Kapitoly článku:
Interiér: Óda na radost skončila
Jestli si půjdete někdy prohlédnout Jaguar XE coby zákazníci, kteří by si ho eventuálně chtěli koupit, nedejte na první dojem. Hlavně pokud jde o interiér. Ten totiž patří ke slabším stránkám Jaguaru, byť to nutně nemusí znamenat, že je vyloženě špatný. V praxi XE opravdu není uvnitř špatné, nicméně konkurence umí dělat lepší první dojem, a to jak tak klasická německá, tak třeba i takový Lexus IS. Na prémiovou kategorii zkrátka uvnitř nevypadal testovaný exemplář vyloženě luxusně.
Upřímně, já vlastně ani nevím, čím přesně to bylo, protože materiály jsou solidní, je zde také hodně lesklých plastů, dekory imitující dřevo a slušné zpracování. Je vidět, že se Jaguar snažil, ale něco tomu prostě chybí. Celkově interiér není špatný, nicméně na konkurenty ztrácí.
Interiér nevypadá špatně, ale na přímou konkurenci mu něco trochu chybí. Na první pohled vyloženě neohromí. Sedačky jsou ale příjemné, ve výbavě R-Sport mají výraznější boční vedení
Jenže na plasty a dekory auta nejezdí (naštěstí), jsou zde i důležitější věci. Třeba pozice za volantem. Sedí se sportovně nízko, před sebou máte klasický kulatý volant (děkujeme za ty dary, alespoň nějaká automobilka ještě nepodlehla módně nesmyslnému ořezávání volantů), jednoduché přístroje, kde se hraje hlavně na čitelnost a to je všechno. Ergonomie je jednoduchá a přehledná a tak to má být. Testovaná varianta R-Sport navíc přidá sportovní sedačky, patřičná loga nebo modré ambientní osvětlení.
Jaguar XE: Prostor pro cestující (cm) |
šířka v úrovni loktů vpředu |
149 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
145 |
prostor pro hlavu vpředu max. |
97 |
prostor pro hlavu vzadu |
87 |
délka sedáku vpředu |
51 |
délka opěradla vpředu |
68 |
délka sedáku vzadu |
53 |
délka opěradla vzadu |
65 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
22 |
prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm |
14 |
Drobnou výtkou budiž zpracování výplní dveří. Jejich vnitřní strana je sice designově velmi zajímavá a na pohled pěkná, ale pokud nejste malého vzrůstu a tedy sedíte se sedadlem více vzadu, loketní opěrka je v podstatě nepoužitelná.
Zavazadelník má 455 litrů (bez rezervy) a zadní opěradla je možné sklopit. Odjištění probíhá táhly na horní straně kufru, což není nic neobvyklého. Otvor mezi zavazadelníkem a prostorem pro cestující má 82 cm v nejužším místě a 33 cm na výšku
Druhým problémem může být prostor vzadu, kterého fakt není přebytek. Omezuje vás sedačka řidiče, pokud ten zrovna neměří metr padesát, omezuje vás efektně svažující se střecha i obří tunel na podlaze. XE je kompaktní sedan a podle toho to také vypadá. A myslím si, že to zákazníkům vadit nebude. Nejde přece o rodinné auto.
Jaguar XE: Prostor pro zavazadla (cm) |
šířka mezi bočnicemi |
91 |
maximální šířka zavazadelníku |
125 |
výška po plato |
48 |
délka ložné plochy |
99 |
výška nakládací hrany |
67 |
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) |
200 |
Design a pár vychytávek navíc
Když jsem poprvé uviděl Jaguar XE, byl jsem mírně zklamán. Vypadal přesně tak, jak jsem čekal, tedy jako zmenšené XF staré generace. První dojem takový opravdu může být, ale s jistým odstupem se ukáže, že jde o pěkné auto. Důvodem jsou totiž jeho proporce. XE je nízké, široké, má krátké převisy karoserie a střechu protaženou hodně dozadu, takže se tváří jako kupé. Všechno je vyvážené, všechno do sebe parádně zapadá.
Disky, malý spoiler vzadu, přední nárazník nebo prahové nástavce, to je podpis výbavy R-Sport. Dynamicky střiženému XE tato výbava velmi sluší
Testovaná výbava R-Sport se v interiéru moc neprojevila, zato exteriér ovlivní poměrně hodně. Je to především jiný nárazník, upravené prahy, decentní spoiler vzadu, detaily typu matně chromových výdechů na předních blatnících a samozřejmě kola. Standardem jsou osmnáctky, náš případ měl kola o palec větší. Musím uznat, že dynamický paket se k dynamicky tvarovanému sedanu velmi hodí.
Kdyby vám náhodou nestačilo k sestavení vlastního názoru na Jaguar XE všechno zmíněné, můžu přidat ještě pár drobných vychytávek, které tento vůz nabízí navíc. Třeba head-up displej, vektorování točivého momentu za pomoci brzd, nebo systém All Surface Progress Control, který je standardem pro všechny verze s automatem. O co jde?
Jde o systém jízdy na kluzkém podkladu, který Jaguar převzal od Land Roveru. Z XE to přirozeně terénní auto neudělá, ale třeba v zimě tato novinka pomůže. Řidič po aktivaci systému nastaví rychlost, vůz se sám rozjede a zvolenou rychlost dále udržuje. Záměr je následující. Klasická kontrola trakce musí řešit až následné problémy, které při rozjezdu nastanou poté, co šlápnete na plyn více, než je zdrávo. Jenže to už může být pozdě. ASPC si vše ohlídá sám a na kola nasměruje jenom tolik, kolik trakce dovolí, řidič pouze kroutí volantem.