63
Fotogalerie

Test Kia Cee´d 1,6 CRDi: nepochybujte

Ještě před pár lety by si na Kiu nevsadil ani beznadějný optimista. Jenže časy Sephií jsou dávno pryč. Kam až došel korejský tygr?

Kapitoly článku:


V novém tisíciletí Kia málem vyhlásila bankrot nebýt pomoci od jiné korejské automobilky, Hyundai. V podstatě od té chvíle čerpá Kia technologické bohatství Hyundaie a její prodeje celosvětově rostou. Nyní zejména v segmentu, který ji postavil na nohy – v nižší střední třídě.

Teprve 30. července 1993 začal na našem území působit importér Kia Motors Chzech s.r.o., stoprocentní dceřiná společnost japonského obchodního koncernu Itochu. Jako první prošel homologací sedan Sephia a jeho prodej byl zahájen 12. května 1994 u příležitosti slavnostního otevření autosalonu v Praze na Chodově.

Model Sephia byl novinkou v evropské nabídce jihokorejského výrobce. Technicky vycházel z japonských licencí, které Kia skupovala jako na běžícím pásu. Poměrně bytelný sedan mnohdy svým majitelům vydržel až dodnes. Sephia byla postavena na základě Mazdy 323, vyráběné v letech 1989 – 1994. V roce 1997 se do nabídky dostal i pětidvéřový hatchback Leo.

V roce 1998 se představila druhá generace modelu Sephia a z modelové nabídky se vydělil sedan pod samostatným obchodním označením Shuma. Ty pak bez valného úspěchu vydržely v nabídce do roku 2001, kdy je nahradil faceliftovaný nástupce.

Modely Sephia/Shuma vydržely ve výrobě do roku 2004, kdy je střídal nový model Cerato vyvinutý již ve spolupráci s Hyundaiem. To se projevilo technologickým skokem, širokou nabídkou motorů včetně turbodieselů a také přitažlivějším designem.

Teprve v roce 2006 byl na náš trh uveden zbrusu nový model Kia Cee´d, který brzy dostane koncernového sourozence pod označením Hyundai i30. Cee´d sklízí v poslední době mnoho úspěchů; jsou obrazem skutečných kvalit vozu, nebo jen důkazem dobré práce marketingového oddělení automobilky? To se pokusíme zjistit na následujících řádcích.

kia_ceed1revue/P1510284.JPG kia_ceed1revue/P1510291.JPG

Ve stopách Corolly?

Zdá se, že Korejci si pořádně prostudovali snad všechny marketingové příručky a hodně je inspiroval celosvětový úspěch modelu Toyota Corolla, který dnes nahrazuje Toyota Auris. Ta je, zřejmě jen náhodou, Kie Cee´d v základních rysech docela podobná.

Aby to tolik nebilo do očí, Korejci se přiznávají k inspiraci Golfem. Kdo ale pozná Cee´d zblízka, ten spatří spíše japonský perfekcionismus. I když...

Přední maska je řešena samostatně a od předních světlometů s čirou optikou je oddělena masivním předním nárazníkem a přední kapotou. Kdo se podívá Cee´du pod sukni, objeví celou příď z měkkých plastů, což výrazně zlevňuje případnou opravu.

Typickou přední masku Kie doplňuje stejně střižený masivní gril ve spodní části nárazníku. Vlnovku rozevlátých asijských očí v podobě předních světlometů opakuje prolis v předním nárazníku s decentními kulatými mlhovkami.

Čisté tvary přídě se přenášejí do přední kapoty a čelního skla, nikde nic kontroverzního, jen samé čisté linie s decentními prolisy.

Profil Cee´du pokračuje v čistotě tvarů, jedinou extravagancí je prolis ve tvaru bumerangu ve spodní části dveří u prahů. Konformní dveře doplňuje dynamická linka bočního prosklení, která se končí nahoru vedenou spodní hranou prosklení C sloupku. Záď podobně jako u Corolly nebo Aurisu od Toyoty napodobuje do boků protažené koncové svítilny. V rozích karosérie se nacházejí elegantní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 225/45.

Revoluce v interiéru

Kdo si pamatuje na historický interiér v modelu Sephia, pokus o modernizaci v Shumě nebo laciné plasty v Ceratu, ten bude po spatření Cee´du v sedmém nebi.

kia_ceed1revue/P1510354.JPG kia_ceed1revue/P1510358.JPG kia_ceed1revue/P1510363.JPG

Kvalitní plasty, pečlivé slícování, vhodná barevná kombinace dávají dohromady celek převyšující německou strohost a napodobující francouzskou eleganci. Přední sedadla ze všeho nejvíce připomínají Corollu. Chybí jim boční vedení, zato mají báječný design a jsou vyrobeny z kvalitních materiálů, které by vůz měly přežít bez případných oděrek.

Na zadních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech a dobrou zprávou je přívětivost k pasažérům s výškou nad 180 cm. Jedinou drobnou výtkou zůstává krátký sedák a krátké opěrky hlavy.

Palubní deska je ukázkou funkcionalismu. Jednoduché tvary, masivní val podobný řešení u Toyoty, měkčené plasty, barevná kombinace světlých a tmavých odstínů. V zájmu krásy schází jakékoliv poličky v horní části palubní desky, přístrojový štít je pro změnu hodně vysunut z palubní desky. Přihrádka před spolujezdcem je rozměrnější než u konkurence a potěší jednoduchostí a prostorností.

kia_ceed1revue/P1510570.JPG kia_ceed1revue/P1510576.JPG kia_ceed1revue/P1510582.JPG

Středový panel nese všechny znaky automobilky Kia. Po stranách se nacházejí výdechy automatické klimatizace, uprostřed multifunkční displej audiosoustavy a palubního počítače. Pod audiosoustavou se nalézá ovládání automatické klimatizace. Pod středovým panelem se nachází přechod ke středovému tunelu. Hned na jeho začátku se nachází zásuvka palubního napětí a konektor pro připojení iPodu nebo sluchátek.

kia_ceed1revue/P1510591.JPG kia_ceed1revue/P1510596.JPG kia_ceed1revue/P1510599.JPG

Za přihrádkou na drobnosti se nachází kulisa řadicí páky. Ta má klasické tvary koncernu Hyundai a zaujme lehkým a přesným chodem. Ruční brzda je řešena v kombinaci měkčený plast–chrom a působí hodnotněji než tvrdé plastové páky u ostatních modelů Kia. Středový tunel vyúsťuje do loketní opěrky s přihrádkou na CD a další drobnosti.

kia_ceed1revue/P1510621.JPG kia_ceed1revue/P1510633.JPG kia_ceed1revue/P1510639.JPG

Zavazadlový prostor má základní objem 340 litrů, ale lze ho zvětšit až na 1 300 litrů sklopením zadních sedadel. Vyniká variabilitou, a tak jedinou výtku lze mít k vysoké nákladové hraně, která je zase kompromisem mezi pohodlím a tuhostí karosérie. Ve stranách jsou plastové poličky, v rozích podběhů se nacházejí malé plastové přihrádky, pod dnem zavazadlového prostoru se nachází neplnohodnotné rezervní kolo. V něm naleznete polystyrénovou formu s pečlivě uloženým nářadím.

kia_ceed1revue/P1510507.JPG kia_ceed1revue/P1510515.JPG kia_ceed1revue/P1510522.JPG

Kia Ceed

Kia Ceed způsobila při svém příchodu pořádné pozdvižení sedmiletou zárukou, která nadále přetrvává. První generace se stala Autem roku 2008 v České republice, když o jediný bod porazila Ford Mondeo, a dokonce prošla tvrdou školou britského televizního Top Gearu coby auto za rozumnou cenu.

Třetí generace přichází v roce 2018 dokonce ve čtyřech karosářských verzích, zaujal především crossover Kia XCeed.

Ceny a výbava • Test Kia Ceed 1.4 T-GDI  Kia XCeed • Test Kia XCeed • Plug-in hybridy

Doporučujeme

Články odjinud