Kapitoly článku:
Jízda se Cee´dem
Kia Cee´d se v nižší střední třídě stává etalonem pohodlného cestování. Po kratičkém žhavení začne pod kapotou tiše nýtovat kompaktní turbodiesel, který svým zvukovým projevem patří na vrchol současné světové produkce. Ten zvláště vyniká ve srovnání s motory vybavenými technologií Pumpe-Düse, případně s ryčnými italskými turbodiesely, kterým nepomůže ani Common-rail.
Ve městě vám Kia dovolí užít si klidu, bezproblémově filtruje výtluky a retardéry. Zvládá i nekvalitní dlažbu a oproti svému předchůdci se projevuje veskrze tichým podvozkem. Zmizel totiž notorický hluk od podběhů kol, který obšťastňoval posádku ve straších vozech Kia. Jízda se Cee´dem je zkrátka pohodlná a příjemná i v místech, kde byste to rozhodně nečekali.
Mimo město si lze začít hrát na sportovního řidiče, ale skutečně jen hrát. Motor má sice vynikající zátah s výrazně potlačeným turboefektem, ale vůz hlavně kvůli omezené komunikativnosti ovládacích prvků včas varuje řidiče, že hrát si v serpentinách s gravitací by nemuselo skončit dobře. Má ak nová Kia šanci vyzvat nejvyspělejší konkurenty bez porážky? Má i nemá... Vyzve-li je v souboji o pohodlí, pak má určitou šanci. Jízda v Cee´du je i na okreskách pohodlná a tichá, náklony v zatáčkách minimální a narozdíl od Cerata se podařilo potlačit hluk od nadkolí, který běžně obtěžoval ve vyšších rychlostech posádku.
Chce-li nový Cee´d vyzvat soupeře do sportovního ringu, setká se nejspíše s porážkou. Při razantním zacházení na typicky české silnici překvapí odskočení multilinku zadní nápravy, samotný podvozek a jeho naladění ukáže své limity dříve než VW Golf nebo Ford Focus.
Třetí opus se koná na dálnici, kde Cee´d svou posádku rozmazluje tichem a plynulostí jízdy. Motor se nezadýchává ani do prudkých stoupání a udržovat cestovních stošedesát až stoosmdesát je radost nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce. Síly docházejí teprve tehdy, když se rozhodnete soupeřit s kterýmkoliv vozem s maximální rychlostí vyšší než 200 km/h. Motor je nemilosrdný a přes 195 km/h vás prostě nepustí. Jinak vás ale čekají jen samé příjemné zážitky.
Kia Cee´d zvládá dálniční sprint opravdu dobře, a tak se nabízí jako optimální varianta s dvoulitrovýám turbodieselem, která by mohla uspokojit i milovníky dvousetkilometrové rychlosti. Otázkou je, jak by si s vyššími rychlostmi poradil přece jen měkčí podvozek.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 10,1 s
0-120 km/h: 15,0 s
0-140 km/h: 20,6 s
0-160 km/h: 28,5 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 195 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 6,2 s; 3 st. 5,9 s; 4 st. 10,5 s
60-100 km/h: 3 st. 5,5 s; 4 st. 8,2 s; 5 st. 11,8 s
80-120 km/h: 3 st. 7,9 s; 4 st. 8,9 s; 5 st. 11,0 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 – 40 km/h při 5 000 ot./min
2 – 80 km/h při 5 000 ot./min
3 – 125 km/h při 5 000 ot./min
4 – 180 km/h při 5 000 ot./min
5 – 195 km/h při 4 200 ot./min
Převody:
40: 2 - 2600; 3 - 1600; 4 - 1000; 5 - 900
60: 2 - 3800; 3 - 2400; 4 - 1600; 5 - 1300
80: 2 - 5000; 3 - 3000; 4 - 2200; 5 - 1600
100: 3 - 3800; 4 - 2600; 5 - 2100
120: 3 - 4800; 4 - 3300; 5 - 2500
140: 4 - 3900; 5 - 3000
160 4 - 4500; 5 - 3500