Test Jaguar XFR-S: Světle modré nebe řidičské

Až budete zase jednou s přáteli debatovat na téma, které auto je nejlepší a které byste chtěli mít ve své garáži, rozhodně nezapomeňte na Jaguar XFR-S. Tenhle sedan je totiž neskutečný.
Test Jaguar XFR-S: Světle modré nebe řidičské
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ostřejší XFR
  2. XF jako ho známe, Osm válců a Roots
  3. Druhá strana mince, Vyladěný podvozek
  4. Skvělá práce, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Druhá strana mince

Interiér je dobře odhlučněn, dostává se do něj jenom decentní množství sportovních tónů a motor se taktéž v tomto směru drží při zdi. Jak se opravdu pozná potenciál auta? Jednoduše, stačí jen o kousek přišlápnout plyn a hodná kočka začne ukazovat drápy. Vlastně je okamžitě vytasí. Na sebemenší pohyb vaší pravé nohy totiž zareaguje XFR-S agresivním cuknutím. Žádné prodlevy se nekonají, odezva se dostaví okamžitě. To se mi moc líbí.

Test Jaguar XJ L 3.0 S/C AWD: několik nových argumentů

Test Jaguar XJ L 3.0 S/C AWD: několik nových argumentů

Když si dovolíte dát pedál až na podlahu, začnou se dít velké věci. Osmistupňová převodovka ZF podřadí, motor se nadechne a představí ohromující zátah. Díky kompresoru je posádka nacpaná do sedaček de facto pořád, tedy i v nízkých otáčkách. Od čtyř tisíc osmiválec ještě trochu přitvrdí a omezovač vás utne těsně za 6500 ot./min. Maximálních 550 koní leží až na samotné špičce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Stačí jen minimální pohyb pedálu plynu a auto vyrazí vpřed. Zátah motoru je ohromující.

Doslova dechberoucí je chuť zrychlovat. Absolutně vůbec nezáleží na tom, kolik jedete. Během několika vteřin máte na tachometru 200 km/h, což je jenom taková dílčí meta. Ručička tachometru se žene jak splašená k dalším číslům. Nakonec jsem se pustil až na 260 km/h a musím říci, že ani tam motor pořád neměl dost. Je dost znát, že maximálních 300 km/h je zde jenom číslem daným omezovačem.

Mimochodem, když tady takhle sepisuju tyto řádky a vzpomínám na testovací jízdu s XFR-S, skoro bych řekl, že z toho mám husí kůži. Tenhle stroj mě opravdu dostal.

Tabulková čísla slibují stovku zvládnutou za 4,6 s. Sprint z nuly na sto je působivý, ale upřímně mi přijde tato hodnota poněkud málo vypovídající. Za volantem bych tipoval ještě kratší čas. Nicméně hlavní disciplína použitého osmiválce je pružné zrychlení, jak jste asi už z předchozích odstavců pochopili.

XFR-S se nabízí s automatickou převodovkou vybavenou funkcí Quickshift. Jde o skříň ZF, ke které nelze mít sebemenších výhrad. Stejně tak bych řekl, že je zcela zbytečné polemizovat nad absencí manuálu, protože tohle auto už je jízdně ohromně rychlé a na všechno je velmi málo času.

Nakonec je řidič ještě velmi rád, když mu ke změně převodů postačí maximálně stisknutí pádla pod volantem. Reakce se dostaví neprodleně, stejně jako se okamžitě rozbliká kontrolka trakce. Suchý asfalt ani širší pneumatiky z dílny Pirelli na příděl takové nálože výkonu nestačí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzhledem k tomu, co auto dokáže, je tachometr číslovaný pouze do 300 km/h poměrně skeptický. Dostat ručičku rychloměru na druhý konec stupnice je velmi snadné.

Vyladěný podvozek

Je obrovská škoda, že jsme neměli možnost projet se s XFR-S na okruhu nebo uzavřené trati. Tahle kočka je totiž z kategorie automobilů, u kterých zkoumání jejich vlastností na okresce už pomalu zavání ruskou ruletou. Limity ležívelmi vysoko. Nedělám si iluze, že jsem se na ně podíval. Možná jsem se přiblížil. Možná...

Důvod je jednoduchý, upravený podvozek v zatáčkách funguje výborně. Rychlý nájezd do zatáčky znamená lehkou nedotáčivost, motor vpředu není žádný drobeček, ale vše se dá lehce vyřešit přidáním plynu. Nejlepší na tom všem jsou informace. Řidič téměř napevno připevněný do sportovní sedačky perfektně cítí, kdy ještě následuje tečnu svého zvoleného oblouku, a kdy už se situace změnila k lepšímu a auto přešlo do přetáčivosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Jedinou volbou je osmistupňový automat. Ten je natolik povedený, že vám manuál chybět nebude.

Opravdoví gurmáni mohou zcela vypnout stabilizaci. Utrhnout zadní nápravu je doslova miniaturní problém, stejně jako předpokládám nebude těžké vodit tohle auto bokem. Ale na to, abych si to vyzkoušel, jsem neměl ani čas, ani letiště, ani odvahu...

Na co ještě nesmím zapomenout, to jsou brzdy. Pokud je mám ohodnotit jednou větou, pak jejich výkon zcela odpovídá výkonu motoru. Vpředu najdete kotouče o velikosti 380 mm, vzadu dostaly 376 mm. Brzdí výborně. Jsou jedovaté, přesné. Vyzkoušel jsem plné brzdění ze 150 km/h. Brzdy se zakousnou, vás to hodí do bezpečnostního pásu a XFR-S s ledovým klidem a neskutečnou intenzitou zpomalí.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Ostřejší XFR
  2. XF jako ho známe, Osm válců a Roots
  3. Druhá strana mince, Vyladěný podvozek
  4. Skvělá práce, Technické údaje
  5. Fotogalerie
TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 21 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek