| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) | Foto: David Rajdl

| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl
| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl
| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl
| Jaguar XE 180D AWD (132 kW) Foto: David Rajdl
43
Fotogalerie

TEST Jaguar XE 180D AWD (132 kW): Přehlížené, přitom vlastně skvělé auto

Jaguar XE je na českých silnicích moc často nepotkáte, přestože se u nás úplně normálně prodává. Přitom je to velice fajn alternativa k trojkovému bavoráku či Audi A4, která absolutně neurazí ani s naftovým motorem.

Radosti
Napravení některých přešlapů v interiéru
Tichý a úsporný motor
Jemně řadící automat
Komfortní podvozek
Starosti
Méně místa uvnitř
Vyšší základní cena
Méně citlivá tlačítka na volantu
8  /10

Taky si někdy až v provozu uvědomíte, že na auto, které kolem vás zrovna teď projelo, jste skoro zapomněli? Nedávno se mi něco podobného stalo, když jsem viděl u silnice stát současný Nissan Micra a na křižovatce mi dávalo přednost Audi Q2. Stát se vám to ale může i s Jaguarem XE, konkurentem Audi A4, BMW 3 či Alfy Romeo Giulia. Menší ze dvou v současnosti nabízených britských sedanů přitom prodělal facelift, který řadu věcí změnil. A dlužno dodat, že k lepšímu.

Abyste si nemysleli, že plácám a Jaguar XE je pro mě na českých silnicích neviditelný, mám tady nějaký čísla. Dle statistik Svazu dovozců automobilů bylo v Česku v loňském roce registrováno 21 kusů Jaguaru XE, což je v porovnání s německou konkurencí opravdu málo. Třeba Mercedesů třídy C u nás bylo za stejné období registrováno téměř šest set, špatně si nevedlo ani BMW řady 3 (423 kusů), a když sečteme výsledky všech verzí šedesátkového Volva (S60, V60, V60 CC), dostáváme číslo 279.

Díky Volvu si můžeme uvědomit, odkud vítr vane, protože toho se nejvíc prodalo ve verzi kombi (V60), kterou Jaguar XE nedisponuje. Alfa Romeo Giulia ale praktičtější provedení také nemá a přitom se jí u nás loni prodalo čtyřikrát víc. Mělo by to znamenat, že je Jaguar XE špatné auto a je dobré se mu vyhnout? Tak to tedy v žádném případě!

Čím méně XE, tím méně radosti

Z mého pohledu byl Jaguar XE designovou peckou už v roce 2014, kdy se světu poprvé ukázal přímo v továrně Jaguar Land Roveru v britském Solihullu. Loňský facelift na tom nic nezměnil, naopak řadu prvků vylepšil. Nové jsou světlomety s diodovou technikou už v samotném základu, jiný je i tvar zadních svítilen a maska chladiče je širší.

Jde o sedan střední třídy s klasickou koncepcí, tedy s motorem podélně a pohonem zadních kol. I kvůli tomu má XE krásně dlouhou kapotu, kabinu posunutou více dozadu a návdavkem i zvolna klesající střechu připomínající kupé. V záplavě všech trojkových bavoráků, čtyřkových audin a céčkových mercedesů Jaguar XE vyčnívá stejně jako Volvo S60 a je škoda, že jich u nás nejezdí více. Na tohle auto se moc hezky dívá.

Vzhledem k tomu, že se vnější vzhled s faceliftem změnil jen decentně, si kdekdo možná ani nevšimne, že má tu čest s modernizovaným provedením. Zato uvnitř nebude nikdo váhat ani vteřinu. Místo výsuvného kruhového voliče automatu je na středovém tunelu klasická a podle mého názoru uživatelsky přívětivější páka ze sporťáku F-Type, díky přepracovanému rozmístění ovladačů na dveřích jsou tlačítka pro stahování oken a nastavení zrcátek lépe dostupná a nový je i volant s dotykovými ploškami. Pochází z modelu I-Pace a vypadá skvěle, tlačítka ale občas nejsou moc citlivá a po hmatu se hůř hledají.

Kompletně přepracovaná byla i středová konzola, kterou nyní tvoří dva velké dotykové displeje. I Jaguar XE se zbavil většiny konvenčních tlačítek, což sice u automobilky, v jejíž spojitosti si vždy jako první vzpomenu na obložení ze dřeva a kožené sedačky s patinou, zamrzí, na druhou stranu se to dalo čekat. Pro řadu lidí to bude hi-tech a moderní, ve skutečnosti jde ale o šikovně zakamuflované šetření nákladů. Stejný displej klimatizace má i I-Pace, podobný je i v Range Roveru Velar, jen větší.

Ovládání vyžaduje zvyk, napříč modely Jaguar Land Roveru se ale prakticky neliší, takže když si jej jednou osvojíte, v budoucnu nebudete mít problém. Stejně si ale stojím za tím, že klasický panel klimatizace ve vztahu k uživatelské přívětivosti žádný displej nenahradí. Odklon od starých pořádků, kdy měl Jaguar XE krásný přístrojový štít s dvojicí tubusů, představuje 12,3palcový virtuální kokpit, dodávaný v kombinaci s navigací Connected Navigation Pro standardně od zkoušené výbavy SE. V dnešní době je to také v podstatě nutnost, v případě XE navíc přehledná a snadno ovladatelná.

Zajímavá je novinka v podobě vnitřního zpětného zrcátka ClearSight, které známe už v  Range Roveru Evoque. Bez ohledu na výbavu stojí skoro 17 tisíc a zajišťuje obrazový výstup kamery umístěné ve střešní anténě. Jaguar uvádí, že zákazníci nosící brýle s varifokálními nebo bifokálními skly mohou mít potíže přizpůsobit se digitálnímu režimu zrcátka. Kamera jde ale vypnout a zbude vám zase klasické zpětné zrcátko.

Obavy, že v digitálu neuvidíte tolik objektů co v normálu, pusťte z hlavy. Kamera má široký záběr a můžete zapomenout i na to, že budete ještě někdy po pár metrech jízdy zatahovat hlavové opěrky zadních sedadel, které u spousty aut výrazně omezují výhled zadním oknem. Interiér můžete naplnit od podlahy až po strop a bude vám to jedno. Kamera má ale i stinnou stránku. V zimě se rychle špiní a při čistění nesmíte zanechat šmouhy. Pak vám totiž může při pohledu do „špíglu“ připadat, že potřebujete nové dioptrické brýle.

Dozadu jen děti?

Kde naopak Jaguar XE nikdy neexceloval, je vnitřní prostor. Neříkám, že je vyloženě malý, takovou volnost jako Audi A4 či BMW 3 ale nenabídne. Měřím 190 centimetrů a za volantem si správnou pozici k řízení najdu rychle, jen bylo třeba si zvyknout na menší rezervy v loktech.

Zato vzadu je to na delší cestování nanejvýš pro ty, co měří tak o 10 cenťáků méně než já. Před koleny a nad hlavou jsem bez rezervy, navíc nastupování neusnadňují vysoké prahy, výrazné podběhy kol a menší nástupní prostor. Že to vzadu nebude žádná velká hitparáda, napovídá i délka zadních dveří.

Zavazadelník o objemu 450 litrů bych přežil, pořád se bavíme o sedanu střední třídy, jen mi nejde do hlavy, proč si v Jaguaru nepohráli s umístěním víčka nádrže na AdBlue. Trčí z obložení prostoru kufru u levé svítilny, a pokud si při dolévání kapaliny nedáte pozor, slijete si zavazadla. Dobrou zprávou je tak alespoň vlastnost samotné močoviny. Ta po zaschnutí zanechá bílé skvrny, které je možné snadno vysát.

Pokračování 2 / 3

Podobnost s Volvem čistě náhodná

Sluší se dodat, že se facelift nepodepsal pouze na vnějším vzhledu a interiéru. Dotkl se i motorů, kdy z nabídky vypadnul základní i dvakrát přeplňovaný nafťák (120, respektive 176 kW). Ptáte-li se na benzinový šestiválec, ten vypadl z nabídky ještě před faceliftem.

Paletu tak tvoří tři dvoulitrové čtyřválce řady Ingenium: dva benzinové a jeden vznětový. Všechny jsou kombinovány s automatickou převodovkou, nafťák (132 kW) a výkonově slabší turbobenzin (184 kW) standardně pohánějí zadní kola, a vrcholný zážehový čtyřválec P300 (221 kW) je pouze ve čtyřkolce. Za pohon 4x4 si můžete u turbodieselu připlatit (stojí 60 tisíc), což je i případ zkoušeného vozu.

Z pohledu firemních zákazníků pasuje dvoulitrový naftový čtyřválec do sedanu či kombi střední třídy jako zadek na hrnec. Pod kapotou Jaguaru XE má ve 4000 otáčkách výkon 132 kW a točivý moment 430 N.m je dostupný v obvyklých 1750 otáčkách. Jestli si dříve někdo stěžoval, že je nafťák XE hlučný, dnes vezme svá slova zpět, protože je tichounký, kultivovaný a hezky si rozumí s rozvážnějším osmistupňovým automatem ZF.

Chtělo by se říci, že naftový Jaguar XE dohnal německou konkurenci, Audi a BMW ale umí motor s převodovkou sladit přece jen o něco lépe (XE tu a dam prostě cukne). Hlavně pak co se týče reakcí na sešlápnutí plynu, které jsou tady poměrně dlouhé. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, co od takového auta vlastně čekáte. Divokost? Ostrost? To možná u verzí s benzinovými motory, ale rozhodně ne tady.

Mezi hlavní přednosti tohoto vozu patří tichost, komfort, pohodlí a slušná spotřeba paliva. Fleetové vozy jsou „pracovní pomůcky“, se kterými musíte jezdit, v naftovém Jaguaru XE ale jednoduše chcete jezdit. Je hezky pevný, komunikativní, ale zároveň poddajný a komfortní i na 19palcových kolech se 40procentími pneumatikami, která mu fakt sluší.

Až na tu prodlevu na plyn, kterou lze zčásti odfiltrovat přepnutím vozu do sportovního režimu, XE nedělá vyloženě nic špatně. Líbí se mi v něm na rovné dálnici, kde konejší tichostí a komfortem, stejně jako v zatáčkách na okresce, kterými se proplétá hbitě a s jistotou v pohonu všech kol. Ani spotřeba není špatná. Spadnout pod čtyři litry jako s Audi A4 35 TDI/120 kW se mi nepodařilo, to ale Jaguar ani neslibuje. Výsledných 5,5 – 6,0 l/100 km mi na sedan střední třídy se čtyřkolkou přijde tak akorát. Obzvláště, když se kvůli těmto hodnotám nemusíte nějak zvlášť snažit.

Jaguar XE 180D AWD: Srovnání s vybranou konkurencí
Model Jaguar XE Audi A4 BMW 3  Mercedes-Benz C
Motor D180 AWD 40 TDI quattro 320d xDrive 220 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 1999 1968 1995 1950
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 132/4000 140/3800 140/4000 143/3800
Toč. moment [N.m/min]  430/1750 400/1750 400/1750 400/1600
Převodovka 8A 7A 8A 9A
Max. rychlost [km/h] 222 235 233 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,4 7,4 6,9 6,9
Komb. spotř. [l/100 km] 5,2 4,9 4,5 4,8
Základní cena [Kč] 1.223.915 1.177.900 1.145.300 1.139.820

Pokračování 3 / 3

Závěr

Ve spoustě testů a jízdních dojmů jsem se dočetl, že je Jaguar XE po faceliftu mnohem lepší než před ním. To potvrdit nemohu, protože jsem si jej naposledy vyzkoušel před pěti lety, navíc s motorem 2.0 EcoBoost/147 kW od Fordu (tehdy se na motory Ingenium ještě čekalo).

Názorům kolegů ale ledacos napovídá. Tenkrát to bylo dost tvrdé a hlučné auto, které moc nejelo a mělo vysokou spotřebu. Ale zatraceně hezké! Po zkušenosti s XE po faceliftu vím, že je podvozek jako vyměněný. Devatenáctky nejsou překážkou, jízda je poddajná, plynulá a tichá, však i turbodiesel před modernizací více hlučel. Po překopání nabídky motorů si v případě požadavku naftového motoru musíte vystačit se 132 kW, což není málo, ale v porovnání s konkurencí ani moc. Na nedostatek výkonu si ale nestěžuji a naopak oceňuji reálnou spotřebu okolo šesti litrů.

Tak proč se Jaguar XE neprodává víc, když přináší hlavně pozitiva? Důvodů může být hned několik: nedělá se ve verzi kombi nebo jako oplastovaný „crossover“, je dražší než konkurence a značka jako taková u nás možná nemá tak silnou základnu lidí, kteří si XE opravdu koupí. A to je škoda, protože jde o skvělou alternativu k německým sedanům.

Jaguar XE: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.163.536 Kč (D180/132 kW S)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.307.163 Kč (D180/132 kW SE AWD)
Cena testovaného vozidla           1.454.379 Kč (D180/132 kW SE AWD)

Technické údaje: Jaguar XE 180D AWD

Rok • stupeň výbavy
2020 • SE
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 999 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,4 mm
Stupeň komprese
15,5:1
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
430 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,4 s
Nejvyšší rychlost
222 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
450 l
Objem palivové nádrže
56 l
Hmotnost: provozní • celková
1 685 kg • 2 250 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,7 • 4,6 • 5,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 835 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 602 mm • 1 583 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R 19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 678 × 1 967 × 1 425 mm

Základní výbava: Litá 18palcová kola, šest airbagů, LED světlomety s LED signaturou, sedadla vpředu nastavitelná ve 14 směrech (z toho 12 elektricky), multifunkční volant obšitý kůží Soft Grain, sedadla čalouněná kůží s výraznou texturou, prahové lišty z ušlechtilé oceli s nápisem Jaguar, All Surface Progress Control, asistent rozjezdu do svahu, JaguarDrive Control, startování tlačítkem, systém Touch Pro s 10palcovou obrazovkou, InControl Apps, DAB+, tempomat s omezovačem rychlosti, systém udržování v jízdním pruhu, audio Jaguar 125 W, dvouzónová automatická klimatizace, sada na opravu pneumatik, animované ukazatele směru, leskle černé obložení, zadní kamera a další.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud