Test Jaguar XJ L 3.0 S/C AWD: několik nových argumentů

XJ na evropských trzích asi nikdy nedosáhne takových prodejů jako jeho zavedení evropští konkurenti. Přesto stojí za pozornost, obzvlášť pokud má pod kapotou nový benzinový šestiválec.
Seznam kapitol
  1. Úvod, O co přesně se jedná...
  2. Kam zmizel osmiválec?, Příklad táhne
  3. Do klubu! A fofrem, Pan vedoucí, ten se má, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Když Jaguar oznámil záměr doplnit nabídku pro XF a XJ pohonem všech kol, celá Evropa začala tajně doufat, že jej dostane nějaký naftový motor. Naopak v Německu se začali modlit, aby se to nestalo, protože v takovém případě by se zde objevil poměrně zajímavý konkurent jak pro BMW řady pět, obzvlášť ve spojení s karoserií kombi, tak pro BMW řady sedm, respektive pro soupeře z dílny Mercedes a Audi. Jenže Jaguar jde na věc globálně a diesel vynechal, místo toho k němu přidal nový benzinový šestiválec, který v nabídce pro XJ nahradil původní atmosféricky plněný osmiválec.

Test Jaguar XF Sportbrake 2.2D – další hřebík na scéně

Test Jaguar XF Sportbrake 2.2D – další hřebík na scéně

Evropští dealeři z takového kroku asi nepořádali celonoční oslavy, ale podobný krok se dá celkem bez problémů pochopit. Jak se říká, peníze jsou až na prvním místě a Jaguar se se svou novou čtyřkolkou vydal tam, kde to má největší význam, respektive na trhy, které mu zaručí daleko větší prodeje, než by tomu bylo u dieselů, na které je z nějakého důvodu zaměřeno de facto pouze několik států Evropy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
XJ jednoznačně zaboduje designem a k zahození není ani image. Novým argumentem je povedený motor a pohon všech kol.

Kromě toho zástavba pohonu všech kol nebyla úplně jednoduchá, protože prostě není kolem motoru zrovna místa na rozdávání. K naftovým agregátům by se přední diferenciál a poloosy nevešly a to samé platí také o benzinových osmiválcích. Jediným řešením tedy je nový motor. Vyvíjet diesel pouze pro Evropu? To by mohlo dopadnout podobně, jako tomu je například u Subaru. Vývoj někdo zaplatit musí, a když výsledný produkt míří na relativně malý trh, je konečná cena vyšší. Proto mimochodem slavný naftový boxer stojí tolik, kolik stojí.

Test: Jaguar XF 2.2D – ve stopách XJ

Test: Jaguar XF 2.2D – ve stopách XJ

A navíc, proč připravovat nový dieselový agregát, když máme v nabídce emisně problematický atmosférický osmiválec. Sečteno a podtrženo, na světě je hned několik důvodů, proč neudělat naftovou, ale benzinovou čtyřkolku. Ať už důvody vzniku této verze byly ve finále jakékoliv, výsledkem je výborný přeplňovaný šestiválec a pohon všech kol ne příliš vzdálený tomu, co nabízí xDrive od BMW.

O co přesně se jedná…

…, to jsme si již řekli v rámci prvních jízdních dojmů. Stručně řečeno Jaguar použil něco na způsob čtyřkolky od BMW, když pomocí mezinápravové spojky navazující na osmistupňový automat ZF připojuje hřídel pro pohon předních kol. Teoreticky se tak bavíme o rozsahu 0/100 ve prospěch permanentně hnané zadní nápravy, až po 50/50 v momentě, kdy se spojka naplno sepne.

Jaguar XF a XJ AWD - první jízdní dojmy

Jaguar XF a XJ AWD - první jízdní dojmy

Verze AWD se ale neliší pouze pohonem pro přední nápravu. Ta logicky musí být dále upravena. Jiné jsou tak pružiny, tlumiče i stabilizátor. Model XJ navíc na rozdíl od svého menšího sourozence XF dostal u verze AWD také jiný zadní stabilizátor. Pokud dojde na věc, je k dispozici jízdní režim Winter. Ten pomáhá udržet brzděním jednotlivých kol auto na silnici. V praxi při jízdě v zatáčce, pokud auto začne klouzat po tečně ven, stačí pouze pustit plyn. Systém brzdí přední kolo na vnitřní straně zatáčky a Jaguar se kolem něj stočí. Ale to bych se opakoval.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
XJ AWD na sněhu umí. Koncepce pohonu všech kol připomíná xDrive od BMW.

Náš klasický redakční test se neodehrával na sněhu a na rozdíl od prvních jízdních dojmů jsme si mohli pořádně vyzkoušet především nový motor, a to v kontextu vrcholného provedení vlajkové lodi britské automobilky, tedy za volantem Jaguaru XJ s prodlouženým rozvorem náprav nesoucím označení L.

Jaguar XJ L je to nejlepší, co si můžete od této automobilky pořídit a tomu samozřejmě odpovídá také cena, která vskutku není z nejnižších. Testovaná motorizace začíná přibližně na 3,1 milionu a v rámci příplatků není problém přidat ještě dalších půl milionu. Neříkám to proto, že by konkurence byla nějak výrazně levnější, spíše je dobré před hodnocením si uvědomit, v jaké kategorii se to vlastně pohybujeme. Jinak řečeno, v těchto několikamilionových vodách by člověk očekával, že všechno bude absolutně perfektní, zde už se žádné prohřešky neodpouštějí. Uvidíme, jak na tom vlastně v Anglii jsou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, O co přesně se jedná...
  2. Kam zmizel osmiválec?, Příklad táhne
  3. Do klubu! A fofrem, Pan vedoucí, ten se má, Technické údaje
  4. Fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků