Kapitoly článku:
Na silnici
Použitý motor patří v dané cenové hladině k tomu nejlepšímu, co lze pořídit. Je mimořádně tichý, kultivovaný, výkonný a relativně hospodárný. Po zahřátí jej takřka neslyšíte ani na volnoběh. Vzdálené šumění se od zhruba 2 500 ot./min. mění v tlumený hukot. Motor spolehlivě „táhne“ od volnoběžných otáček, ale to nejlepší ze sebe začne vydávat v okolí 4 000 ot./min., kdy mu může v provozu konkurovat jen nemnoho aut. S chutí se nechá vytáčet vysoko přes 6 000 ot./min., nárůst výkonu je přitom v celém spektru otáček zcela plynulý. Řazení převodovky je přesné a krátké, ačkoli kvalit třeba německé konkurence nedosahuje. Velmi příjemně překvapilo řízení, díky kterému se volantem točí snadno, ale řidič ani ve vysokých rychlostech nepřichází o kontakt s vozovkou. Pouze při opravdu razantním zrychlování se zdá, jako by přední kola ztrácela trochu jistotu a vůz přicházel o směrovou stabilitu. Při rychlé jízdě v zatáčkovitých úsecích jsme si znovu uvědomili, jak omezujícím faktorem je při rychlém ručkování volant s velkým průměrem a tenkým věncem.
Podvozek je laděn spíše měkce, ale nedotáčivost je na celkem nízké úrovni. Směrová stabilita je dobrá, v zatáčkách se Magentis naklání minimálně a podvozek absorbuje většinu běžných nerovností. Jejich přejezd se však do interiéru přenáší více, než bychom čekali, a sice v podobě tupých úhozů, ale tento drobný neduh byl údajně odstraněn hned při prvním faceliftu. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou dostatečně výkonné, ačkoli by jejich nástup mohl být ostřejší.
Při zvýšené okolní vlhkosti se poněkud potilo zadní okno, což bude nejspíš dáno nedostatečnou cirkulací vzduchu v této oblasti. Zajímavým zjištěním také je, že Magentis nepatří mezi auta, která by vás za něco neustále kárala pískáním. Světla po vypnutí zapalování zhasnou (pro rozsvícení parkovacích světel pak stačí vypnout je a znovu zapnout), kontrolka nezapnutého pásu po rozjetí jen chvíli bliká, pak zhasne, povyk dokonce nezpůsobí ani klíče v zapalování při otevření dveří a zhaslém motoru.
Závěrem
A blížíme se do finále. Jak testovanou ojetou Kii Magentis ohodnotit? Je to nesporně prostorný, komfortní a rychlý vůz, mezi jehož přednosti patří především nízká pořizovací cena a minimální zájem zlodějů a nenechavců. Pokud netrváte na prestižním emblému na kapotě, přesto ale chcete elegantní a pohodlné auto, je Magentis připraven pro vás. Proti němu naopak hovoří rychlá ztráta hodnoty a pravděpodobně rychlejší opotřebení některých dílů, zvláště na mechanických skupinách. Vzhledem k současným zkušenostem lze paradoxně doporučit spíše vozy s automatickou převodovkou, která se zatím jeví být spolehlivější než „manuál“.
Za volantem testovaného šestiválcového Magentise jsme strávili celkem téměř 700 km. Spotřeba při svižnějším stylu jízdy atakovala hranici 12 l/100 km, ale v celkovém průměru se udržela v okolí 9,5 l/100 km, což lze vzhledem k dynamickým parametrům vozu považovat za hodnotu příznivou.