Test Kia Shuma II: hodně muziky za málo peněz

Když vstupovala Kia na český trh, byl jejím hlavní artiklem typ Sephia. V běžném termínu došlo k inovaci a teď se prodává vůz s názvem Shuma II, což je přímý pokračovatel někdejší Sephie. My jsme ji pro vás otestovali v nejvyšší výbavě s motorem 1.6 l.
Test Kia Shuma II: hodně muziky za málo peněz
Seznam kapitol
  1. Celkové provedení, motor, spotřeba
  2. Jízdní vlastnosti, technické údaje, cena

Na rozdíl od předchůdkyně je ovšem k mání ve dvou karosářských verzích – sedan a liftback. Existují samozřejmě různé stupně výbavy, nejvyšší s označením RS. Motory jsou dva, jeden s objemem 1.6 l a druhý 1.8 l. Náš vůz byl konkrétně Kia Shuma II 1.6 RS.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kia Shuma II se nabízí ve dvou karosářských verzích - sedan a liftback.
Žádné velké rozdíly ale nehledejte, liší se jen zadními partiemi.

Korejská klasika

Automobily z této země mají v sobě cosi typického a charakteristického. Design je osobitý a totéž platí i o Shumě. Mohutná příď, výrazné světlomety a poněkud nahoru jdoucí linka zádě. Páté dveře vzadu jsou rozlehlé, ale vzpěry pomáhají jejich snadnému otevření. Problém je v tom, že se nezvedají moc vysoko a člověk průměrného vzrůstu si musí dávat pozor, aby ve vzpřímeném postoji neutrpěl na hlavě újmu. Dveře zavazadlového prostoru se otvírají buď zevnitř, nebo klíčem. Druhý způsob v tomto případě moc nefungoval a z obavy, abychom nezalomili klíč v zámku, jsme to raději vzdali.

Kdo znal vozy Kia v jejich začátcích na našem trhu, bude mile překvapen změnou kvality materiálů, z nichž je zhotoven interiér. Už zdaleka nepůsobí lacině, zjevně se užíváním nemění ani jeho vzhled a tvar. Zkrátka v tomto směru je vůz srovnatelný se stejnou konkurencí běžného evropského vozidla.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Materiály i vzhled interiéru se proti dřívějšku podstatně zlepšily.
Místa je vpředu relativně dost.

Shuma je ale určena i pro americký trh, napovídá tomu rychloměr s dvojitou stupnicí v km/h a mph. Návrh interiéru jako celek působí uměřeně a konzervativně. Velmi zvláštní konstrukcí se vyznačují přední sedadla. Přední hrana sedáku je poměrně vysoko, dobře podpírá stehna, ale někdo by možná uvítal menší sklon. V tomto směru bohužel sedadla seřizovatelná nejsou. Zato se ale vyznačují velmi dobrým bočním vedením.

Vnitřní prostor můžeme označit za dobře využitý, cestující na předních i zadních sedadlech mají místa ve všech směrech dost. Pokud ovšem využijeme plnou kapacitu pěti míst, je třeba se vzadu uskromnit.
Mechanicky řízená klimatizace patří do výbavy této verze, stejně jako elektricky spouštěná okna. Vnější zrcátka se nastavují mechanicky páčkami ve dveřích.

Celkem svižná jízda

Má ji na svědomí motor o výkonu 74 kW/100 k, kterému může alternovat ještě kolega s větším objemem a výkonem 84 kW/114 k. Zejména v nižších rychlostech akceleruje Shuma velmi přijatelně. Ve chvíli, kdy se ručička tachometru přehoupne přes 100 km/h, už dynamika poněkud vadne. To je ovšem jev u motoru s takovým objemem vcelku běžný.

Jednotlivé rychlostní stupně mají dobře rozvrstvené intervaly, nižší rychlosti jsou spíš delší a déle se roztáčejí. Hluk od agregátu odpovídá normě. Řazení můžeme vytknout poněkud široký rozptyl pohybu řadicí páky, ale ten není na úkor přesnosti řazení. Vždycky se podaří zařadit přesně a rychle. Pohyb řadicí páky je velmi lehký, nevyžaduje sebemenší námahu. V tomto směru se Kia Shuma II ovládá příjemně.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Stupnice tachometru je v km/h i mph. --- Elektricky se spouštějí i zadní
okna, zrcátka se seřizují manuálně.

Motory se značkou Kia byly vždycky proslulé svým úsporným provozem a jinak tomu není ani v tomto případě. Pokud jedeme po silnici běžným způsobem a dodržujeme rychlostní limity, vykazuje spotřeba hodnotu mezi 7,5 – 8 litry benzínu na 100 km. Při trvale rychlejší jízdě po dálnici stoupne na úroveň lehce pod 9 l/100 km. Při orientačním měření jsme zjistili, že Shuma zrychlí z o na 100 km/h za 12,6 s a největší rychlost činí 179 km/h.

Jízda s plně obsazeným vozem pěti osobami se na dynamice i spotřebě silně projevuje. Pětku je pak možné zařadit až po velmi dlouhé době a prakticky téměř jakékoliv stoupání je znát. Táhlé kopce, např. na dálnici, pak vykonají své.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Celkové provedení, motor, spotřeba
  2. Jízdní vlastnosti, technické údaje, cena
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků