| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Homolka

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI | Foto: Petr Schnagl

| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka
| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka
| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka
| TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI Foto: Petr Homolka
35
Fotogalerie

TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

Radosti
Stylový exteriér
Stylový interiér
Stylový zvuk výfuku
Stylový jízdní projev
Starosti
Omezená prostornost
Omezená praktičnost
Omezené sportovní schopnosti
Omezený dojezd
7  /10

Laskavý čtenář snad promine, že tento test pojmeme trochu netradičně. Místo klasických kategorií „design, interiér, jízda, závěr“ si nejprve prosvištíme nějaká slovíčka, následně budeme nemálo chválit, na konci z toho pokusíme nějak vybruslit a v mezičase si chvilku zanadáváme. Nebojte se, jenom chvilku. 

Slovníček pojmů aneb Kdo je ryba a kdo je rak

Kia v katalogu o ProCeedu GT říká, že „prosazuje nové principy výjimečného designu a mění definici sportovního stylu.“ Jde prý o „automobil, který převrací představy o možnostech všestranného využití vnitřního prostoru a zpochybňuje vnímání sportovních výkonů,“ přičemž „nikdy nebudete muset obětovat styl kvůli prostoru“. Ať už to znamená cokoli, z určitého pohledu by se s tím dalo bezvýhradně souhlasit.

GT alias Gran Tourismo (it), jinak též Grand Touring (eng) či Grand Tourisme (fra) značí druh vysokovýkonného luxusního automobilu navrženého pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti. Wiki pro zajímavost dále doplňuje, že termín odkazuje na „Grand Tour“ (velkou pouť), vzdělávací cestu po evropských městech, kterou absolvovali převážně mladí britští šlechtici v 17. – 19. století. Ne, Kia ProCeed není GT hned z několika důvodů, jak si ostatně povíme dále.

Shooting Brake je karosářský styl, značící kombík vzniklý ze sportovně-cestovního kupé. Typ prapůvodně sloužící britské aristokracii pro výlety na lov i playboyské cestování ve dvou. Zkrátka druh karoserie, kde jde především o styl a prezentaci, ale ty pušky nebo bagy holt někam poskládat musíte.

Sama Kia praví, že „ProCeed s nádhernou karoserií ve stylu shooting brake kombinuje emotivní náboj a eleganci s praktickou kultivovaností sportovního kombi“. Ano, vezmeme-li v potaz rozšíření kategorie i na čtyř- či pětidveřové vozy, pak ProCeed je shooting brake jako malovaný. Proč se všemi těmito záležitostmi vůbec zabývat? Protože ProCeed je velmi specifický vůz, určený pro konkrétní cílovou skupinu.

Chvála

ProCeed, nehledě na marketingové proklamace, opravdu zaujme vzhledem. Sníženou siluetu karoserie doplňují propracované detaily jako tříbarevná broušená kola, chromovaná ploutvička na C-sloupku, nástavce prahů a přední splitter s kontrastní lištičkou či promyšlená hloubkově probarvená maska. Společně s lehce perleťovým efektem bílého laku (za relativně přívětivých 15.000 Kč příplatku) vypadají tyto drobné výstřelky designérů šmrncovně a přitom nijak vulgárně.

Krásným detailem jsou zadní LED světla natažená v tenké linii přes celou šíři víka kufru a dodávající punc exkluzivity. Ostatně po jeho otevření uzříte na první pohled dosti mělký zavazadlový prostor, který ale pod podlážkou skrývá několik schránek včetně jedné vysloveně objemné. Na stěhování rozměrných břemen to sice není nejpraktičtější řešení, ale pro každodenní život je možnost poschovávat i relativně velké věci tak, aby při jízdě nepoletovaly po kufru, vlastně dost praktická. Milé je i dělení zadních opěradel v poměru 40:20:40 s výklopným prostředním dílem pro přepravu delších předmětů. Ani co do počtu a rozměrů odkládacích prostorů v kabině není ProCeedu co vytýkat, naopak. Navíc chod krytu schránky před řadící pákou by mohla Kie závidět nejedna prémiová značka.

Prémiový feeling budí celý interiér. Počínaje do ruky skvěle padnoucím volantem s logickým uspořádáním tlačítek, přes výtečně zvolený kompromis mezi hardwarovými ovladači a funkcemi odloženými pod menu infotainmentu. Ten je ostatně také logický a přehledný, má propracovanou funkční grafiku a pěkné mapy i inteligentní algoritmus navigace. Zklamáním na rychle reagujícím dotykovém displeji s dobrým rozlišením je snad jen trochu zašuměný obraz parkovací kamery.

Výtečnou si Kia může připsat i za funkčnost bezpečnostních a asistenčních systémů, které neobtěžují a plní své poslání, byť třeba asistent udržení v pruhu je třeba ve Sportage naladěn jemněji. Z valné části jen a jen chválit lze i výběr materiálů a haptické vjemy v kabině. Červené prošívání čalounění výplní dveří, konturované plochy v „klavírním laku“ a detaily ze stříbřitě kovovým povrchem i výrazně tvarované, a přitom skutečně pohodlné sedačky s šedavým červeně prošívaným středem z „alcantary“ působí v kontextu třídy luxusním dojmem. Co na tom, že „kožené“ čalounění palubní desky padá ze vstřikolisu v jednom kuse i se švy a bočnice sportovních sedadel se neopírají o pevnou konstrukci, ale jen o pěnu a drát? Nebavíme se o luxusním vozu za několik milionů, ale stylové alternativě v rámci nižší střední třídy. Navíc vše funguje, jak má a vypadá dobře s jistým puncem exkluzivity.

Po nastartování si přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka odfrkne a usadí se na volnoběhu doplněném decentním chrapláním výfuku. Větších zvukových efektů lze dosáhnout stiskem tlačítka „Sport“ vedle řadící páky, kdy výfuk přidá na intenzitě brumlání natolik, že nejeden městský chodec otočí hlavu, pátrajíc po zdroji. Zároveň se přemapuje reakce plynu, takže pro povolení uzdy dvěma stovkám koníků a sáhnutí si na 265 N.m není třeba šlapat pedál až do podlahy.

Samotné pedály jsou ideálně rozmístěné, takže v náročnějších pasážích ostřejší jízdy není problém s vypnutou stabilizací při brzdění do zatáčky podřazovat s meziplynem jednou nohou a „naštosovat“ si elegantní kombíček do oblouku v lehkém přetáčivém smyku. V řízení sice mnoho citu není, ale podvozek je informativní, nezáludný a ukázkově reaguje na přenosy hmoty, takže si „lift-off oversteer“ opravdu můžete bez větších rizik dovolit i ve vyšších rychlostech. Naladění odpružení si zaslouží pochvalu i za zdařilý kompromis mezi sportovní tuhostí a jízdním komfortem. Ani ve městě a nižších rychlostech není na osmnáctkách protivně udrncaný, ale přiměřeně tuhý.

Pokračování 2 / 3

Druhá strana mince

Pokud si dosud ProCeed zasloužil za svá pozitiva jen slova chvály, tak nyní obraťme list. Bohužel ani negativ není úplně málo. Předně k té praktičnosti – tou stylový shooting brake opravdu neoplývá. O kufru již byla řeč, tam je uspořádání otázkou priorit. Horší je to, jak ostatně napovídá celková silueta auta, v kabině. Místa pro hlavu průměrně vzrostlého normovaného eurodospělého vpředu je tak akorát, pokud jste vyšší, budete mít problém a to nejeden. Kabina je zkrátka nízká jak vpředu, tak především vzadu.

Skoro by se chtělo použít klišé „vzadu tak akorát pro děti“. Ale to by v tomto konkrétním případě nebyla pravda. Nacpat do ProCeedu dětskou sedačku je tetris pro pokročilé. Stropnice „dynamicky se svažující linie střechy“ je tak nízko, že už jen namontování sedačky s sebou nese řadu problémů, na něž konstruktéři měli myslet, ale evidentně to neudělali.

Etalon mezi dětskými sedačkami Britax Römer King II (používá např. EuroNCAP při nárazových testech, opravdu nejde o okrajový model), který se při montáži do auta překlápí, se zasekává o střechu. Místa není mnoho ani v podélném směru, takže za průměrného dospělého si stejný takový sedne s minimální rezervou pro nohy a mínusovou pro hlavu. Pokud má mít alespoň minimální prostor tříleté dítě v sedačce, bude z předního cestujícího uzlíček.

A nedá mi nezmínit ještě jeden konstruktérský fail. Vyšší postavy, nebo ti, kdo mají raději vyšší pozici za volantem, neuvidí vzad. Ve vnitřním zpětném zrcátku je kvůli zkosení zadního okna a jeho rámu vidět jen krátká výseč za autem. Vůbec nepřeháním, když říkám, že z auta za sebou uvidíte kvůli vzájemné poloze zrcátka a hrany zadního okna maximálně kola, u těch blíže nárazník a pokud vám visí za kufrem, i část světel, což považuji za poměrně zásadní bezpečnostní přehmat. Na druhou stranu vnější zrcátka jsou velká a vidět v nich je skvěle.

Ale což, shooting brake nemá být vzorem praktičnosti, naopak, má to být auta víceméně pro dva a něco málo věcí. Takže zde je asi vše v pořádku. Měl by především dobře vypadat (check) a skvěle jezdit…

Kulisa převodovky je sice přesná, s relativně krátkými drahami, ale pokud opravdu přikládáte pod kotel, začne dávat najevo svoji nelibost. Synchronizace především na trojce přestává stíhat a kulisa zadrhává. Sportovní jízda v pravém slova smyslu obecně není doménou ProCeedu GT. Jakkoli papírové parametry nevypadají spatně a podvozek se chová způsobně i na limitu, fakt, že je pod kapotou nafouknutá šestnáctka, obejít nelze. Že motoru chybí výkonová špička a že hnát ho k červenému poli nemá moc smysl, je dnes spíš standard, ale při ostré jízdě se s každým přeřazením projevuje turbolag a také není úniku před faktem, že ProCeedu s poměrně měkkým uložením náprav chybí samosvor.

Radost z delikátního nájezdu do zatáčky hned za apexem zkazí protáčející se vnitřní kolo, což sice jde částečně za zimním obutím, ale především za průběhem křivek výkonu a točivého momentu a absenci chytrého diferenciálu. Pokud ve své snaze o agresivněji pojatou jízdu vytrváte, vzdají to brzdy. Ač jsou jinak citlivé, dobře dávkovatelné a při svižné jízdě krotí tunu a půl s grácií, pokud opravdu tlačíte na pilu, začnou se poměrně brzy hřát a vadnout.

Ani to by vlastně vzato kolem a kolem nemuselo vadit. Shooting brake není a nemá být supersport, chuligánský hot-hatch, ba ani zběsilý silniční derivát homologační rallyové čtyřkolky. Má to být svižný stylový stroj na dlouhé cesty.

Tak je to tedy GT?

Ony ale ProCeedu GT nesedí ani dlouhé cesty. Hlavním problémem je zpřevodování, respektive stálý převod. Ten je totiž velmi krátký. Díky tomu auto sice umí tabulkově zrychlit z 0 na 100 km/h za solidních 7,6 sekundy, ale má to i své stinné stránky. Chcete-li se vydat na dlouhou cestu, budete pravděpodobně dost jezdit po dálnici a ProCeed už v 80 km/h na šestku točí 2100 otáček. V tachometrových 130 km/h ukazuje otáčkoměr takřka 3500 ot./min. a spotřeba se pohybuje kolem 9,5 litrů, v GPSkových 130 km/h pojedete za deset. Nad čímž by se ještě možná dalo mávnou rukou, nebýt hluku.

Valivý od kol sice také není ani vzdáleně na pochvalu, ale ona sportovní nota výfuku, která sice není nijak charakterní, ale minimálně ve městě je celkem zábavná, začne být úmorná. Poslední pohodová cestovní rychlost je rovných 110 km/h, kdy motor ještě netočí nesmysly, spotřeba se drží do 7,5 l/100 km a výfuk je zticha. Cokoli nad znamená monotónní hučení výfuku (v normálním režimu, sport je ještě horší). Abychom byli fér, je nutno přiznat, že testovací kus byl zcela syrový, s nájezdem necelých 1500 km. I tak vypadala cifra dojezdu 420 km v plně dotankovaném autě jako omyl.

Prvotní domněnka, že algoritmus palubního počítače nejspíš ovlivnil sprint od benzinky, ale rychle padla. ProCeed má 50litrovou nádrž a je poněkud nenasytný. Ve městě si říkal o skoro devět litrů. Pokud se po dálnici plazíte mezi 100 a 110 km/h a po okresce jedete na pana Klobouka, spadne spotřeba na 7,4 l/100 km. V takovém režimu ale nedává moc smyslu pořizovat si „Grand Tourer“.

Chcete-li si užít trochu té dynamiky (dlouho jsme auto netrápili, „sotva zajetý“ motor si to nezaslouží) a především opravdu dynamická jízda nesedí celé osobnosti ProCeedu, vyleze spotřeba na osmadvacet na sto. Což dává dojezd na plnou nádrž hezkých 170 km. Ale především to nestojí za to. Tudíž ne, Kia ProCeed GT není GT v pravém slova smyslu.

Pokračování 3 / 3

Závěr

ProCeed GT je niche produkt. Auto, které zaplňuje nevelké tržní skulinky a jde vstříc poptávce klientů se specifickými požadavky. Ostatně stačí pohlédnout na modelovou paletu značky, ba dokonce i jen do nabídky pro nižší střední třídu a modelu Ceed. Variant je nepřeberně, od klasického hatchbacku za dobrý peníz, přes praktické kombi po crossover, vybrat si dle svých priorit může každý.

A pak je tu ProCeed GT. Je pohledný, stylový zvenku i uvnitř a při zaboření pravého pedálu do podlahy umí zaštěkat a poškádlit ego. Pokud tato nesporná pozitiva kladete vysoko na žebříčku priorit, dost možná to bude auto pro vás jako dělané. Zkrátka máte-li slabost pro odvážný design, smělý sportovní styl, inovativní detaily a svalnaté výkony, pak si dopřejte ProCeed GT - vůz, který touží po pozornosti a dynamické jízdě, což dává zřetelně najevo.

Ta poslední věta je mimochodem opět z katalogu. ProCeed GT je tak evidentně i podle výrobce v podstatě módní doplněk pro ty, jimž na praktičnosti zas až tak moc nezáleží. Pro ty, kdo touží po obdivu a možná se rádi svezou sportovně. A samozřejmě pro ty, kdož přehlédli, že Kia ProCeed GT stojí ceníkových 719.980 Kč, s „akční slevou“ 20.000 Kč pak 699.980 Kč, přičemž v ceníku sesterského Hyundai figuruje - za částku o masivních 10 Kč vyšší - Ceedu příbuzná i30. Ta ve verzi N. A to je setsakramentsky dobrý hot-hatch, v němž se skvěle povozíte bez dynamických pardonů.

Kia ProCeed: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   519.980 Kč (1.0 T-GDi/ 88 kW GT-Line)
Cena s testovaným motorem a výbavou 699.980 Kč (1.6 T-GDi /150 kW GT)
Cena testovaného vozidla           714.980 Kč (1.6 T-GDi /150 kW GT)

Technické údaje: Kia ProCeed

Rok • stupeň výbavy
2019 • GT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 591 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,4 mm
Stupeň komprese
10,0:1
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
230 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
594 l • 1 545 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 378 kg • 1 840 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 5,8 • 6,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 555 mm • 1 563 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 605 × 1 800 × 1 422 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 18palcová kola, full LED světlomety, dojezdová rezerva, automatická dvouzónová klimatizace, bezklíčové odemykání a startování, 10,25palcová integrovaná navigace, zadní parkovací kamera, audio JBL, digitální přístrojový štít, tempomat s omezovačem rychlosti, sportovní sedadla Recaro, vyhřívaná přední i zadní sedadla a volant, elektronická parkovací brzda, sledování slepého úhlu, hliníkové pedály, upozornění na přijíždějící auta v příčném směru, parkovací senzory vpředu  vzadu, inteligentní parkovací asistent a další.

Volitelná výbava: Perleťový lak (15.000 Kč).

Kia Ceed

Kia Ceed způsobila při svém příchodu pořádné pozdvižení sedmiletou zárukou, která nadále přetrvává. První generace se stala Autem roku 2008 v České republice, když o jediný bod porazila Ford Mondeo, a dokonce prošla tvrdou školou britského televizního Top Gearu coby auto za rozumnou cenu.

Třetí generace přichází v roce 2018 dokonce ve čtyřech karosářských verzích, zaujal především crossover Kia XCeed.

Ceny a výbava • Test Kia Ceed 1.4 T-GDI  Kia XCeed • Test Kia XCeed • Plug-in hybridy

Doporučujeme

Články odjinud