V našem testu proti sobě stanuli dva kompaktní vozy, o nichž se poslední dobou hodně mluví: Toyota Yaris a Kia Rio.
Kapitoly článku:
- Dvojice srovnatelná i nesrovnatelná, Kia Rio, Nabídka verzí, Nabídka motorů uspokojí
- Toyota Yaris, Nabídka verzí, Nabídka motorů
- Podoba (spíše) náhodná, Na první pohled, Interiér
- Zavazadlové prostory, Za volanty, Originalita? I dnes!
- Dynamické vlastnosti, Na silnici, A vystupujeme
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Dvojice srovnatelná i nesrovnatelná
Tyto vozy jsme proti sobě postavili především s ohledem na velikost jejich motorů, konstrukční mládí a cenu, nicméně vše nakonec dopadlo trochu jinak. Zkoušená auta Toyota Yaris a Kia Rio mají pětidveřové karoserie kompaktních tvarů, zážehové čtyřválce s objemem okolo 1,3 l a v obou případech jde o reprezentanty třetích generací svých řad.



Kia Rio a Toyota Yaris: dva různé pohledy na dostupné auto
A čím se liší? Manuální převodovka Toyoty je šestistupňová, přičemž Kia si musí vystačit s pětistupňovou, nicméně Kia Rio nabízí větší karoserii s prostornějším zavazadlovým prostorem. Zatímco ceny nejlevnějších verzí obou modelů jsou takřka stejné, u testovaných vozů se citelně lišily.
Toyota Yaris byla totiž ve špičkovém provedení Style, zatímco Kia Rio s plechovými koly bez poklic a nelakovanými klikami a zrcátky již na první pohled napovídala, že jde naopak o jednu z nejlevnějších variant. A rozdíl? Yaris byl o více než 90 000 Kč dražší.



V tomto testu se budeme věnovat především srovnávání obou konkrétních vozů, neboť oba modely jsme samostatným testům shodou okolností podrobili teprve nedávno.
Kia Rio
O tomto modelu značky Kia lze hovořit jako o jednom z překvapení loňského roku, neboť za rozumné peníze nabízí poměrně prostornou a kvalitně odhlučněnou karoserii, moderní motory, širokou škálu výbavových prvků, ale také překvapivě dobré jízdní vlastnosti. Oproti předchozím dvěma generacím (ve výrobě 2000 – 2005 a 2005 – 2010) znamená výrazný posun ve všech ohledech.
Počítá se výhradně s pěti a třídveřovými karoseriemi hatchback, na některých trzích i s čtyřdveřovými sedany, kombík však nebude. Vzhled vozu vznikal ve střediscích Kia v kalifornském Irvinu a německém Frankfurtu pod vedením renomovaného šéfdesignéra Petera Schreyera.



Svérázná příď, rozpačitá záď, taková je pětidveřová Kia Rio
Ten modelu Rio vtiskl odvážně dynamické linie. Zvláště rozměrné a citelně skloněné čelní sklo a příď působí skutečně svérázným a sebevědomým dojmem. To bohužel nelze říci o přechodech zadního čela do boků karoserie, partie nad zadními blatníky jsou dosti rozpačité až bezradné.



Kia Rio 1,25 CVVT Edition 1 |
Rok výroby | 2011 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 249 980 Kč (akce) |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 239 980 Kč (akce) |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano (elektrický) |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, EBD, BA, ESC, TCS |
Centrální zamykání | Ano na DO, sklopný klíč |
El. ovládání oken | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek | Ano |
Čalounění | Textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, man. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ne |
Klimatizace | Ano, man. |
Autorádio | Ano, s CD, MP3, USB, AUX |
Přední mlhová světla | Ne |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ne |
Xenonové světlomety | Ne |
Palubní počítač | Ano |
Nabídka verzí
Kia Rio třetí generace je v nabídce se dvěmi zážehovými a dvěmi vznětovými motory a pěti výbavovými stupni Active, Comfort, Edition 1, Edition 1 Pro a Exclusive. Základní Rio Active nabídne denní svícení, rádio s CD, MP3 a vstupy AUX a USB, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání zrcátek, palubní počítač, posilovač řízení, šestici airbagů nebo ABS včetně protiprokluzu, hill holderu a stabilizace ESC.
Nejlépe vybavená verze Rio Exclusive se vyznačuje celou řadou komfortních prvků včetně dešťového senzoru, vyhřívání sedadel i volantu (!), parkovacího asistentu či nesvětlování zatáček, ale za 400 000 Kč již máte na výběr z řady větších aut. Jako z našeho pohledu optimální se jeví právě námi testovaná střední výbava Edition 1, která za velmi slušnou cenu nabídne prakticky vše potřebné včetně klimatizace.



Nabídka motorů uspokojí
K mání jsou dva zážehové čtyřválce s proměnným časováním ventilů CVVT, zcela nový Kappa 1,25 l/63 kW a vylepšený Gamma 1,4 l/80 kW, a dva vznětové, nezvykle malý 1,1 CRDi/55 kW vyšlechtěný z minulé generace Picanta a 1,4 CRDi/66 kW z modelu Kia Venga. Ve všech případech se můžete těšit na šestistupňové manuální převodovky (pouze nejmenší „benzín“ má skříň pětistupňovou).
Pro jednotku 1,4 CVVT je k mání alternativně také čtyřstupňový „automat“ s klasickým kapalinovým měničem momentu. Populární soustava řízeného zhášení motoru start/stop (u Kie jí říkají ISG) se naštěstí u všech pohonných jednotek Ria (s výjimkou kombinace s automatickou převodovkou) dodává výhradně za příplatek (10 000 Kč).