TEST Jaguar I-Pace: Stavte rychlonabíječky, Jaguar je připraven!

Tenhle Jaguar je startem nové éry. Britové zachytili první vlnu evropských elektromobilů ve smyslu "myslíme to už vážně" a postavili skvělé auto. Opravdu se už ale hodí do naší doby?
Radosti
Komfortní a jisté jízdní vlastnosti
Dynamika, Odhlučnění
Kvalitní a prostorný interiér
Dojezd na jedno nabití
Starosti
Pomalejší infotainment
Rozporuplný design
Pomalé nabíjení v běžných podmínkách
9  /10

Ne snad úplně natěšený, ale více zvědavý jsem před testováním nového auta určitě nebyl. O víkendu rád z garáže vytáhnu spící Jaguar XJR, vzácný kus generace x300 s manuální převodovkou, který byl hvězdou našeho srovnání s poslední generací. Takže je test Jaguaru I-Pace taky trochu citovou záležitostí.

Je to start nové éry. Nejen z pohledu osobního vnímání mé oblíbené značky, ale také pro celý automobilový průmysl. Tak vnímám boom posledních měsíců, kdy se tradiční automobilky už naplno pouštějí do elektrické doby. A většina z nich k tomu zvolila raději nejpopulárnější možný segment, crossovery a SUV střední třídy. Je tu Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC, chystá se BMW iX3 a na trhu už figuruje právě testovaný Jaguar.

Tak, jak jsem učinil při testu kompaktního crossoveru E-Pace, znovu zdůrazním, jak těžké to budou prodejci Jaguaru mít, co se výslovnosti týče. Vždyť obě tato auta lze vyslovovat buď po Česku, nebo anglicky. A když řeknete, že máte zájem o "í-pejs", lze takto nazvat obě varianty.

Crossover se nikdy víc nekřížil

Když mi profesor Medňanský, budiž mu strojařské nebe lehké, na průmyslovce vykládal karosářské varianty osobních automobilů, bylo to docela jednoznačné. Rád bych se jej dnes zeptal, jak by nazval toto. Tuhle věc. Snadno se dá I-Pace obejít termínem crossover, prostě kříží všechno možné.

Stojí na obrovských kolech a vzduchovém podvozku, který je vcelku vysoko postavený i ve standardní výšce. Má však extrémně nízký čumák se zamračenými světlomety a zvláštně useknutou záď. Přední sloupky jsou hodně vepředu. Rozhodně tedy není klasickým SUV, jako třeba zmínění konkurenti.

Nejhorší scénář realitou? Jaguar by se měl stát čistě elektrickou značkou

Nejhorší scénář realitou? Jaguar by se měl stát čistě elektrickou značkou

I-Pace byl navrhnut na úplně čistém listu papíru, od začátku jako elektromobil, což je jeho velká výhoda i příčina toho, proč vypadá tak nezvykle. Hliníková karoserie staví zejména na podlaze, v níž jsou z hlediska těžiště na nejlepším možném místě ukryty baterie o hmotnosti 600 kilogramů. Akumulátory auto používá zároveň jako svůj nosný prvek. Design kosmický, technický základ od počátku promyšlený. Tak co dál?

Konečně opravdu kvalitní interiér

Jestli v něčem I-Pace překoná své ropné frakce požírající kolegy ze stáje, je to určitě zpracování a úroveň provedení interiéru. Takhle má vypadat opravdu luxusní atmosféra uvnitř. Takhle má vypadat interiér, u nějž se nešetřilo na použitých materiálech a je do detailu promyšlený.

Zde vše v pořádku, a bylo by tomu tak i v případě palubní elektroniky, kdyby nebyl infotainment opět zpomalený. Je rozdělen na dvě obrazovky a naštěstí mu byly zachovány kruhové ovladače pro ovládání teploty vzduchu a sedadel. Ovšem když například vjedete do tunelu, trvá autu klidně i dobrou půl minutu, než si to uvědomí a začne uvádět interiér do nočního režimu.

Do té doby vám obrazovky pálí do obličeje, načež nastane proces postupného přepínání nejen jednotlivých obrazovek,. ale i částí obrazovek, jednotlivých ikon a segmentů. Je to jen příklad, ale dokáže vás to spolehlivě rozladit z luxusní atmosféry - stejně jako ve všech aktuálních autech od britsko-indického koncernu, které jsem vyzkoušel. Ani reakce na pokyny dotekem nejsou tak rychlé jako u konkurence. Přitom přehlednost, design a uživatelská přívětivost je za mě zcela v pořádku.

Krom luxusní atmosféry, kterou navodí i vhodně zvolené ambientní osvětlení, vás překvapí i celkový posez v přední řadě. Nízkou pozici s nataženýma nohama bohužel nečekejte. Ne že by se tady sedělo jako na záchodě, ale prostě jste výš, jako v SUV, a k tomu máte před sebou znovu dost netradičně čelní sklo velmi daleko, jako v MPV. I-Pace exceluje v prostornosti uvnitř, jak vpředu, tak i pro zadní pasažéry ve všech směrech včetně hlavy. Připojte k tomu skvěle dostupný zavazadelník s dvojitým dnem a skvělým objemem 656 litrů a o praktičnost se rozhodně nemusíte bát, ba naopak.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků