84
Fotogalerie

Test: Jaguar XKR-S Convertible – na Nirvánu, na Olymp…

Kapitoly článku:


V hlavní roli AJ-V8 GENIII

Hlavní podíl na tom, že se vám budou o XKR-S zdát takové ty pro pány velmi zajímavé sny, má motor. Už o něm padla zmínka, jedná se o pětilitrový osmiválec, který využívá přeplňování kompresorem typu Roots, variabilní časování ventilů, přímý vstřik paliva, dva mezichladiče stlačeného vzduchu a systém Performance Active Exhaust. Dohromady je tahle jednotka schopna vyprodukovat 405 kW (550 k) v rozmezí 6000 až 6500 ot./min a 680 Nm proudících na kola zadní nápravy od 2500 ot./min do 5500 ot./min.

Ano, jde o přeplňovanou jednotku, ale věci typu „turbo-efekt“ jsou pro pětilitrový agregát opravdu sprostým slovem. Je úplně jedno, co právě ukazuje otáčkoměr, jakmile šlápnete na plyn, motor vás narve (jinak to říci nejde) do sedačky a tlačí vás tam do té doby, než zasáhne omezovač, takže do 6500 ot/min. Od nejnižších otáček až po ty nejvyšší motor nabízí ohromující zátah, který nepoleví a nepoleví. A vše je samozřejmě doprovázeno čím? No přece už tolikrát zmíněným skvělým zvukem. Vím, že se opakuji a opakovat se ještě budu. Promiňte mi, jinak to nejde.

A samozřejmě XKR-S celkem neřeší, kolik aktuálně jede. Doporučuji při příjemných dálničních 180 km/h podřadit na čtyřku, otáčky vyskočí na cca 5000 ot./min. Pod plným plynem auto vyrazí vpřed s až nepochopitelnou lehkostí a během okamžiku ukazuje tachometr 240 km/h. Stále platí, že ani tehdy XKR-S nepoleví a pořád má velkou chuť jet ještě rychleji. Maximální rychlost je 300 km/h. A mimochodem, tohle číslo je dílem elektronického omezovače.

jaguar_xkrs_drive_01.JPGjaguar_xkrs_drive_06.JPG 
XKR-S je pekelně rychlý kabriolet. Zezadu jej uvidíte na silnici nejčastěji.

Velký objem, kompresor, neuvěřitelný zátah… Jak známo, každá sranda něco stojí. Ano, XKR-S trochu papá. Jak moc? Nejnižší číslo, které ukázal palubní počítač, bylo 12,5 l/100 km. Abyste na něj dosáhli, musíte mít velmi pevnou vůli nebo musíte být řekněme „motoristicky frigidní“. Ve městě budete jezdit klidně za osmnáct, dálniční 140 km/h, kdy motor točí nějakých 2500 ot./min, vás vyjde na necelých patnáct litrů. Jakmile si začnete užívat, máte tam dvacítku jak malovanou, a pokud pojede vyloženě „na krev“, což už ale v běžném provozu zavání malérem závažnějšího charakteru, klidně se vám na displeji ukáže čtyřicítka. Nádrž má objem 71 litrů, takže si asi každý snadno spočítá, jak na tom je XKR-S s dojezdem.

Než se pustíme dále, musím vyzdvihnout v souvislosti s motorem ještě jeden důležitý fakt. Jaguar XKR-S nemá systém samočinného vypínání motoru při stání. Možná to zní trochu přehnaně, ale opravdu mám potřebu tohle zdůraznit, protože i v kategorii supersportovních aut přestává být tenhle fakt pravidlem.

jaguar-xkrs_15.JPGjaguar-xkrs_16.JPG
Dvě dvojité koncovky výfuku, karbonový spoiler, sportovní nárazník nebo dvacetipalcová kola. Tohle komentář nepotřebuje.

Nebe na Zemi?

Tak, dostali jsme se k tomu, co vás opravdu chytne za srdce, tedy pokud se vám nedělá špatně z rychlé jízdy. Jízdní vlastnosti jsou výborné. Upravený podvozek s aktivními tlumiči a aktivním zadním diferenciálem funguje opět na několikrát podtrženou jedničku. Všichni asi očekáváte popis nějaké ostré projížďky po okresních komunikacích. Dojde na něj, ale XKR-S umí hrát roli úplně obyčejného (no, přesnější by bylo „obyčejného“) dopravního prostředku se spotřebou pod už zmíněnými třinácti litry. Je sobota, začíná léto, sundáte střechu, naložíte přítelkyni a za doprovodu zlověstného bublání jedete krajinou a kocháte se. Jo, nebe na Zemi…

XKR-S není přehnaně prkenný a řidič tak nemá pocit po přejetí první větší nerovnosti, že prolítne plátěnou střechou ven. Vlastně jak nad tím tak přemýšlím, je tohle auto i docela komfortní. Samozřejmě je tužší, ale ne moc. Jen by mě zajímalo, jak dlouho byste „kochací“ režim jízdy vydrželi. Já jsem se snažil a docela dlouho jsem se ovládal, jenže pak potkáte na cestě takovou pěknou značku, která oznamuje, že dalších x kilometrů budou zatáčky…

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud