78
Fotogalerie

Test Jaguar F-Type S Coupé: Díky za něj!

Kapitoly článku:


F-Type není žádná muší váha. A Jaguar sportovní auto téhle ligy už dlouho nevyráběl. Tak kde se to v něm kčertu vzalo? Jakmile nasměrujete malým volantem dlouhou příď k vrcholovému bodu zatáčky, F-Type se bez odmlouvání opře o vnější kola. Symbolickou nedotáčivost snadno potlačíte důraznějším přitlačením plynu a jakmile minete apex, o směru natočení přídě rozhoduje víc pravý kotník než ruce.

V poslední třetině zatáčky už jedete s volantem rovně, ale na kvalitním suchém povrchu auto nikdy nezahrozí náhlým přehoupnutím do přetáčivosti. Samosvorný diferenciál se projevuje umírněně a nechává vnitřní kolo poměrně dost prokluzovat.

Jaguar F-Type S coupé 75.jpgJaguar F-Type S coupé 64.jpgJaguar F-Type S coupé 70.jpg
Navzdory nemalé hmotnosti se F-Type na českých silnicích chová svižně a přesně, byť není tak chladně suverénní jako Porsche 911

Jízdu na hraně přilnavosti usnadňuje správně vyvážené řízení a geometrie přední nápravy. Při jízdě rovně po silnici s podélnými nerovnostmi musíte sice trošku zápolit o směrovou stabilitu, ale na oplátku vám volant pomáhá tehdy, když na tom opravdu záleží. Ano, mám na mysli ten prchavý okamžik, kdy za vrcholovým bodem zatáčky tlačíte auto ven zadními koly a volant se přitom jakoby sám rovná v dlaních do požadovaného směru jízdy.

A když se pokusíte být ještě důraznější? Pak překvapeně zjistíte, že vaše snažení náhle utne neviditelná ruka hlídací elektroniky. Počkat, copak jste si předtím nevypnuli stabilizační systém? Kupodivu ne. Asi sekundové stisknutí tlačítka sice na přístrojovém štítu rozsvítí kontrolku „ESC off“, znamená však pouhé povolení otěží. K úplné deaktivaci musíte knoflík podržet, dokud nezazní zvukový signál. Pak už je to na vás.

Jaguar F-Type S coupé 57.jpgJaguar F-Type S coupé 59.jpgJaguar F-Type S coupé 60.jpg
Krátké převody a burácení výfuku zesilují zážitek ze zrychlování

Při takovém způsobu jízdy si už budete chtít řadit sami, i když běžnou rychlou jízdu zvládá automat se ctí. Pádla reagují kdykoliv, jen v dynamickém režimu ale převodovka neřadí nahoru, jakmile se ručička otáčkoměru dotkne červeného pole. Po stisknutí pádla nenásleduje prodleva, která by vám měla zkazit den, a samotná změna převodu je provázena záměrně důrazným škubnutím, které zesiluje vnímanou intenzitu akcelerace.

Na českých okreskách F-Type nepůsobí nejistě, ale nemá ani skálopevnou jistotu soutěžního speciálu. Adaptivní tlumiče jsou naladěné tak, aby sice udržely kola v kontaktu s asfaltem, ale jemným pohupováním karoserie vám jasně signalizovaly, kdy už jedete příliš rychle.

Jaguar F-Type S coupé 77.jpgJaguar F-Type S coupé 78.jpgJaguar F-Type S coupé 7.jpg
V zatáčkách se F-Type Coupé nechá zcela samozřejmě řídit plynem, pokud předtím zcela vypnete stabilizaci – krátký stisk tlačítka její účinek pouze omezí

Driftování? Téma, kterému se u takového auta nejde vyhnout. Raději si napřed ujasněme terminologii. Pokud se bavíme o rovnání zatáček plynem, efektní opuštění pravoúhlé křižovatky se zavřeným diferenciálem a kvílícími koly nebo i letmé čtvrtkontra na výjezdu z vracečky, to všechno servíruje F-Type na požádání kdykoliv a kdekoliv.

Chybí prostor (a nemluvíme o kufru)

Opravdový drift, který začíná ještě před vrcholovým bodem a při kterém využijete celý rozsah opačného rejdu, je ale na silnici stejně obtížně dostupný jako u všech moderních zadokolek se širokánskými lepkavými pneumatikami. Ve fázi přidávání plynu auto jednoduše spotřebuje příliš mnoho podélného i příčného prostoru v příliš krátkém časovém úseku, než aby taková kratochvíle byla dostupná i někomu jinému než několika talentovaným a velmi vytrénovaným řidičům.

Pokud si ale najdete plochu, která vám umožní překonat grip zadních kol na déle než několik prchavých zlomků vteřiny, zjistíte, že aspoň na suchu se F-Type S nechá vodit bokem krásně snadno. Do smyku přechází progresivně, má bohatý rejd a krásně vyvážené řízení, které se po počátečním „odhození“ zadku plynem ochotně stočí do protisměru a pomůže vám balancovat smyk v dlouhém a snad i elegantním oblouku. Pomáhá také dlouhý a tuhý chod plynového pedálu – detail, na kterém je znát, že Jaguar má s výrobou silných zadokolek dlouholeté zkušenosti.

Jaguar F-Type S coupé 21.jpgJaguar F-Type S coupé 20.jpgJaguar F-Type S coupé 18.jpg
V okolí voliče převodovky najdete mj. přepínač jízdních režimů a ovládání výfuku; klimatizace v testovaném autě neumožňovala rozdílné nastavení teploty na obou stranách, přestože se tvářila jako dvouzónová

Okolnosti testu nám bohužel neumožnily věnovat se této povznášející zábavě víc než několik málo minut. I to ale stačilo, abychom se ujistili, že mít víc času a továrnu na pneumatiky, byl by F-Type k pilování drifterského umění jako stvořený.

Důležitější ale asi je, že F-Type je jako stvořený k dynamické jízdě po krásných silnicích s táhlými zatáčkami, kde vám vstříkne do žil opojný koktejl toho všeho, co jsme jednotlivě popsali v předcházejících odstavcích: silné přilnavosti, organického řízení, čitelných reakcí, důrazné akcelerace a opojného zvuku. Nebudeme se tvářit, že s Carrerou S byste na libovolném úseku libovolné silnice nebyli rychlejší. Byli. F-Type S má ale dost schopností a tolik charakteru, že vás za jeho volantem ani nenapadne uvažovat o jiném autě.  

Technické údaje: Jaguar F-Type S Coupé

Rok
2014
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,5 mm • 89,0 mm
Stupeň komprese
10,5
Nejvyšší výkon
280 kW (380 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
460 Nm při 3 500 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
275 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
200 l
Objem palivové nádrže
72 l
Hmotnost: provozní
1 614 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 622 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 585 mm • 1 627 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 470 × 1 923 × 1 296 mm
 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud