Test Kia Soul EV: Když bych si musel koupit elektromobil...

Už i Kia má ve své nabídce elektrický vůz. Ten vychází z druhé generace modelu Soul. Když bych si čistě teoreticky musel koupit elektromobil, právě Soul EV by byl jedním ze žhavých kandidátů.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stejný zvenku, stejný uvnitř
  2. Elektrické speciality, Dobíjení: Půl hodiny ale také celá věčnost
  3. Kolik zvládne než zemře?
  4. Jízdně velice povedená, Problém? Tradiční
  5. Zasaďme Soul EV do kontextu, Závěr, Technické údaje
  6. Fotogalerie

Jestli z nějakého speciálního důvodu hledáte elektrické auto, máte už i na českém trhu z čeho vybírat. Dosud ale šlo především o větší nebo menší hatchbacky, kdo chtěl elektrický crossover, ten měl smůlu. Jako první s takovým autem letos přišla Kia, která představila Soul EV. I když popravdě i Soul je spíše hatchback. Ale to je nakonec v zásadě jedno, důležité je, že se jedná o celkem povedený vůz.

Kia sáhla (stejně jako Volkswagen) po koncepci standardního auta přestavěného na elektromobil. Nebýt několika drobných detailů, nemáte šanci na první pohled elektrický Soul odhalit. EV zaručeně poznáte pouze podle jiných disků kol tvarovaných s ohledem na aerodynamiku a hlavně podle přední masky, která v sobě ukrývá konektory pro dobíjení. Elektrický Soul má také odlišné zadní svítilny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jiné disky a konektory pro dobíjení na místě masky chladiče. To jsou v podstatě jediné dva opravdu viditelné rozdíly, když nebudeme počítat příslušné štítky. Soul EV se od spalovacích sourozenců téměř neliší. 

To důležité se událo uvnitř automobilu. Akumulátory jsou uloženy pod podlahou, přičemž se skládají ze 192 článků. Celý modul dostal rozměry 1633 x 992 x 278 mm a váží 275 kilogramů. Kvůli bateriím musela být logicky upravena podlaha. Ta dostala zesílenou konstrukci a Soul EV tak nabízí o 27 % lepší torzní tuhost karoserie. Tolik tedy stručný úvod.

Elektromobily | Hatchbacky | Kia | Byznys

Do ČR dorazil další elektromobil. Kia Soul EV startuje na 849 980 Kč

Stejný zvenku, stejný uvnitř

Kia Soul Ev měří na délku 4140 mm, široká je 1800 mm a vysoká 1593 mm, přičemž rozvor náprav činí 2570 mm. Podstatné rozdíly ve srovnání s klasickou variantou prostě na tomto autě nenajdete. A platí to také o interiéru, který je vlastně stejný jako interiér v kterémkoliv jiném Soulu. Týká se to především prostoru, což je samozřejmě pro zákazníky dobrá zpráva.

Standardní Soul je totiž poměrně prostorným automobilem a tím pádem i Soul EV může na tuto vlastnost velkém sázet. Pravda, snížil se objem zavazadelníku (281 l vs. 354 l), ale prostor pro posádku zůstal de facto nezměněn. Ve výsledku tak vlastně testujeme nejprostornější elektromobil na trhu, když tedy nebudeme počítat elektrickou verzi užitkového Nissanu NV200. Soul totiž dokáže porazit i e-Golf. Takže pokud si položíme otázku, proč zrovna Soul EV, prostor pro posádku může být jednou z těch důležitějších odpovědí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čalounění tak trochu připomíná tepláky, ale to je jen detail. Důležitý je prostor a toho nabízí elektrický Soul opravdu hodně. 

Když nahlédnete do interiéru, zřejmě vás jako první zaujme čalounění sedadel. Upřímně nevím, jestli se jedná o nějakou „bio nebo eko“ verzi, každopádně si nemohu pomoci, čalounění mi připomíná tepláky. Jenže to nutně neznamená něco negativního. Po testu jsem auto vracel s tím, že zrovna tohle čalounění je velmi příjemné. Komu se nezdá, ten si může připlatit za kůži.

Testy | SUV | Kia

Kia Soul 1.6 GDI: Když opravdu nechcete zmizet v davu

Jak bývá u elektromobilů zvykem, jiný je přístrojový štít. Na něm najdete tradiční záležitosti typu ukazatele intenzity rekuperace, respektive využití výkonu motoru, dojezd, palubní počítač a rychlost okořeněnou o jakýsi ukazatel hlásající, kdy ještě jedete ekologicky (tedy se pohybujete v zeleném poli) a kdy už ekologicky nejedete.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přístrojový štít je jednou z hlavních novinek, které přinesl elektrický pohon do jinak klasického interiéru. Na očích budete mít především rychlost a dojezd, stejně jako v každém jiném elektromobilu. 

Hranice pro zelenou rychlost je tachometrových 64 km/h, pak už se dostanete do bílého pole. Na přístrojovém štítu se vám také rozsvěcí další speciální ikonky typu červené baterie nebo oranžové želvy. Ale k těm se ještě dostaneme.

A protože je Kia Soul EV funky auto, můžete si užít také třeba specialitu v podobě svítících reproduktorů ve dveřích řidiče a spolujezdce. Buď dělají náladu a mění barvu plynule, nebo dělají diskotéku a blikají do rytmu. Jak moc se rozsvítí, to záleží na aktuální hlasitosti. Když dáte hudbu moc potichu, skoro neblikají, když ji dáte na plné pecky, už jenom svítí.

Každopádně sám za sebe musím říci, že jsem větší nesmysl neviděl. Není nic horšího, než když takhle jedete za tmy autem a ve dveřích spolujezdce vám neustále něco bliká. Na druhou stranu jde o detail, který si navíc můžete vypnout. Důležité je, že celkově Soul EV nabídne velmi slušné zpracování a vysokou míru pohodlí. 

Radosti
Ideální rozměry do města
Prostorný interiér
Komfort a jízdní vlastnosti
Kvalita zpracování
Starosti
Ve srovnání s konkurencí průměrný reálný dojezd
Nulová asistence při vybití akumulátorů
Nelze uzamknout kabel do konektoru
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie162 fotografií
soul_45.JPG soul_23.JPG soul_24.JPG
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stejný zvenku, stejný uvnitř
  2. Elektrické speciality, Dobíjení: Půl hodiny ale také celá věčnost
  3. Kolik zvládne než zemře?
  4. Jízdně velice povedená, Problém? Tradiční
  5. Zasaďme Soul EV do kontextu, Závěr, Technické údaje
  6. Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků