TEST Jaguar I-Pace: Stavte rychlonabíječky, Jaguar je připraven!

Tenhle Jaguar je startem nové éry. Britové zachytili první vlnu evropských elektromobilů ve smyslu "myslíme to už vážně" a postavili skvělé auto. Opravdu se už ale hodí do naší doby?
Radosti
Komfortní a jisté jízdní vlastnosti
Dynamika, Odhlučnění
Kvalitní a prostorný interiér
Dojezd na jedno nabití
Starosti
Pomalejší infotainment
Rozporuplný design
Pomalé nabíjení v běžných podmínkách
9  /10

Ne snad úplně natěšený, ale více zvědavý jsem před testováním nového auta určitě nebyl. O víkendu rád z garáže vytáhnu spící Jaguar XJR, vzácný kus generace x300 s manuální převodovkou, který byl hvězdou našeho srovnání s poslední generací. Takže je test Jaguaru I-Pace taky trochu citovou záležitostí.

Je to start nové éry. Nejen z pohledu osobního vnímání mé oblíbené značky, ale také pro celý automobilový průmysl. Tak vnímám boom posledních měsíců, kdy se tradiční automobilky už naplno pouštějí do elektrické doby. A většina z nich k tomu zvolila raději nejpopulárnější možný segment, crossovery a SUV střední třídy. Je tu Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC, chystá se BMW iX3 a na trhu už figuruje právě testovaný Jaguar.

Tak, jak jsem učinil při testu kompaktního crossoveru E-Pace, znovu zdůrazním, jak těžké to budou prodejci Jaguaru mít, co se výslovnosti týče. Vždyť obě tato auta lze vyslovovat buď po Česku, nebo anglicky. A když řeknete, že máte zájem o "í-pejs", lze takto nazvat obě varianty.

Crossover se nikdy víc nekřížil

Když mi profesor Medňanský, budiž mu strojařské nebe lehké, na průmyslovce vykládal karosářské varianty osobních automobilů, bylo to docela jednoznačné. Rád bych se jej dnes zeptal, jak by nazval toto. Tuhle věc. Snadno se dá I-Pace obejít termínem crossover, prostě kříží všechno možné.

Stojí na obrovských kolech a vzduchovém podvozku, který je vcelku vysoko postavený i ve standardní výšce. Má však extrémně nízký čumák se zamračenými světlomety a zvláštně useknutou záď. Přední sloupky jsou hodně vepředu. Rozhodně tedy není klasickým SUV, jako třeba zmínění konkurenti.

Nejhorší scénář realitou? Jaguar by se měl stát čistě elektrickou značkou

Nejhorší scénář realitou? Jaguar by se měl stát čistě elektrickou značkou

I-Pace byl navrhnut na úplně čistém listu papíru, od začátku jako elektromobil, což je jeho velká výhoda i příčina toho, proč vypadá tak nezvykle. Hliníková karoserie staví zejména na podlaze, v níž jsou z hlediska těžiště na nejlepším možném místě ukryty baterie o hmotnosti 600 kilogramů. Akumulátory auto používá zároveň jako svůj nosný prvek. Design kosmický, technický základ od počátku promyšlený. Tak co dál?

Konečně opravdu kvalitní interiér

Jestli v něčem I-Pace překoná své ropné frakce požírající kolegy ze stáje, je to určitě zpracování a úroveň provedení interiéru. Takhle má vypadat opravdu luxusní atmosféra uvnitř. Takhle má vypadat interiér, u nějž se nešetřilo na použitých materiálech a je do detailu promyšlený.

Zde vše v pořádku, a bylo by tomu tak i v případě palubní elektroniky, kdyby nebyl infotainment opět zpomalený. Je rozdělen na dvě obrazovky a naštěstí mu byly zachovány kruhové ovladače pro ovládání teploty vzduchu a sedadel. Ovšem když například vjedete do tunelu, trvá autu klidně i dobrou půl minutu, než si to uvědomí a začne uvádět interiér do nočního režimu.

Do té doby vám obrazovky pálí do obličeje, načež nastane proces postupného přepínání nejen jednotlivých obrazovek,. ale i částí obrazovek, jednotlivých ikon a segmentů. Je to jen příklad, ale dokáže vás to spolehlivě rozladit z luxusní atmosféry - stejně jako ve všech aktuálních autech od britsko-indického koncernu, které jsem vyzkoušel. Ani reakce na pokyny dotekem nejsou tak rychlé jako u konkurence. Přitom přehlednost, design a uživatelská přívětivost je za mě zcela v pořádku.

Krom luxusní atmosféry, kterou navodí i vhodně zvolené ambientní osvětlení, vás překvapí i celkový posez v přední řadě. Nízkou pozici s nataženýma nohama bohužel nečekejte. Ne že by se tady sedělo jako na záchodě, ale prostě jste výš, jako v SUV, a k tomu máte před sebou znovu dost netradičně čelní sklo velmi daleko, jako v MPV. I-Pace exceluje v prostornosti uvnitř, jak vpředu, tak i pro zadní pasažéry ve všech směrech včetně hlavy. Připojte k tomu skvěle dostupný zavazadelník s dvojitým dnem a skvělým objemem 656 litrů a o praktičnost se rozhodně nemusíte bát, ba naopak.

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků