Test Kia Magentis V6: Magentický zážitek

Nedávno jsme testovali Daewoo Evanda, jež moc dobře nedopadla. Jaká bude srovnatelná a podobně stará i drahá Kia Magentis?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Kia ve vyšších sférách
  2. Pohled zvenčí, Nabídka verzí, Zkoušený vůz
  3. Uvnitř, Pohled zpoza volantu
  4. Na silnici, Závěrem
  5. Názor z branže, Stručné technické údaje, Konkurenti
  6. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Ano, možná si řeknete „Korejec, jenž si hraje na něco, čím není.“ Nebo „naleštěná bída“. A po nedávném testu ojetého vozu Daewoo Evanda bych se vám ani nedivil. Ale hned v úvodu je třeba poznamenat, že nás pět let starý vůz Kia Magentis velice mile překvapil. Jedná se o velké, pohodlné a dobře vybavené auto s mimořádně zdařilým motorem. Pro jeho koupi hovoří příznivá cena, naopak proti ní nehorázně velký pokles hodnoty, jenž je třeba brát v potaz při jeho případném prodeji. Možná vás překvapí srovnání rozměrů s nedávno testovaným Mercedesem E240. Magentis je sice o 73 mm kratší, ale o 10 mm širší a o 30 kg pohotovostní hmotnosti těžší. Rozchod kol vpředu je u těchto zdánlivě nesrovnatelných vozů na milimetr shodný, vzadu pak u Mercedesu o 6 mm větší. Při takřka shodném výkonu však Magentis zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,5 s (Mercedes za 9,6 s), dosáhne nejvyšší rychlosti 214 km/h (resp. 223 km/h) a tabulková spotřeba benzínu v kombinovaném provozu činí 9,2 l/100 km (resp. 10,3 l/100 km). Srovnáváme nesrovnatelné? Uvidíme.

Kia ve vyšších sférách

Model Kia Magentis, dodávaný pouze jako čtyřdveřový tříprostorový sedan s pohonem předních kol, lze jeho rozměry a úrovní výbavy zařadit na horní hranici střední či na spodní hranici vyšší střední třídy. Značka Kia, jinak nejstarší jihokorejský výrobce automobilů, vstoupila do vyšších sfér roku 1992, kdy představila téměř pětimetrový sedan Potentia. V jeho bohatě chromovaném vzezření se zračila snaha Jihokorejců následovat příkladu konkurenční továrny Hyundai a proniknout na severoamerický trh. Vůz byl k dispozici se zážehovými jednotkami s objemem 2,0 a 3,0 litru, přičemž ten výkonnější dával 200 koní a poměrně těžký vůz s ním dosáhl rychlosti 185 km/h. V roce 1997 následoval model Enterprise, vyznačující se použitím moderních systémů včetně ABS a velmi kvalitní audiosoustavy, jež se spolu s velmi tuhou a dobře odhlučněnou karosérií podílely na správné akustické atmosféře. Objem šestiválce vzrostl na 3,6 l, výkon na 230 koní a maximální rychlost stoupla na již přijatelných 230 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  
 
Pro Evropu byl připraven teprve model Clarus, jenž se i na našem trhu objevil během roku 1996. (Latiníci, považuje slovo Kia za ženský rod, však skřípali zuby, protože ve spojení s přívlastkem Clarus (čistý) by z tohoto důvodu očekávali tvar Kia Clara...) Clarus doplnil typ Sephia, ale jeho příliš kulaté, fádní, asijské vzezření, odkazující třeba na Mazdu 626, zákazníky příliš neoslovilo. Více osobitosti vozu vtiskl teprve facelift z roku 1998, jenž konečně přinesl do jeho linií více vzruchu a hran. V roce 2001 však Kia představila nový, následnický typ Magentis (u nás uvedený téhož roku na červnovém brněnském autosalonu), jenž byl již v následujícím roce významnějším způsobem modernizován. Průběžné úpravy vzhledu a výbav byly v porovnání s konkurencí častější, už pro modelový rok 2004 byl připraven další facelift, jenž se však tentokrát omezil především na změnu masky chladiče, sjednocující modelovou řadu značky. Na vybraných trzích se vůz prodával pod jménem Optima. Magentis na chvíli dokonce stanul na vrcholu nabídky značky Kia, ale záhy byl „přebit“ modelem Opirus, jenž nahradil velký sedan Enterprise a byl již určen i pro evropský trh.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Kia ve vyšších sférách
  2. Pohled zvenčí, Nabídka verzí, Zkoušený vůz
  3. Uvnitř, Pohled zpoza volantu
  4. Na silnici, Závěrem
  5. Názor z branže, Stručné technické údaje, Konkurenti
  6. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků