Kapitoly článku:
Do klubu! A fofrem
Někdy se o prodloužených autech tvrdí, že si jej pořídí movití majitelé, kteří se nechají přes pracovní týden vozit a potřebují tak dost prostoru ve druhé řadě, ale o víkendu přeci jen rádi usednou za volant a vyrazí za nějakou tou silniční zábavou. Tedy alespoň takto nějak prezentovalo BMW prodlouženou trojku doplněnou o M Paket určenou pro Čínu. U luxusního Jaguaru tato teorie asi úplně neobstojí, ale to nechme stranou. Pokud majitel usedne za volant, udělá rozhodně dobře, protože jízdní vlastnosti kombinované se schopnostmi motoru jsou prvotřídní. Stačí si pouze najít okresku s dostatečnými rozměry. Na ní dokáže šestiválcové XJ potrápit kdejaký daleko sportovnější automobil.
Měří sice přes pět metrů, ale za volantem na to snadno zapomenete. Stejně jako zapomenete na dvoutunovou hmotnost.
K ostré jízdě se hodí aktivovat režim Dynamic. Ten totiž dělá jednu ne úplně nedůležitou věc. Při manuálním řazení pádly pod volantem, kdy převodovka reaguje doslova bleskově, můžete točit motor, jak chcete. Systém nechává vše na řidiči, a pokud ten to přežene, decentně jej utne omezovač. Se zmíněným režimem pak souvisí třeba také červeně podsvícený přístrojový štít, respektive jeden velký displej, ale to není až tak podstatné.
Zátah i zvuk motoru zaručeně potěší. Na krátkých rovinkách se XJ dokáže rozjet až nebezpečně rychle, ale není potřeba mít obavy, protože kotoučové brzdy dokáží XJ velmi rychle zkrotit. A krom toho jakmile s tímto drobečkem vyzkoušíte pár zatáček, zjistíte, že si je hodně jistý. V zatáčce jakoby ztuhne, karoserie se ani nehne a auto jede bez jakýchkoliv námitek tam, kam je řidič pošle. Jistě, řízení není úplně závodní, podobně jako zvuk motoru, o kterém už byla řeč, odpovídá zaměření automobilu, ale je poměrně citlivé a strmé.
Čtyřkolka logicky nemá tak přetáčivý charakter jako verze s pohonem zadních kol, jízdní vlastnosti jsou přísně neutrální. Nevzpomínám si, že bych se za volantem tohoto auta setkal s nedotáčivostí. Jistě, na sněhu to nebude takový problém, ale na suchém asfaltu byste už tohle XJ museli poslat do zatáčky nesmyslně rychle, aby vám začalo cestovat po tečně ven. Jízdní vlastnosti jsou jednoduše výborné, a to dokonce tak, že bych je neváhal přirovnat k BMW, které si na tomto zakládá, nebo alespoň dříve zakládalo. Motor reaguje bleskově, převodovka taky, řízení je tak akorát. Vše jak má být. Jen ta spotřeba (jak už bylo řečeno) není nejnižší.
XJ 3.0 S/C AWD se co do jízdy hodně povedlo. Na jedné straně rychlé dálniční lety, na straně druhé expresní jízda po okreskách a na straně třetí pohodlí a tiché ševelení benzinového motoru někde z velké dálky. Ó jaká škoda, že v tuto chvíli nelze test ukončit.
Interiér se snaží být co možná nejluxusnější a na první pohled se mu to i daří. Škoda některých detailů.
Pan vedoucí, ten se má
Podobně drahá auta bohužel nejsou jen o jízdních vlastnostech, ale o každém detailu a v této oblasti má Jaguar ještě nemalé rezervy a obávám se, že až dorazí nový Mercedes-Benz třídy S, bude vedle něj vypadat XJ jako poněkud chudší příbuzný. Co je pro Jaguar špatnou zprávou, to je fakt, že ve zmíněných detailech ztrácí nejen na německé rivaly, ale i na značky, o kterých se většinou píše, že jsou to zajímavé alternativy pro lidi, kteří nechtějí zapadnout v davu. Ukázkovým příkladem je například Lexus.
Konkrétně? Kvalitní materiály sem tam doplní nějaký ten plast, který rád i u takto nového auta zaskřípe. Multimediální systém je u Jaguar Land Roveru už evergreen a já slibuji, že až jej jednou konečně vymění za něco, co se bude moci měřit s posledními novinkami z dílny BMW nebo Audi, napíšu o tom velký článek a uspořádám obrovskou oslavu.
Sem tam se objeví nějaká moucha. Plasty na středovém panelu rády povrzávají, ovládání dálkovým ovladačem vzadu má poměrně velké prodlevy.
Pokračovat můžeme dále třeba ne úplně stabilním příjmem televizního signálu (s tím jsem například u Volva nikdy problémy neměl) nebo pomalými reakcemi v momentech, kdy chcete ovládat zadní multimediální systém pomocí dálkového ovladače. Všechno to jsou v podstatě detaily, ale konkurence má tyto detaily zpracované lépe a navíc věřím tomu, že podobné detaily nakonec dokáží významně ovlivnit případné rozhodnutí zda XJ, nebo něco z Německa.
Škoda je to o to větší, že když přeskočíme detaily a podíváme se na interiér celkově, není moc prostoru pro kritiku. Na pohled vše vypadá báječně a vpravo vzadu sedící pan vedoucí se může spolehnout na prvotřídní komfort. Kromě vyhřívání a chlazení na něj čeká také možnost elektrického nastavování sedadla, samostatné sluchátka, už zmíněný dálkový ovladač a jedno tlačítko, pomocí kterého může posunout dopředu sedadlo spolujezdce. To kdyby se mu zdálo, že nemá na nohy dostatek prostoru.
Jaguar XJ 3.0 S/C AWD zaboduje jednoznačně designem. Moc jich v našich končinách nejezdí a navíc tvář tohoto automobilu není zatím tolik zprofanovaná, jako tomu je třeba u Audi, které nasadilo stejný design na vše, co má v nabídce a v praxi skoro nevíte, jestli zrovna projela A6 nebo A8. Co se týká nového motoru, ten se stoprocentně povedl. V Rusku nebo v Americe si zaručeně najde nemalé množství zákazníků a jsem si jistý tím, že i u nás dokáže svými kvalitami a třeba i možností pohonu všech kol přesvědčit nejednoho zájemce rozhodnutého pořídit si diesel.
Škoda drobností a některých nedotažených detailů. Pak by byla volba tohoto auta více volbou rozumu. Aktuálně vám bude pořád rozum radit německou klasiku, ale srdce neokoukanou britskou vlajkovou loď. S příchodem nového motoru vám ovšem Jaguar dal několik významných argumentů, proč to srdce přeci jen poslechnout.
Technické údaje: Jaguar XJ L 3.0 S/C AWD
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Nejvyšší výkon
250 kW (340 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 3 000 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,4 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
520 l
Objem palivové nádrže
82 l
Hmotnost: provozní • celková
1 799 kg • 2 349 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,4 • 7,8 • 9,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 626 mm • 1 604 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 252 × 1 899 × 1 457 mm