TEST Kia Ceed 1.4 T-GDI: Podstatně blíže řidiči

Nový Ceed přesně ví, do jaké doby přichází. Alternativou k populárním crossoverům chce být díky větší prostornosti, konzervativnímu designu a k naší radosti také nadšenějším jízdním projevem.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Prostor na zadních sedadlech a v kufru
Rychlý a přehledný infotainment
Posez za volantem
Kultivované pohonné ústrojí
Jisté chování podvozku
Strmé a přesné řízení
Nízké ceny
Starosti
Neútulný interiér
V některých chvílích přehnaně tuhé řízení
Valivý hluk od zadních pneumatik
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie52 fotografií
6I6A8472.JPG 6I6A8474.JPG 6I6A8492.JPG

Třetí generaci Kie Ceed jsme poprvé vyzkoušeli v rámci portugalských prvních jízd. Jako vždy se však jednalo o sbírání prvních jízdních dojmů a tím hlavním testem takto důležitá novinka prochází až na českých silnicích.

Zatímco u Atlantiku jsem měl možnost projet litrový tříválec a čtrnáctistovku s manuální převodovkou, hned po premiéře nového Ceedu v České republice volba padla na kombinaci čtrnáctistovky s dvouspojkovou převodovkou. V nabídce je i nový turbodiesel a základní atmosférická jedna-čtyřka CVVT, na tyto motory se ale podíváme až později.

Nový Ceed přišel o apostrof ve jménu. Sympatický je mi přístup zástupců evropského vedení - bez vymýšlení prostě na prezentaci přiznali, že předchozí řešení s malým "c" a apostrofem před "d" bylo komplikované a vznikalo k němu dost vtipů. Vyřádil se na něm třeba i britský Top Gear, jehož moderátoři již v novém pořadu mohou být v klidu - nový Ceed je prostě Ceed.

Význam zkratky přitom zůstává stejný. Jméno si vyložte jako zkratku dvou dvojic anglických slov „Community European“ a „European Design“. Stále je tedy zaměřen na evropského zákazníka, stejně jako příbuzný Hyundai i30. I přesto, že má Kia v nabídce hodně crossoverů a v prodejích jej v současném celoevropském kontextu překoná Sportage, stále o Ceedu hovoří jako o středobodu své nabídky.

Připomíná kombi

Postavení hatchbacků nižší střední třídy je v dnešní době často zpochybňováno. I přes masivní útok crossoverů a skutečnosti, že třeba Citroën z tohoto segmentu se svou C4 již zbaběle prchl, je však na starém kontinentě stále důležité míti něco tak nemódního, jako je hatchback.

V mé osobní teorii ale má tento trend, který již třeba téměř pohltil mainstreamovou střední třídu, svůj dopad v oblasti designu novinek. Sázka na rozmáchlé křivky a netradiční řešení tu totiž už nemusí fungovat. Důvod je jasný - zákazníci, kteří chtějí být vidět a jít s dobou, jdou do crossoverů a SUV. Typický zájemce pro hatchback nižší střední třídy je buď firma nebo zákazník spíše konzervativnějšího rázu.

I to může být důvod pro to, že je nový Ceed nechci říct usedlý, ale spíše zdrženlivěji tvarovaný než předchůdce. Patrná je tu evoluce přídě s tygřími nozdrami a zamračenými světlomety. Změn doznal světelný podpis Ceedu. S novými LED světlomety dostanete denní svícení čtyřmi LED tečkami v každém světlometu. Ne nepodobné řešení současných vozů Porsche. Nově v denním režimu svítí trvale zadní svítilny. Prospěje to bezpečnosti a LEDky stejně skoro nic neodebírají.

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Zezadu pak nový Ceed působí zvláštně protáhle, skoro jako kdyby už základní verze byla kombíkem, který se už také vyrábí. Karoserie se totiž ve srovnání s předchůdcem jakoby posunula na podvozku dozadu - přední převis se zkrátil a zadní prodloužil.

Ceed ale také v některých partiích působí na pohled dynamičtěji, především svým postojem. Na délku (4.310 mm) a rozvor (2.650 mm) nezměnil. Je ale nižší a širší. Hodně velkou roli na celkovém postoji auta dělá nižší kapota. Především před sloupkem A, kde předchůdce už plynule navazoval na čelní sklo. Designéři se také oprostili od zvyšující se boční linie a srovnali ji do roviny. 

Stále hodně místa, navíc i povedený infotainment

Poté, co usednete za volant, zaujme vás, jak nízko od země si sedadlo můžete spustit. Tento trend už jsem zpozoroval u nového Picanta i Ria - Kia chce nabídnout řidičtější posaz se široce nastavitelným volantem a nízko ukotveným sedadlem, a to nikoli nutně absolutně, ale spíše ve vztahu k podlaze auta. Za to já osobně tleskám ve stoje.

Kia se při vývoji soustředila i na vnitřní prostor celé posádky. A tady se dostáváme zpět k pomyslnému posunutí karoserie stejné délky na stejném rozvoru o kousek dále. Díky tomu může mít Ceed třídně nadprůměrný zavazadelník, který s 395 litry nestačí jen na Peugeot 308. Na rozdíl od Peugeotu ale nikoli na úkor místa na zadních sedadlech.

I když se s delší kapotou pojí méně podélného místa, na což zcela typicky doplácí vozy klasické koncepce, nabídne Ceed jen o pár milimetrů menší prostor pro kolena zadních cestujících. V rámci blízké konkurence na našem trhu je tento parametr nejlepší. A skutečně, všimnete si i poměrně velkorysé nabídky především na šířku. I přes změnu proporcí se tedy Korejcům podařilo udržet Ceed na vrcholu v oblasti prostornosti interiéru.

Kia testuje třetí verzi Ceedu. Takto vypadá maskovaný shooting brake

Kia testuje třetí verzi Ceedu. Takto vypadá maskovaný shooting brake

Celkově je interiér vyveden v poměrně kvalitních materiálech, překvapily mě precizně měkčené výplně dveří a těsněním zakryté rámy v přední části. Na celkovém dojmu si to Ceed kazí spíše detaily typu nesmyslně velkého a nahoře umístěného krytu SD karty. Po ergonomické stránce je ale vše po ruce, jen ovladače automatické klimatizace s kruhovými displeji by za dne mohly svítit více - na slunci nejsou čísla dobře vidět.

Při pohybu páčkami stěračů a světel se na centrálním displeji zobrazí zvolená poloha, což se mi líbí. Chválím také mechanické zkratky a kruhové ovladače přidružené k infotainmnetu. Ten je zcela nový a velmi dobrý. Přesně tak si představuji povedený palubní systém do mainstremového modelu. Odezva na dotyk je rychlá, vše je přehledně řazeno.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 30 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků