Jak se žije v Praze s plug-in hybridem? Testovali jsme s vozem Kia Niro

Na pár dní jsme si vyzkoušeli, jak se po Praze jezdí s plug-in hybridem, kde ho můžete v klidu dobít a jaká je skutečná spotřeba. Jako vzorek nám posloužil vůz Kia Niro.

Kia Niro plug-in hybrid je na trhu od tohoto roku a zatím se zdá být trefou do černého. Kombinuje v sobě vlastnosti rodinného auta s úsporným hybridem, který šetří vaší pěněženku. Uvnitř je nabitý moderní technologií, nechybí navigace, parkovací kamery či aktivní asistenti jízdy. Má benzinový motor 1.6 litru GDi, který je napojen i na elektromotor a baterie, uložené v kufru. Čistě na ně můžete dojet až 56 km.

Jízda

Jízdní vlastnosti jsou ve městě velmi dobré, často stačí na pohyb po městě jen malý elektromotor, díky němu je pak auto naprosto tiché. Dobře se chová i v zácpě, kde vám život usnadňuje dvouspojková automatická převodovka. Ta obecně řadí velice hladce. Jedinou výtkou je momentální výkon, protože autu chvilku trvá, než zjistí, že má zapojit spalovací motor a zvláště do kopce není pak předjíždění příliš pohodlné, protože zoufale chybí tah.

To však neplatí na okreskách, kde již před předjetím spalovací motor pracuje. Líbila se nám i varianta jízdního režimu Sport, který by mnoho lidí u ekologického hybridu nečekalo. Po aktivaci tohoto módu auto zapojí pouze spalovací motor, dovolí vám řadit manuálně rychlosti a zostří řízení. Opakem je pak při nabitých bateriích režim EV, který využívá pouze elektromotor, jemuž v případě nouze dopomáhá spalovací jednotka. 

Nabíjení

Pokud máte doma garáž se zásuvkou, nebudete po Praze mít vůbec žádné problémy, dojezd je dostatečný. Do práce a zpět dojetede uplně v pohodě. Auto se pak připojí klasickou zásuvkou a plně se přes noc v pohodě dobije. V této variantě se z 0 nabije na 100 % nabije za 4 hodiny a 15 minut. Problém nastává ve chvíli, kdy tuhle možnost nemáte.

Řešením je pak pořízení čipu od ČEZU či PRE. Tyto dvě společnosti mají po Praze desítky dobíjecích stanic. My jsme měli však k dispozici jen kabel pro nabíjení na 220V a ten bohužel nejde napojit na dobíjecí stanice ČEZu. U nich je možnost nabíjet jen na 380V. Nabíjení je ale takto podstatně rychlejší, takže doporučujeme tento kabel pořídit. 

Kde se dá dobít zdarma?

V několika obchodních centrech v Praze se dá nabíjet elektromobil zdarma. My jsme navštívili OC Černý Most, kde stačí zaparkovat v podzemních garážích u dobíjecích stojanů, zavolat na oznámené telefonní číslo a obsluha vám zdarma připojí váš elektromobil k síti. Při odjezdu je pak nutné opět pracovníky centra požádat o odpojení. Vše je rychlé a pohodlné.

To samé platí také o dobíjení v novém centru Chodov. Opakem je například vysočanská Harfa, kde je k dispozici dobíjecí stanice od společnosti PRE. Zde už ovšem potřebujete předplacenou kartu. Problémem je ale opět doba nabíjení, protože již zmiňované čtyři hodiny s kabelem na 220V nejsou úplně komfortní.

Cena za nabíjení

Kolik vlastně stojí dobíjení u stanic, které jsou zpoplatněné? Za pořízení čipu  ČEZ si účtuje společnost 450 korun bez DPH za měsíc, u PRE je to pak 
0,20 koruny za každou minutu dobíjení. Částka se vám pak sečte a platí se měsíčně. 

Spotřeba

Téma, které nesmíme při testování hybridu opomenout, je spotřeba. Ta se v režimu EV pohybuje okolo 1,8 l/100 km, ale samozřejmě jen po 56 kilometrů. Elektromotoru totiž občas pomáhá spalovací agregát. Pokud jezdíte po městě v hybridním módu, displej vám ukáže průměrně 5,5 l, což je slušné. Kombinovaně se pak dá s Nirem dostat i na hranici 4,4 l/100 km, protože zvláště na okreskách funguje tento režim fantasticky. V kombinaci s dálnicí se pak spotřeba bude pohybovat těsně pod úrovní šesti litrů.

FOTO:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

včera | Vladimír Kadera | 147 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků