Test: Jaguar XF 2.2D – ve stopách XJ

Jaguar XF dostal pro nadcházející modelový rok facelift, který přinesl především novou tvář, naftový čtyřválec a osmistupňový automat ZF.
Seznam kapitol
  1. Design: ve stopách XJ, Interiér (skoro) precizní
  2. Stačí čtyřválec?, Čtyři válce vs. osm „kvaltů“
  3. Komfortně sportovní, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Poté, co byl celkem příznivě přijat nový Jaguar XJ, se automobilka pustila do úprav menšího modelu XF. A pustila se do nich opravdu razantně. Facelift anglického sedanu se totiž netýká pouze přední části a pár dalších detailů na karoserii, ale především motorového prostoru. V nabídce sice dále zůstávají benzinové pětilitry, jenže dieselová stránka věci dostala úplně novou podobu. Původní šestiválec nabízený ve třech výkonových variantách byl patřičně upraven a nově je naladěn na 240 k a 275 k.

Jeho nejslabší provedení s maximem 210 k poslalo vedení značky k ledu a nahradilo jej čtyrválcovým naftovým motorem o objemu 2,2 litru, který odvádí dobrou službu ve Freelanderech, Evocích, ale také třeba ve Fordech. Ano, tušíte správně, je to stará dobrá pohonná jednotka vzniklá ze spolupráce koncernu PSA a Fordu. Aby toho nebylo málo, jsou naftové motorizace po faceliftu vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou ZF8HP70. Nepřijde vám spojení čtyřválcového dieselu a osmistupňové převodovky trochu přehnané?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design: ve stopách XJ

Než se ovšem pustíme do techniky, nelze úplně bez povšimnutí přeskočit téma designu. XF si vzalo prakticky kompletně celou přední část od svého většího a velice povedeného bratříčka XJ. Výsledek opravdu stojí za to. Už jsem v nedávné minulosti několikrát psal, že dravá tvář menšímu sedanu sluší ještě více, než tomu je u vlajkové lodi automobilky a sedmidenní test to pouze potvrdil. Vůz má výraz šelmy, z boku se tváří spíše jako kupé a ani zadní partie nejsou úplně k zahození. Nové XF si prostě s tím starým nesplete.

Kdyby vás zajímalo, co konkrétně se měnilo, pak můžu souhrnně napsat, že je nové úplně vše od masky chladiče až k A-sloupkům. Jiný je nárazník, maska chladiče, světlomety s LED diodami poskládanými do tvaru písmene J, blatníky a samozřejmě také hliníková kapota. Jediné drobné negativum, které na této změněn vidím, tkví v tom, že je XF při pohledu zepředu téměř k nerozeznání od většího XJ. Osobně bych byl velmi nerad, kdyby se u této automobilky stalo to samé, co například u Audi, kde nemáte šanci z některých úhlů pohledu rozpoznat, zda kolem projela A6, A4 nebo A8.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér (skoro) precizní

Facelift se samozřejmě dotknul také interiéru, i když tady už nejsou změny tolik markantní. Obecně se na starší XF snášelo hodně kritiky především kvůli displeji palubního počítače umístěnému na přístrojovém štítu a kvůli zastarale působícímu multimediálnímu systému. První nedostatek facelift odstranil, druhý odstranil pouze částečně.

Nový štít vypadá velmi dobře a podle mě vypadá dokonce lépe, než LCD displej použitý v XJ. Multimediální systém schopný přehrávat kde co taktéž působí lepším dojmem, ale je hodně pomalý. Přidáte si tlačítkem na volantu hlasitost, vteřinu se nic neděje a pak z ničeho nic hraje audio hlasitěji. No a než se načte navigace… Ovládání také není kdo ví jak intuitivní. Systémy jako Command od Mercedesu nebo MMI od Audi jsou podstatně dál. Alespoň že máte vše k dispozici kompletně v češtině, což se u konkurence příliš nenosí.

Jaguar také pro modernizované XF ponechal vychytávky typu otevírajících se výdechů ventilace nebo ovládání světel v interiéru pouze dotykem. Díky přítomnosti nové osmistupňové převodovky pak přibyl ještě trochu jiný vysouvací ovladač. Pravda, jsou to záležitosti spíše efektní než efektivní, ale já říkám proč ne. Celkově nové XF budí svým jednoduše tvarovaným a velmi kvalitně zpracovaným interiérem hodnotný dojem.

Co se týká vnitřního prostoru, pak je všude dost místa, ovšem s výjimkou prostoru pro hlavy zadních cestujících. Efektně se svažující střecha vypadá z venku moc dobře, ale postavy s výškou kolem 190 cm sedící vzadu se jí budou svou hlavou dotýkat. A na závěr ještě jeden postřeh. Na danou kategorii je uvnitř až překvapivě hodně slyšet aerodynamický hluk. Jako kdyby vůz měl bezrámové dveře. Samozřejmě nejde o nic závažného, ale německá konkurence (a nejen ta) je v tomto ohledu jednoduše lepší. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design: ve stopách XJ, Interiér (skoro) precizní
  2. Stačí čtyřválec?, Čtyři válce vs. osm „kvaltů“
  3. Komfortně sportovní, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků