Test: Jeep Wrangler 2.8 CRD: zakladatel slaví

Automobilka Jeep vznikla před 70 lety a to se musí oslavit. V nabídce se tedy objevila výroční edice modelu Wrangler. Jaká je?
Seznam kapitol
  1. Na počátku byl Willis, Po sedmdesáti letech stále stejný, Luxusně praktický interiér
  2. Chcete kabriolet? Ve jménu emisních norem, Do terénu. Jednoznačně! Lákavá nabídka
  3. Kompletní technické údaje, Kompletní fotogalerie

Sedmdesáté narozeniny automobilky Jeep samozřejmě nejsou jediným důvodem, proč jsme si do redakčního testu vzali dnes už legendární model Wrangler. Dalším důležitým faktem je totiž facelift, který přinesl celou řadu novinek. Nečekejte ovšem nějaké významné změny designu karoserie. Vzhledem k tomu, že Wrangler vychází ze svých prapůvodních předků, je naprosto nemyslitelné, aby se na tvary karoserie jakkoliv sahalo. Ale upravoval se interiér a novinky zasáhly také velkoobjemovou naftovou jednotku.

Klepněte pro větší obrázek

Na počátku byl Willis

Jeep sice tento rok oslavuje velkolepé výročí sedmdesáti let od svého založení, nicméně není to tak úplně pravda. V roce 1941 sice fakticky tato automobilka vznikla, tenkrát se ovšem jmenovala Willis Overland. Zahájení výroby terénních vozidel je úzce spjato s válkou. Byl to právě Jeep (nebo chcete-li Willis Overland), kdo vyhrál konkurz americké armády na obří dodávku automobilů tehdy neznámého typu.

Jedním ze základních požadavků totiž bylo použití v terénu a hlavně pohon všech kol. Ačkoliv čtyřkolku vůbec poprvé v historii představil už začátkem století Spajkr (ano, takto se opravdu dnešní Spyker jmenoval), počátek terénních automobilů tak, jak je známe dnes, souvisí se vznikem Jeepu.

Zmíněného konkurzu se zúčastnil ještě Ford a Bantam. Ohledně toho, kdo má na svědomí konstrukci válečného Jeepu panují určité dohady (údajně ho navrhl Bantam), každopádně nakonec vyráběly stejný vůz kvůli nedostatečným kapacitám Jeepu všechny tři značky.

Willis Overland nazval svůj válečný produkt písmeny MA (nebo také Willis Quad). Po válce pak následovalo přeznačení na CJ (Civil Jeep) a definitivně tak byla odstartována éra sériových civilních terénních automobilů. Název Wrangler se objevil až výrazně později (1987). Jen pro zajímavost, kolem názvu Jeep také panují spekulace. Jednou z teorií o jeho vzniku je spojení slov General Purpose, což znamená víceúčelový. Během války mnozí označovali Willis Quad zkráceně jako GP, což se anglicky vyslovuje jako dží-pí no a odsud už je jenom kousíček k současnému Jeep.

Po sedmdesáti letech stále stejný

Jak už jsem zmínil v úvodu, designu Jeepu Wrangler se nedotknula ani výroční edice, ani facelift pro letošní modelový rok. Abych byl přesný, pár maličkostí by se přeci jen našlo, ale to jsou opravdu jenom „prkotiny“, které běžný laik bez problému přehlédne.

Nejzásadnější novinkou je zvětšené zadní okno, jinak zůstalo vše při starém. Teoreticky byl díky tomu vylepšen výhled vzad, nicméně v praxi stále za moc nestojí. Zaprvé je stejně výhled omezen ochranným rámem, zadruhé je úplně jedno, jak velké je sklo, když na zadních dveřích je přidělaná pěkně v offroad stylu plnohodnotná rezerva. Nechci ovšem nic kritizovat, protože takto to je u Jeepu stoprocentně správně. Jen říkám, že větší okno nepřineslo žádnou změnu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

K testu se dostavilo delší provedení Unlimited a konkrétně jde o variantu Sahara. Té se týká další relativně zásadní novinka, a sice že její pevná sundavací střecha je lakována v barvě karoserie. A abychom měli ty designové novinky kompletní, musím doplnit, že výroční edice 70th Anniversary přinesla osmnáctipalcová litá kola a že facelift přidal v nabídce barev několik nových odstínů.

Obecně hodnotit design, myslím, nemá velký smysl, protože všichni vědí, jak takový Wrangler vypadá. Charakteristická maska, výrazné blatníky, hranatá střecha, kolmé okno a jednoduše sešroubované části karoserie… Tohle auto má styl. Vyrovnat se mu může snad jen „znýtovaný“ Land Rover Defender.

Klepněte pro větší obrázek

Luxusně praktický interiér

To v interiéru se facelift a výroční edice podepsaly podstatně více. Výrobce chtěl udělat automobil příjemnější na cestování tak, aby se stal atraktivní také pro zákazníky, kteří neprahnou po nadprůměrných terénních schopnostech Wranglera, ale kteří se pouze chtějí „chlubit“ svému okolí stylem „heč, já mám jeepa“. Právě takovým vyšla automobilka vstříc a v interiéru to je poměrně dost znát.

Tisková zpráva představující facelift modelového roku 2011 hovoří o výrazně lepším odhlučnění, slibuje více odkládacích prostor, bohatší výbavu, příjemnější sedadla, lepší ergonomii, ovladače audia na volantu a v konečném důsledku i lepší vzhled. Ke cti Jeepu slouží fakt, že nemohu použít frázi „sliby chyby“, nicméně zas tak jednoznačné zlepšení ve všech zmíněných bodech se nekonalo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ano, už na první pohled je zřejmé, že interiér vypadá řekněme civilněji. Upravený volant se lépe drží, předělaný přístrojový štít se lépe čte a sedačky nejsou vůbec špatné. Tedy s výjimkou místa pro zadního prostředního cestujícího, který se bude cítit, jako kdyby seděl na kempingovém křesílku.

Čím Jeep opravdu zabodoval, je odhlučnění interiéru. Výrobce nelhal, když sliboval výrazné zlepšení. Velkoobjemový naftový čtyřválec se logicky při rozjezdech hlásí o slovo klasickým zvukem, při ustálené rychlosti ovšem nijak zvlášť posádku neobtěžuje, a to i v případech, že si troufnete na až na přibližně 150 km/h.

Naproti tomu s odkládacími prostory to není žádné velké terno. Jeep sice přidal na výplních dveří a na posádku díky tomu tolik nekouká holý kov (což mi zrovna u tohoto automobilu vůbec nevadí), odkládací kapsy například ve dveřích byste tu ovšem hledali marně. Spokojit se musíme pouze s jakousi síťkou. Netestujeme ale MPV, takže čert nějaké přihrádky vem. To důležité si uzamknu pod loketní opěrku nebo do schránky před spolujezdce a nic víc nepotřebuji.

Co se týká nového ovládání tempomatu, audiosystému a dalších funkcí prostřednictvím tlačítek na volantu, měl bych jednu poznámku. Tlačítka pro audio jsou umístěny z druhé strany volantu, takže nejsou vidět. Chvilku si na to budete zvykat, ale po pár dnech tohle řešení oceníte. Rozhodně je lepší, než „tisíce“ čudlíků kolem celého středu (ještě k tomu pevného) ve stylu francouzského Citroënu.

Klepněte pro větší obrázek

Škoda, že ovladače audia koncem testovacího týdne přestávaly fungovat. Ono to výrobní zpracování zřejmě nebude úplně ideální. Celkově vypadá interiér Wrangleru lépe a výbava 70th Anniversary navíc přidá punc luxusu. Těšit se můžete na kvalitní kožené čalounění doplněné o loga se „sedmdesátkou“ (to aby se nezapomnělo, cože se vlastně slaví). Řidič a spolujezdec pak dostanou v rámci limitované edice vyhřívání sedadel.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Na počátku byl Willis, Po sedmdesáti letech stále stejný, Luxusně praktický interiér
  2. Chcete kabriolet? Ve jménu emisních norem, Do terénu. Jednoznačně! Lákavá nabídka
  3. Kompletní technické údaje, Kompletní fotogalerie

bazar

Jeep Renegade 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 17 341 km
Cena: 470 000 Kč
Jeep Compass 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 78 406 km
Cena: 290 000 Kč
Jeep Grand Cherokee 3
Rok výroby: 2008
Stav: 118 462 km
Cena: 250 000 Kč
Jeep Grand Cherokee 3
Rok výroby: 2005
Stav: 127 855 km
Cena: 240 000 Kč
Jeep Patriot 2
Rok výroby: 2008
Stav: 129 189 km
Cena: 190 000 Kč
Jeep Wrangler 2,8
Rok výroby: 2013
Stav: 129 368 km
Cena: 580 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků