65
Fotogalerie

Test: Jeep Grand Cherokee 3.0L V6 CRD – s naftou málem králem

Kapitoly článku:


Naftový spasitel

Určitě je sympatické, že Jeep poslal na evropský trh všechny motorizace. Osmiválec HEMI osloví zájemce o pravou „ameriku“ (nakonec spojení dieselu se jménem Grand Cherokee pořád zní trochu divně), nový šestiválec 3.6 V6 Pentastar je zase rozumným kompromisem a povedenou základní motorizací. Ovšem evropský zákazník chce do svého auta nízké provozní náklady a ty většina vidí v naftovém motoru. Aby působení modelu Grand Cherokee na evropských trzích mělo nějaký význam, nesměl z tohoto důvodu v nabídce chybět diesel.

DSC_0182.jpgDSC_0191.jpg 
Šestiválcový diesel je trochu hlučnější, ale jinak není vůbec špatný. Dojem kazí starší pětistupňová převodovka.

Konkrétně jde o třílitrový šestiválec, který má na svědomí VM Motori. Maximální výkon 240 k a vrchol točivého momentu 550 Nm jsou čísla odpovídající standardu a hlavně pro Cherokee zcela dostačující. Stovku zvládne tenhle obr za 8,8 s a maximálně se rozjede na 202 km/h. Akcelerace je skutečně velmi zajímavá, ale maximální rychlost za hranicí 200 km/h je trochu přehnaná. Osobně jsem s autem více než 180 km/h nejel, protože pak už se vůz začíná chovat dost nejistě.

Použitý motor je celkově velmi slušný, ale nejde o poslední výkřik techniky. Tomu odpovídá vyšší hlučnost pohonné jednotky a hlavně spotřeba paliva. Pod desítku se budete dostávat horko těžko. Během testu si vůz řekl v průměru o 11,7 l/100 km. Ve městě se spotřeba šplhá ke třináctce, na okreskách naopak spadla na 10,8 l/100 km.

jeep_grandcherokee_int_06.jpgjeep_grandcherokee_int_07.jpg 
Automatická převodovka není nejrychlejší a hlavně je pouze pětistupňová.

Možná ale za to nemůže tak úplně motor, jako převodovka. Pětistupňový automat sice postačí, ale v době, kdy ostatní konkurenti nabízející velká SUV za podobnou cenu do nich zuřivě s prominutím „cpou“ osmistupňovou převodovku ZF, je to trochu málo. Rozdíl mezi zmíněnými převodovkami je asi tak jako porovnávat Škodu Forman se současnou Fabií Combi. Pro úplnost ale dodejme, že osmistupňové ZF brzy starý automat v rámci faceliftu nakonec nahradí. Je to potřeba.

Jízda: tak trochu hyperaktivní

Ani jízdou si Grand Cherokee v ničem nezadá se zavedenou konkurencí. Jak už jsem napsal, řidič i spolujezdec budou profitovat z povedených sedaček s výrazným bočním vedením. S ergonomií není žádný velký problém, takže vás od řízení nebude nic rušit, což je dobře, protože si v prvních chvílích budete muset zvyknout na tak trochu přecitlivělý posilovač řízení. Dokud jezdíme ve městě, není žádný problém, řízení jde velmi lehce, tedy jednoznačná výhoda z pohledu křehkých žen, které nebudou za volantem tohoto auta zdaleka ojedinělým jevem.

jeep_grandcherokee_drive_01.jpgjeep_grandcherokee_drive_05.jpg 
Jízdně si vede Grand Cherokee dobře, jen je potřeba si zvyknout na až příliš citlivé řízení.

Problém vyvstává ve vyšších rychlostech, neb je řízení poněkud hyperaktivní. Především na dálnici (a to je také jeden z důvodů, proč jsem si rozmyslel zkoušet maximální rychlost) je potřeba přivyknout na fakt, že auto okamžitě reaguje, jakmile jen trochu pohnete volantem. Než si zvyknete, budete „kličkovat“ v jízdním pruhu. S přeposilovaným řízením u velkých SUV nemám problém, to k tomu zkrátka patří, ale jak se říká, nic se nemá přehánět.

Jízdně si je Grand Cherokee na silnici docela jisté. Karoserie se naklání, ale ne nijak extrémně a hlavně u auta s pohotovostní hmotností 2,3 tuny nelze chtít zázraky. Podvozek dělá podobný dojem, jako tomu bylo například u Range Roveru Sport. Člověk si říká, že dobrý, ale na delších trasách začne hledat tlačítko, které by vůz přepnulo do komfortnějšího režimu.

jeep_grandcherokee_drive_02.jpgjeep_grandcherokee_drive_09.jpg 
Pohon všech kol funguje na jedničku. Škoda, že jde stabilizace vypnout jen částečně.

Žádné takové tady není. Velký podíl na tomto chování má paket Performance Handling Group. Ten obsahuj kromě zesílených brzdných kotoučů právě sportovní odpružení a dvacetipalcové disky kol. Na naše silnice jsou určitě vhodnější menší osmnáctky. Ty u výbavy Overland dostanete v rámci paketu Off-Road Group II. Příplatek není žádný, ale logicky se pak musíte rozloučit s Performance Handling. 

Jeep Grand Cherokee je velmi schopný také v terénu, pohon Quadra-Drive funguje na výbornou. Podobně jako u Range Roveru má řidič navíc možnost volby několika režimů pro jízdu na různém povrchu (Snow, Sport, Auto, Rock) a nechybí ani redukce. Tohle všechno v kombinaci se stavitelnou světlou výškou dává dobré předpoklady k tomu, aby vás v terénu zastavil spíše než neschopnost auta strach z případných škrábanců.  

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud