Test: Jaguar XF 3.0 Diesel S – „es“ jako Sport?

Jaguar XF prošel minulý rok modernizací, která znamenala kromě tváře ve stylu většího XJ také upravenou nabídku motorů. Jako základ přišla naftová dva-dvojka, naopak na vrchol dieselů se postavil šestiválec o výkonu 202 kW. Základní motorizaci už jsme otestovali dříve, teď přišla řada na tu z opačného konce nabídky.
Test: Jaguar XF 3.0 Diesel S – „es“ jako Sport?
Seznam kapitol
  1. Jako XFR, Šet set z místa
  2. S jako sport?, Osmistupňová klasika
  3. Koupit či nekoupit, Technické údaje
  4. Fotogalerie

S jako sport?

Nejsilnější naftová verze nese hrdě na své zádi podobné „esko“ jako XKR-S. Také tenhle detail spolu s celkovým vzhledem auta v kolemjdoucích i v řidiči tak nějak evokuje sportovní jízdu, respektive slibuje zážitky za volantem. Brutalitu v podobě XKR.-S od něj nečekejte, ale i s tímto dieselem se dá užít trocha zábavy, byť je jeho použití logicky mnohem univerzálnější a jeho motor ho předurčuje pro velice expresní dálniční cestování.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
XF 3.0 Diesel S na dálnicích kraluje, neztratí se ale ani na okreskách.

Pro podvozek mám opět pouze slova chvály. Jediné, co bych uvítal, je více režimů nastavení tlumičů. Jaguar sice nabízí takzvaný Dynamic Mode, ale rozdíl není příliš znatelný. Základní nastavení podvozku je ovšem výborné, jen by vzhledem ke konkurenci další možnosti určitě nebyly na škodu. Testované XF hodně překvapilo v tom, jak účinně dokázalo tlumit ostré nerovnosti. Auto v zatáčkách sedí přímo příkladně, přesto si v něm při jízdě po městě užijete spoustu pohodlí. Žádné rázy od kol, dokonce i na schodišti zvaném D1 lze bez větších problémů cestovat. Jen znovu připomenu, že testovaný vůz stál na pěkných dvacetipalcových kolech s hodně nízkou pneumatikou, což ale na komfortu vůbec nic neubralo.

Jaguar XF: základní diesel nově ještě základnější

Jaguar XF: základní diesel nově ještě základnější

Komfort, který Jaguar XF nabízí, bych se nebál označit za špičkový. Jak už bylo řečeno, XF se neztratí ani na okreskách. I tam jsem s ním strávil během testu spoustu času. Vyloženě sportovní XF sice není, ale dokáže být rychlé, zatraceně rychlé. Velký a těžký motor uložený vpředu udělá své, přesto se Jaguar chová dlouhou dobu přísně neutrálně. Zábava může začít. Nebylo by ovšem objektivní, kdybych nezmínil trochu přeposilované řízení, které nakonec kazí výsledný dojem a které zapříčiňuje to, že se Jaguar XF nakonec na konkurenci především z dílny BMW co se radosti ze řízení týká, nedotáhne.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Podvozek zvládá bez problémů rychlé průjezdy zatáčkou, zároveň je také komfortní a velmi účinně tlumí rázy od kol.

Osmistupňová klasika

V úvodu zmiňovaný facelift přinesl kromě jiného také osmistupňovou automatickou převodovku ZF. Tu používá hojně jak Jaguar, tak Land Rover, ale také spousta ostatních automobilek včetně Audi nebo BMW. A ono se není čemu divit. Vím, že se opět budu opakovat, ale tahle převodovka funguje naprosto výborně, řadí chytře a je příkladně rychlá.

Na rozdíl od základního naftového čtyřválce, který měl problémy udržet na sedmičku a osmičku vyšší rychlosti, což v praxi znamenalo neustálé podřazovaní, je spojení s naftovým šestiválcem bezchybné, vynikající a bez debat výborné. Převodovka k motoru sedí jak pozadí malého dítěte na nočník.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmistupňový automat patří k tomu nejlepšímu, co aktuálně na trhu je. Se silným šestiválcem tvoří dokonalý pár.

Osmistupňový automat má také nemalý podíl na výsledné zajímavě nízké spotřebě a vysokém komfortu cestování. Motor točí na osmičku při tachometrových 150 km/h přibližně dva tisíce, o nějakém hluku od pohonné jednotky nemůže být vůbec řeč.

Jaguar XF jednoduše letí po dálnici a posádka si může užívat třeba prémiové ozvučení. Na druhou stranu je nutné podotknout, že takové chování je v dané třídě standardem a bylo by ostudné, kdyby Jaguar tento standard nedokázal splnit. Stejný standard je také řazení pod volantem, které si užijete především při rychlé jízdě na okreskách. Převodovka vás poslechne na slovo. 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jako XFR, Šet set z místa
  2. S jako sport?, Osmistupňová klasika
  3. Koupit či nekoupit, Technické údaje
  4. Fotogalerie
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků