78
Fotogalerie

Test Jaguar F-Type S Coupé: Díky za něj!

Kapitoly článku:


Ačkoliv na první pohled to může vypadat jinak, nabídka opravdových sportovních aut v cenové a výkonnostní kategorii „těsně pod supersporty“ není nijak extra široká. Vrcholné verze čtyřkového BMW, pro mnohé zájemce s naditou peněženkou stále příliš obyčejné. Corvette pro ty, kteří upřednostňují hrubou sílu před schopností efektivně ji používat (nejnovější generaci jsme bohužel ještě neřídili). Audi R8. A pochopitelně devětsetjedenáctka, která fakticky tuhle třídu definuje – schopnostmi na silnici i objemem prodejů. Jaguar F-Type by si proto zasloužil místo na silnici v podstatě bez ohledu na to, jak jezdí. Naštěstí žádné takové omluvy nepotřebuje.

Jaguar F-Type S coupé 45.jpgJaguar F-Type S coupé 38.jpgJaguar F-Type S coupé 67.jpgJaguar F-Type S coupé 53.jpgJaguar F-Type S coupé 55.jpgJaguar F-Type S coupé 54.jpg
F-Type Coupé odzbrojuje konkurenci už svým vzhledem; uzavřená karoserie je při torzní tuhosti 33 000 Nm na stupeň nejpevnější, jakou kdy Jaguar vyráběl

Už roadster udělal z řidičského hlediska ten nejlepší dojem. Letos ale přichází F-Type Coupé – lehčí, tužší a ostřejší verze, která teprve slibuje vytěžit potenciál F-Typu na maximum. Docela podrobně jsme si ho představili už v rámci prvního svezení, při kterém nám bohužel nebylo dopřáno opravdu se svézt. Odkážeme vás tedy na příslušný článek, ve kterém najdete technické údaje všech nabízených verzí i hlavní konstrukční rozdíly mezi nimi:

Dnes se budeme soustředit už konkrétně na testované auto. Jaguar F-Type Coupé dorazil na redakční parkoviště ve specifikaci „S“, která tvoří střed nabídky. To znamená, že po otevření kapoty (odklápí se dopředu jako u legendárního E-Type) spatříte kompresorem přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 2995 cm3. Dosahuje výkonu 280 kW (380 koní) v 6500 ot./min.

Což, povězme si na rovinu, není zase tak moc. Porsche 911 Carrera S (se kterým bude F-Type nevyhnutelně srovnáván ze všech stran) zvládne víc i bez přeplňování. Pravda, z podstatně většího motoru. Kompresor pochopitelně dává Jaguaru výhodu silnějšího točivého momentu, ale překvapivě malou: 460 Nm je jen o dvacet víc než v atmosféricky plněném Porsche s motorem o objemu 3,8 l.

Čísla nejsou všechno

Když už jsme se pustili do srovnávání čísel s etalonem kategorie, pojďme si rovnou říct, že F-Type S Coupé je výrazně pomalejší ve zrychlení z nuly na 100 km/h (4,9 vs. 4,5-4,1 s podle výbavy Porsche) i v nejvyšší dosažitelné rychlosti (275 vs. 302 km/h). Ne že by na tom mělo nadšenému řidiči nějak zvlášť záležet. Moderní auta, bohužel včetně nejaktuálnější devětsetjedenáctky, nám ukazují čím dál názorněji, že hloubka a intenzita řidičského zážitku není přímo úměrná dynamice. Naopak se stále častěji zdá, že pokud nějaká úměra mezi oběma veličinami existuje, tak nepřímá...

 

„Šestiválec ohlásí svůj příchod vzteklým zavrčením, ze kterého by se dal destilovat testosteron“

 

A pak je tu ta věc s cenou. Bývaly doby, kdy 911 platila za relativně dostupné auto. Carrera S v základním provedení ale dnes stojí 2 928 000 Kč, což jsou peníze, za které už pořídíte F-Type Coupé s brutálním přeplňovaným osmiválcem 5,0 l o výkonu 550 koní (2 909 405 Kč). F-Type S Coupé stojí „jen“ 2 202 066 Kč, takže by se slušelo porovnávat ho spíše se základní Carrerou za 2 527 000 Kč. I pak bude mít Porsche v dynamice navrch, ale už ne tolik (4,8-4,4 s, 287 km/h).

Jaguar F-Type S coupé 35.jpgJaguar F-Type S coupé 34.jpgJaguar F-Type S coupé 33.jpg
Pod elektricky ovládaným víkem zavazadlového prostoru najdete kromě svých zavazadel také plnicí hrdlo nádržky na kapalinu do ostřikovačů

Testované auto se pochopitelně chlubilo množstvím příplatkové výbavy, která posunula cenu konkrétního kusu na dohled třem milionům korun. Paket Technology za 92 330 Kč obsahuje prémiovou navigaci s pevným diskem, přehrávačem CD a DVD i rozhraním Bluetooth s podporou funkce audio streaming (bezdrátový přenos hudby z chytrého mobilu do palubního audiosystému).

Veledůležité tlačítko Sound pro ovládání sportovního výfuku stojí 6735 Kč, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou 14 734 Kč. Dalších 11 927 Kč byste dali za vyhřívání sedadel, 15 154 za dekorační lišty se vzorem Light Hex Aluminium a 15 576 za systém monitorování mrtvých úhlů.

Jaguar F-Type S coupé 29.jpgJaguar F-Type S coupé 11.jpgJaguar F-Type S coupé 27.jpg
Jaguar F-Type S coupé 10.jpgJaguar F-Type S coupé 8.jpgJaguar F-Type S coupé 9.jpg
Středové výdechy ventilace se vysouvají elektricky, ale sedadlo si musíte v podélném směru posunout sami; navigace není z nejintuitivnějších a nepovedená lokalizace do češtiny její ovládání příliš neusnadňuje

Ani to ještě není všechno. Paket Convenience s bezklíčovým odemykáním a startováním, elektrickým otevíráním zadní výklopné stěny a luxusních koberečků by vás vyšel na 32 267 korun. Ten by se dal snad oželet, ale sadu Visibility musíme naopak vřele doporučit, i když vyjde na 63 705 Kč. Kromě účinných bixenonů totiž obsahuje zadní parkovací kameru a parkovací senzory, bez kterých by manévrování s ramenatým kupé bylo opravdu obtížné.

Suma sumárum to dělá 2 910 692 Kč. Není to málo, ale ani přehnaně moc za přiměřeně vybavené sportovní kupé prémiové značky. Vás ale stejně zajímá, jak se s tím jezdí, viďte? Nás taky. Pojďme tedy od ceníků rovnou k autu.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud