TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!
Radosti
Stylový exteriér
Stylový interiér
Stylový zvuk výfuku
Stylový jízdní projev
Starosti
Omezená prostornost
Omezená praktičnost
Omezené sportovní schopnosti
Omezený dojezd
7  /10

Laskavý čtenář snad promine, že tento test pojmeme trochu netradičně. Místo klasických kategorií „design, interiér, jízda, závěr“ si nejprve prosvištíme nějaká slovíčka, následně budeme nemálo chválit, na konci z toho pokusíme nějak vybruslit a v mezičase si chvilku zanadáváme. Nebojte se, jenom chvilku. 

Slovníček pojmů aneb Kdo je ryba a kdo je rak

Kia v katalogu o ProCeedu GT říká, že „prosazuje nové principy výjimečného designu a mění definici sportovního stylu.“ Jde prý o „automobil, který převrací představy o možnostech všestranného využití vnitřního prostoru a zpochybňuje vnímání sportovních výkonů,“ přičemž „nikdy nebudete muset obětovat styl kvůli prostoru“. Ať už to znamená cokoli, z určitého pohledu by se s tím dalo bezvýhradně souhlasit.

Líbí se vám nová Kia Proceed GT? Podívejte se, jak vznikal její design

Líbí se vám nová Kia Proceed GT? Podívejte se, jak vznikal její design

GT alias Gran Tourismo (it), jinak též Grand Touring (eng) či Grand Tourisme (fra) značí druh vysokovýkonného luxusního automobilu navrženého pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti. Wiki pro zajímavost dále doplňuje, že termín odkazuje na „Grand Tour“ (velkou pouť), vzdělávací cestu po evropských městech, kterou absolvovali převážně mladí britští šlechtici v 17. – 19. století. Ne, Kia ProCeed není GT hned z několika důvodů, jak si ostatně povíme dále.

Shooting Brake je karosářský styl, značící kombík vzniklý ze sportovně-cestovního kupé. Typ prapůvodně sloužící britské aristokracii pro výlety na lov i playboyské cestování ve dvou. Zkrátka druh karoserie, kde jde především o styl a prezentaci, ale ty pušky nebo bagy holt někam poskládat musíte.

Sama Kia praví, že „ProCeed s nádhernou karoserií ve stylu shooting brake kombinuje emotivní náboj a eleganci s praktickou kultivovaností sportovního kombi“. Ano, vezmeme-li v potaz rozšíření kategorie i na čtyř- či pětidveřové vozy, pak ProCeed je shooting brake jako malovaný. Proč se všemi těmito záležitostmi vůbec zabývat? Protože ProCeed je velmi specifický vůz, určený pro konkrétní cílovou skupinu.

Kia Ceed GT a ProCeed GT mají první ceny. Točí se kolem milionu korun

Kia Ceed GT a ProCeed GT mají první ceny. Točí se kolem milionu korun

Chvála

ProCeed, nehledě na marketingové proklamace, opravdu zaujme vzhledem. Sníženou siluetu karoserie doplňují propracované detaily jako tříbarevná broušená kola, chromovaná ploutvička na C-sloupku, nástavce prahů a přední splitter s kontrastní lištičkou či promyšlená hloubkově probarvená maska. Společně s lehce perleťovým efektem bílého laku (za relativně přívětivých 15.000 Kč příplatku) vypadají tyto drobné výstřelky designérů šmrncovně a přitom nijak vulgárně.

Krásným detailem jsou zadní LED světla natažená v tenké linii přes celou šíři víka kufru a dodávající punc exkluzivity. Ostatně po jeho otevření uzříte na první pohled dosti mělký zavazadlový prostor, který ale pod podlážkou skrývá několik schránek včetně jedné vysloveně objemné. Na stěhování rozměrných břemen to sice není nejpraktičtější řešení, ale pro každodenní život je možnost poschovávat i relativně velké věci tak, aby při jízdě nepoletovaly po kufru, vlastně dost praktická. Milé je i dělení zadních opěradel v poměru 40:20:40 s výklopným prostředním dílem pro přepravu delších předmětů. Ani co do počtu a rozměrů odkládacích prostorů v kabině není ProCeedu co vytýkat, naopak. Navíc chod krytu schránky před řadící pákou by mohla Kie závidět nejedna prémiová značka.

Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Prémiový feeling budí celý interiér. Počínaje do ruky skvěle padnoucím volantem s logickým uspořádáním tlačítek, přes výtečně zvolený kompromis mezi hardwarovými ovladači a funkcemi odloženými pod menu infotainmentu. Ten je ostatně také logický a přehledný, má propracovanou funkční grafiku a pěkné mapy i inteligentní algoritmus navigace. Zklamáním na rychle reagujícím dotykovém displeji s dobrým rozlišením je snad jen trochu zašuměný obraz parkovací kamery.

Výtečnou si Kia může připsat i za funkčnost bezpečnostních a asistenčních systémů, které neobtěžují a plní své poslání, byť třeba asistent udržení v pruhu je třeba ve Sportage naladěn jemněji. Z valné části jen a jen chválit lze i výběr materiálů a haptické vjemy v kabině. Červené prošívání čalounění výplní dveří, konturované plochy v „klavírním laku“ a detaily ze stříbřitě kovovým povrchem i výrazně tvarované, a přitom skutečně pohodlné sedačky s šedavým červeně prošívaným středem z „alcantary“ působí v kontextu třídy luxusním dojmem. Co na tom, že „kožené“ čalounění palubní desky padá ze vstřikolisu v jednom kuse i se švy a bočnice sportovních sedadel se neopírají o pevnou konstrukci, ale jen o pěnu a drát? Nebavíme se o luxusním vozu za několik milionů, ale stylové alternativě v rámci nižší střední třídy. Navíc vše funguje, jak má a vypadá dobře s jistým puncem exkluzivity.

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Po nastartování si přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka odfrkne a usadí se na volnoběhu doplněném decentním chrapláním výfuku. Větších zvukových efektů lze dosáhnout stiskem tlačítka „Sport“ vedle řadící páky, kdy výfuk přidá na intenzitě brumlání natolik, že nejeden městský chodec otočí hlavu, pátrajíc po zdroji. Zároveň se přemapuje reakce plynu, takže pro povolení uzdy dvěma stovkám koníků a sáhnutí si na 265 N.m není třeba šlapat pedál až do podlahy.

Samotné pedály jsou ideálně rozmístěné, takže v náročnějších pasážích ostřejší jízdy není problém s vypnutou stabilizací při brzdění do zatáčky podřazovat s meziplynem jednou nohou a „naštosovat“ si elegantní kombíček do oblouku v lehkém přetáčivém smyku. V řízení sice mnoho citu není, ale podvozek je informativní, nezáludný a ukázkově reaguje na přenosy hmoty, takže si „lift-off oversteer“ opravdu můžete bez větších rizik dovolit i ve vyšších rychlostech. Naladění odpružení si zaslouží pochvalu i za zdařilý kompromis mezi sportovní tuhostí a jízdním komfortem. Ani ve městě a nižších rychlostech není na osmnáctkách protivně udrncaný, ale přiměřeně tuhý.

Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků