Test Kia Sorento CRDi: korejský Mercedes?

Korejským Mercedesem ML měl být SsangYong, dnes se mu ale co do vzhledu více blíží Kia Sorento? Lze na ní tak pohlížet i co do kvality?
Seznam kapitol
  1. Měl to být Hyundai, uhlazený design, pohledný interiér
  2. Motor, Spotřeba, Ovladatelnost, Jízda na silnici
  3. Jízdní vlastnosti v terénu, Dynamika, Ceny a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

I když spoluprácí s automobilkou Mercedes-Benz se chlubí jiný korejský výrobce, totiž SsangYong, nejvíce se mu svým designem přiblížil produkt korejské Kia, terénní SUV Sorento se silným dvoapůllitrem pod kapotou. Již druhá generace se totiž nese ve stylu „Co je ML, to je dobré“.

Terénní počátky Kie se datují do roku 1994, kdy se poprvé představil model Sportage, který se v České republice stal dárkem pro českou Miss a tak ho najednou znala celá země. Pod jeho kapotou se nacházely dvoulitrové čtyřválce konstrukce SOHC a DOHC, v roce 1997 je doplnil turbodiesel 2.0 TD.

V novém tisíciletí Kia málem vyhlásila bankrot, nebýt pomoci od jiné korejské automobilky Hyundai. Ta dala Kie hned do začátku nejdražší dárek, jaký mohla Kia dostat. Hyundai se vzdal vlastního modelu velkého SUV Sorento a poslal jej k výrobě do továren Kia.

Sorento se poprvé představilo v roce 2000 jako plnohodnotné SUV nápadně podobné Mercedesu řady ML. Pod jeho kapotou se od začátku nacházel čtyřválec 2,4i, šestiválec 3,5i a turbodiesel 2.5 CRDi o výkonu 103 kW.

Obrovský úspěch na trhu vedl v roce 2006 k představení uhlazeného faceliftu Sorenta, které dostalo pod kapotu šestiválec 3.3i a inovovaný turbodiesel 2,5 CRDi VGT o výkonu 125 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nekonfliktní design

Celková délka Sorenta je 4625 mm, výška 1814 mm a šířka 1884 mm. Rozvor je 2710 mm. Přední nájezdový úhel činí 28 a zadní 26 stupňů. Světlou výškou 205 mm se Sorento řadí mezi ostatní SUV. Maximální přípustná celková hmotnost brzděného přívěsu je 3 500 kg, čímž je Sorento nekorunovaným králem SUV tahačů přívěsů. Ostatně tuto cenu si již odnesl z Velké Británie, kde se těší značné oblibě mezi karavanisty.

Námi testovaný vůz v magické černé metalíze s šedivým lakováním nárazníků upomíná na mercedesovské kořeny designu. Vždyť tato barevná kombinace byla u značky Mercedes-Benz velmi oblíbená v osmdesátých letech.

Nekomplikovanou příď tvoří čtyřúhelníková přední maska s decentním grilem a logem Kia. Maska je vkomponována podobně jako u Mercedesu do přední kapoty a zvedá se spolu s ní. Zaujmou poměrně široké mezery mezi maskou chladiče a předními světlomety s čirou optikou.

Přední nárazník nese ostrou horní hranu, jinak je zakulacený dle posledních módních trendů. Kruhové přední mlhovky uzavírají zvláštní rýhu na nárazníkku, klenoucí se nad a kolem SPZ. Vnější zpětná zrcátka mají zajímavý detail v podobě nerezové horní části, zbytek je lakovaný.

Pohled zboku určují nekompikované linie dynamické přídi, typicky mercedesovských dveří s kulatým obloukem nahoře a do boku protažené prosklení C sloupku, které se táhne od pátých dveří a nechává stále ještě masivní sloupek mezi sebou a zadními dveřmi.

Šedou metalízou lakovaný nárazník volně přechází v mohutné lemy blatníků a prahů, které se osvědčí při parkování ve městě, ale v terénu jen stěží něco zachrání.

S chromovanou horní částí vnějších zpětných zrcátek hezky ladí chromované kliky dveří. Sorentu také sluší šestnáctipalcová litá kola obouvající pneumatiky obřích rozměrů 245/70.

Nekomplikovaná masivní záď  s tmavým prosklením pátých dveří je působivá, nejfektněji působí decentní koncové svítilny v kontrastu s chromovanou lištou nad SPZ a šedě lakovaným zadním nárazníkem s výraznými odrazkami.

Pohledný interiér

Dveře se otevírají do širokého úhlu, nastupování do vysokého vozu je relativně pohodlné. Design výplní dveří je jednoduchý, spoléhá na kombinaci imitace kůže, tvrdších plastů a kovové kličky.

Palubní deska je kompromisem mezi německým vzorem a korejskou tradicí. Zatímco přístrojový štít připomíná více Němce, středový panel s postranními výdechy klimatizace, audiosoustavou nahoře a ovládáním klimatizace dole je zase čistě korejská záležitost. Stejně tak MPV řešení palubního počítače, který jsme marně hledali na palubní desce. Najdete ho totiž na digitálním displeji u střechy za vnitřním zpětným zrcátkem asi v místech, kam se v osmdesátých letech do Oltcitů a Favoritů montovaly doplňkové digitální hodiny.

Lacinější původ Sorenta prozradí použití tvrdých plastů v interiérů, které se stále nemohou rovnat s plasty v evropských značkách, ale rychle se mění k lepšímu. Čtyřramenný volant s logem Kia je opět reminiscencí na Mercedes, zato rozměrná řadicí páka je už čistě korejskou záležitostí.

Středový tunel obsahuje kromě kulisy pětistupňové převodovky také také držáky nápojů, přihrádky a středovou loketní opěrku s úložným boxem.

Přední sedadla s dostaečně dlouhým opěradlem netrpí nectností SsangYongů s krátkým opěradlem a řidiče hýčkají. Ten má navíc možnost je vyškově nastavit, případně si upravit bederní opěrku a sedák vpředu i vzadu, bohužel ale jen manuálně. Místa vpředu je opravdu na rozdávání, vejde se sem bez problémů dvoumetrový řidič.

Na zadních sedadlech je místa také na rozdávání, zejména díky houpavému pérování a tmavým sklům si to zde cestující pořádně užívají.

Testovaný vůz byl vybaven nadstandarní audiosoustavou Pioneer 4x50 Wattů se zesilovačem a subwooferem 200 Wattů. V mohutné Sorentu se snaží, ale nedostatečné ukotvení a tvrdé plasty v interiéru dávají proniknout nečekaným rezonancím.

Zavazadlový prostor má základní objem 486 litrů, zvětšit je lze na 1 849 litrů. Zaujme vynikající přístupností, rovným dnem s dalšími úložnými boxy a možností vytvořit rovnou podlahu sklopením zadních sedadel.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Měl to být Hyundai, uhlazený design, pohledný interiér
  2. Motor, Spotřeba, Ovladatelnost, Jízda na silnici
  3. Jízdní vlastnosti v terénu, Dynamika, Ceny a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

26.  9.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků