Test Kia Shuma II: hodně muziky za málo peněz

Když vstupovala Kia na český trh, byl jejím hlavní artiklem typ Sephia. V běžném termínu došlo k inovaci a teď se prodává vůz s názvem Shuma II, což je přímý pokračovatel někdejší Sephie. My jsme ji pro vás otestovali v nejvyšší výbavě s motorem 1.6 l.
Test Kia Shuma II: hodně muziky za málo peněz
Seznam kapitol
  1. Celkové provedení, motor, spotřeba
  2. Jízdní vlastnosti, technické údaje, cena

Na rozdíl od předchůdkyně je ovšem k mání ve dvou karosářských verzích – sedan a liftback. Existují samozřejmě různé stupně výbavy, nejvyšší s označením RS. Motory jsou dva, jeden s objemem 1.6 l a druhý 1.8 l. Náš vůz byl konkrétně Kia Shuma II 1.6 RS.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kia Shuma II se nabízí ve dvou karosářských verzích - sedan a liftback.
Žádné velké rozdíly ale nehledejte, liší se jen zadními partiemi.

Korejská klasika

Automobily z této země mají v sobě cosi typického a charakteristického. Design je osobitý a totéž platí i o Shumě. Mohutná příď, výrazné světlomety a poněkud nahoru jdoucí linka zádě. Páté dveře vzadu jsou rozlehlé, ale vzpěry pomáhají jejich snadnému otevření. Problém je v tom, že se nezvedají moc vysoko a člověk průměrného vzrůstu si musí dávat pozor, aby ve vzpřímeném postoji neutrpěl na hlavě újmu. Dveře zavazadlového prostoru se otvírají buď zevnitř, nebo klíčem. Druhý způsob v tomto případě moc nefungoval a z obavy, abychom nezalomili klíč v zámku, jsme to raději vzdali.

Kdo znal vozy Kia v jejich začátcích na našem trhu, bude mile překvapen změnou kvality materiálů, z nichž je zhotoven interiér. Už zdaleka nepůsobí lacině, zjevně se užíváním nemění ani jeho vzhled a tvar. Zkrátka v tomto směru je vůz srovnatelný se stejnou konkurencí běžného evropského vozidla.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Materiály i vzhled interiéru se proti dřívějšku podstatně zlepšily.
Místa je vpředu relativně dost.

Shuma je ale určena i pro americký trh, napovídá tomu rychloměr s dvojitou stupnicí v km/h a mph. Návrh interiéru jako celek působí uměřeně a konzervativně. Velmi zvláštní konstrukcí se vyznačují přední sedadla. Přední hrana sedáku je poměrně vysoko, dobře podpírá stehna, ale někdo by možná uvítal menší sklon. V tomto směru bohužel sedadla seřizovatelná nejsou. Zato se ale vyznačují velmi dobrým bočním vedením.

Vnitřní prostor můžeme označit za dobře využitý, cestující na předních i zadních sedadlech mají místa ve všech směrech dost. Pokud ovšem využijeme plnou kapacitu pěti míst, je třeba se vzadu uskromnit.
Mechanicky řízená klimatizace patří do výbavy této verze, stejně jako elektricky spouštěná okna. Vnější zrcátka se nastavují mechanicky páčkami ve dveřích.

Celkem svižná jízda

Má ji na svědomí motor o výkonu 74 kW/100 k, kterému může alternovat ještě kolega s větším objemem a výkonem 84 kW/114 k. Zejména v nižších rychlostech akceleruje Shuma velmi přijatelně. Ve chvíli, kdy se ručička tachometru přehoupne přes 100 km/h, už dynamika poněkud vadne. To je ovšem jev u motoru s takovým objemem vcelku běžný.

Jednotlivé rychlostní stupně mají dobře rozvrstvené intervaly, nižší rychlosti jsou spíš delší a déle se roztáčejí. Hluk od agregátu odpovídá normě. Řazení můžeme vytknout poněkud široký rozptyl pohybu řadicí páky, ale ten není na úkor přesnosti řazení. Vždycky se podaří zařadit přesně a rychle. Pohyb řadicí páky je velmi lehký, nevyžaduje sebemenší námahu. V tomto směru se Kia Shuma II ovládá příjemně.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Stupnice tachometru je v km/h i mph. --- Elektricky se spouštějí i zadní
okna, zrcátka se seřizují manuálně.

Motory se značkou Kia byly vždycky proslulé svým úsporným provozem a jinak tomu není ani v tomto případě. Pokud jedeme po silnici běžným způsobem a dodržujeme rychlostní limity, vykazuje spotřeba hodnotu mezi 7,5 – 8 litry benzínu na 100 km. Při trvale rychlejší jízdě po dálnici stoupne na úroveň lehce pod 9 l/100 km. Při orientačním měření jsme zjistili, že Shuma zrychlí z o na 100 km/h za 12,6 s a největší rychlost činí 179 km/h.

Jízda s plně obsazeným vozem pěti osobami se na dynamice i spotřebě silně projevuje. Pětku je pak možné zařadit až po velmi dlouhé době a prakticky téměř jakékoliv stoupání je znát. Táhlé kopce, např. na dálnici, pak vykonají své.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Celkové provedení, motor, spotřeba
  2. Jízdní vlastnosti, technické údaje, cena

bazar

Kia Sportage 2
Rok výroby: 2010
Stav: 147 407 km
Cena: 220 000 Kč
Kia Soul 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 151 188 km
Cena: 130 000 Kč
Kia Venga 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 105 774 km
Cena: 134 000 Kč
Kia Ceed 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 61 870 km
Cena: 151 000 Kč
Kia Ceed 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 137 487 km
Cena: 122 000 Kč
Kia Sportage 2
Rok výroby: 2005
Stav: 164 551 km
Cena: 137 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků