Test Kia Sorento CRDi: korejský Mercedes?

Korejským Mercedesem ML měl být SsangYong, dnes se mu ale co do vzhledu více blíží Kia Sorento? Lze na ní tak pohlížet i co do kvality?
Seznam kapitol
  1. Měl to být Hyundai, uhlazený design, pohledný interiér
  2. Motor, Spotřeba, Ovladatelnost, Jízda na silnici
  3. Jízdní vlastnosti v terénu, Dynamika, Ceny a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

I když spoluprácí s automobilkou Mercedes-Benz se chlubí jiný korejský výrobce, totiž SsangYong, nejvíce se mu svým designem přiblížil produkt korejské Kia, terénní SUV Sorento se silným dvoapůllitrem pod kapotou. Již druhá generace se totiž nese ve stylu „Co je ML, to je dobré“.

Terénní počátky Kie se datují do roku 1994, kdy se poprvé představil model Sportage, který se v České republice stal dárkem pro českou Miss a tak ho najednou znala celá země. Pod jeho kapotou se nacházely dvoulitrové čtyřválce konstrukce SOHC a DOHC, v roce 1997 je doplnil turbodiesel 2.0 TD.

V novém tisíciletí Kia málem vyhlásila bankrot, nebýt pomoci od jiné korejské automobilky Hyundai. Ta dala Kie hned do začátku nejdražší dárek, jaký mohla Kia dostat. Hyundai se vzdal vlastního modelu velkého SUV Sorento a poslal jej k výrobě do továren Kia.

Sorento se poprvé představilo v roce 2000 jako plnohodnotné SUV nápadně podobné Mercedesu řady ML. Pod jeho kapotou se od začátku nacházel čtyřválec 2,4i, šestiválec 3,5i a turbodiesel 2.5 CRDi o výkonu 103 kW.

Obrovský úspěch na trhu vedl v roce 2006 k představení uhlazeného faceliftu Sorenta, které dostalo pod kapotu šestiválec 3.3i a inovovaný turbodiesel 2,5 CRDi VGT o výkonu 125 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nekonfliktní design

Celková délka Sorenta je 4625 mm, výška 1814 mm a šířka 1884 mm. Rozvor je 2710 mm. Přední nájezdový úhel činí 28 a zadní 26 stupňů. Světlou výškou 205 mm se Sorento řadí mezi ostatní SUV. Maximální přípustná celková hmotnost brzděného přívěsu je 3 500 kg, čímž je Sorento nekorunovaným králem SUV tahačů přívěsů. Ostatně tuto cenu si již odnesl z Velké Británie, kde se těší značné oblibě mezi karavanisty.

Námi testovaný vůz v magické černé metalíze s šedivým lakováním nárazníků upomíná na mercedesovské kořeny designu. Vždyť tato barevná kombinace byla u značky Mercedes-Benz velmi oblíbená v osmdesátých letech.

Nekomplikovanou příď tvoří čtyřúhelníková přední maska s decentním grilem a logem Kia. Maska je vkomponována podobně jako u Mercedesu do přední kapoty a zvedá se spolu s ní. Zaujmou poměrně široké mezery mezi maskou chladiče a předními světlomety s čirou optikou.

Přední nárazník nese ostrou horní hranu, jinak je zakulacený dle posledních módních trendů. Kruhové přední mlhovky uzavírají zvláštní rýhu na nárazníkku, klenoucí se nad a kolem SPZ. Vnější zpětná zrcátka mají zajímavý detail v podobě nerezové horní části, zbytek je lakovaný.

Pohled zboku určují nekompikované linie dynamické přídi, typicky mercedesovských dveří s kulatým obloukem nahoře a do boku protažené prosklení C sloupku, které se táhne od pátých dveří a nechává stále ještě masivní sloupek mezi sebou a zadními dveřmi.

Šedou metalízou lakovaný nárazník volně přechází v mohutné lemy blatníků a prahů, které se osvědčí při parkování ve městě, ale v terénu jen stěží něco zachrání.

S chromovanou horní částí vnějších zpětných zrcátek hezky ladí chromované kliky dveří. Sorentu také sluší šestnáctipalcová litá kola obouvající pneumatiky obřích rozměrů 245/70.

Nekomplikovaná masivní záď  s tmavým prosklením pátých dveří je působivá, nejfektněji působí decentní koncové svítilny v kontrastu s chromovanou lištou nad SPZ a šedě lakovaným zadním nárazníkem s výraznými odrazkami.

Pohledný interiér

Dveře se otevírají do širokého úhlu, nastupování do vysokého vozu je relativně pohodlné. Design výplní dveří je jednoduchý, spoléhá na kombinaci imitace kůže, tvrdších plastů a kovové kličky.

Palubní deska je kompromisem mezi německým vzorem a korejskou tradicí. Zatímco přístrojový štít připomíná více Němce, středový panel s postranními výdechy klimatizace, audiosoustavou nahoře a ovládáním klimatizace dole je zase čistě korejská záležitost. Stejně tak MPV řešení palubního počítače, který jsme marně hledali na palubní desce. Najdete ho totiž na digitálním displeji u střechy za vnitřním zpětným zrcátkem asi v místech, kam se v osmdesátých letech do Oltcitů a Favoritů montovaly doplňkové digitální hodiny.

Lacinější původ Sorenta prozradí použití tvrdých plastů v interiérů, které se stále nemohou rovnat s plasty v evropských značkách, ale rychle se mění k lepšímu. Čtyřramenný volant s logem Kia je opět reminiscencí na Mercedes, zato rozměrná řadicí páka je už čistě korejskou záležitostí.

Středový tunel obsahuje kromě kulisy pětistupňové převodovky také také držáky nápojů, přihrádky a středovou loketní opěrku s úložným boxem.

Přední sedadla s dostaečně dlouhým opěradlem netrpí nectností SsangYongů s krátkým opěradlem a řidiče hýčkají. Ten má navíc možnost je vyškově nastavit, případně si upravit bederní opěrku a sedák vpředu i vzadu, bohužel ale jen manuálně. Místa vpředu je opravdu na rozdávání, vejde se sem bez problémů dvoumetrový řidič.

Na zadních sedadlech je místa také na rozdávání, zejména díky houpavému pérování a tmavým sklům si to zde cestující pořádně užívají.

Testovaný vůz byl vybaven nadstandarní audiosoustavou Pioneer 4x50 Wattů se zesilovačem a subwooferem 200 Wattů. V mohutné Sorentu se snaží, ale nedostatečné ukotvení a tvrdé plasty v interiéru dávají proniknout nečekaným rezonancím.

Zavazadlový prostor má základní objem 486 litrů, zvětšit je lze na 1 849 litrů. Zaujme vynikající přístupností, rovným dnem s dalšími úložnými boxy a možností vytvořit rovnou podlahu sklopením zadních sedadel.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Měl to být Hyundai, uhlazený design, pohledný interiér
  2. Motor, Spotřeba, Ovladatelnost, Jízda na silnici
  3. Jízdní vlastnosti v terénu, Dynamika, Ceny a závěr, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků