bránit v provozu. Máte na to přibližně 400 m. Hodnota 150,2 kilometrů byla pro Soul EV konečná. Rozsvítí se červená ikonka baterie a auto zemře.
Jen tak pro zajímavost, jeden člověk (pokud to zrovna není drobná slečna) i poté auto v pohodě odtlačí (což u BMW i3 nejde). Kia ale na rozdíl od Nissanu, BMW a Volkswagenu nenabízí pro tyto situace žádné řešení v rámci záruky. Je to chyba řidiče a za chyby se platí. Odtah vám samozřejmě pomůže, ale bude vás to stát nějaké peníze.
Sečteno a podtrženo, Soul ujel na jedno nabití zmíněných 150,2 kilometrů, respektive ujel něco málo přes osm kilometrů s nulovým dojezdem.