Kapitoly článku:
Dynamika konkrétně
Vrcholný diesel pro Jaguar XF nové generace nabízí z objemu 2993 cm3 maximální výkon 221 kW (300 k) dostupný při 4000 ot./min, respektive točivý moment 700 Nm dostupný při 2000 ot./min. Ačkoliv toto vypadá velmi zajímavě a přestože automobilka samotná slibuje velmi výrazné mezigenerační snížení hmotnosti, o lehký vůz se tak docela nejedná (1750 kg), takže nakonec ani dynamika papírově nevypadá zas tak skvěle. Oficiálně zvládne tohle XF akceleraci na 100 km/h za 6,2 s.
Přesné hodnoty najdete níže v tabulce. Mimochodem s výsledkem 6,9 s se z měřených automobilů zařadil Jaguar XF na úroveň Seatu Leon ST Cupra DSG (6,92 s, měřeno ovšem na mokru) nebo Škody Octavia Combi RS230 (6,74 s). Jak už jsem napsal, parádní disciplínou je ovšem pružné zrychlení. Jen pro ilustraci, hodnota 2,56 s potřebná k akceleraci 130 - 150 km/h je srovnatelná třeba s hodně ostrou Audi RS3 Sportback (2,44 s) nebo s Mercedesem CLA 45 AMG SB (2,43 s).
Jaguar XF 30d: Zrychlení |
0-50 km/h (s) |
3,29 |
0-100 km/h (s) |
6,92 |
0-130 km/h (s) |
9,86 |
0-150 km/h (s) |
12,41 |
0-170 km/h (s) |
15,57 |
0-200 km/h (s) |
22,33 |
30-50 km/h (s) |
1,34 |
50-70 km/h (s) |
1,41 |
80-120 km/h (s) |
3,37 |
130-150 km/h (s) |
2,56 |
130-200 km/h (s) |
12,48 |
Z grafu zrychlení 0-200 km/h je pak celkem jasně vidět, že tohle XF má solidní chuť i ve velmi vysokých rychlostech. Bohužel žádné srovnatelné auto jsme zatím ještě neměřili, takže opět pouze pro ilustraci vidíte v grafu akcelerace porovnání se Škodou Superb 2.0 TSI 4x4 (280 k). Ta má v první polovině samozřejmě navrch, protože se může spolehnout na čtyřkolku, nižší hmotnost a výkonu nemá o tolik méně, ve vyšších rychlostech je ale bez šance.
Naftový šestiválec zrychluje do 200 km/h velmi rovnoměrně. Pro ilustraci vidíte srovnání se Škodou Superb 2.0 TSI 4x4 (206 kW) (červená křivka), která rozhodně není pomalá, ale ve vyšších rychlostech takovým elánem neoplývá
U brzdění je potřeba vzhledem k přítomnosti zimních pneumatik brát vše s větší rezervou. Jaguar XF zvládá ostré zpomalení celkem s přehledem, ale kdyby byly brzdy ještě o něco ostřejší, asi by se nikdo nezlobil.
Celkově naftové XF určitě na letištní ploše nepropadlo. Pro někoho možná budou naměřené hodnoty zklamáním, ale popravdě řečeno, tohle není auto určené na věci typu „Drag Race“. Zde jde především o to, že máte pod nohou prakticky v jakékoliv rychlosti obrovskou dávku točivého momentu. Pokud potřebujete kdykoliv zrychlit, stačí jenom přidat plyn a XF vás okamžitě zatlačí do sedačky.
Učiní tak zcela samozřejmě a tahle samozřejmá akcelerace je hodně příjemná.
Jaguar XF 30d: Brzdy |
50-0 km/h (s) |
1,55 |
50-0 km/h (m) |
10,64 |
100-0 km/h (s) |
3,14 |
100-0 km/h (m) |
43,77 |
130-0 km/h (s) |
4,09 |
130-0 km/h (m) |
74, |
150-0 km/h (s) |
4,76 |
150-0 km/h (m) |
99,08 |
200-0 km/h (s) |
6,36 |
200-0 km/h (m) |
178,72 |
Jaguar XF 30d: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
50 km/h |
46,4 km/h |
90 km/h |
84 km/h |
130 km/h |
123 km/h
|
Zpomalení z rychlosti 200 km/h nepřinesla žádné překvapení. XF brzdí rovnoměrně a stabilně. Brzdy by ale mohly být výkonnější