TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Neotřelý design
Prostor uvnitř
Přehledné ovládání základních funkcí
Moderní a přehledný infotainment
Robustní podvozek pro provoz mimo silnice
Starosti
Laciné materiály uvnitř
Vysoká hmotnost
Podprůměrná dynamika
Váhající převodovka
Necitlivé a hyperaktivní řízení
Podvozek se na vlnách nechá rozhodit
Nenabídne hravost v zatáčkách
5  /10

Od představení Jaguaru E-Pace mám problém s jeho třídním zařazením. Coby nový hráč na populárním hřišti sportovně užitkových aut se totiž Jaguar rozhodl vměstnat se vždy mezi dvě vlny konkurentů. Už větší F-Pace se svými rozměry, cenou a pojetím pohybuje mezi střední a vyšší střední třídou.

Například v řeči BMW, které se rovněž propaguje jako sportovně zaměřená značka, to znamená něco mezi X3 a X5. A podobně je to i u Jaguaru E-Pace. Také jej úplně nevnímáte jako přímého rivala pro BMW X2 či Mercedes-Benz GLA? Tyto vozy přitom E-Pace přesahuje jen o málo.

Do značné míry za to může nafouklý design a marketing, že si v E-Pacu nepřipadám jako za volantem malého crossoveru, ale spíše se mi na mysl derou konejšivější slova o kompaktním SUV. Inu, ne vždy jde o absolutní čísla. Nehledě na to, že se vám pocitově E-Pace ve třídách posune ještě o dost více po projetí první zatáčky, o tom ale až v příští kapitole.

TEST První a poslední Jaguar XJR: Dědictví chuligánského šlechtice

TEST První a poslední Jaguar XJR: Dědictví chuligánského šlechtice

I tak to ale Jaguar, především v České republice, nebude mít jednoduché. Narážím tím na jmenovky rodiny "Paců". Už dříve jsem se nad tím rozmýšlel, a potvrdilo se mi to při převzetí testovaného vozu. Při čekání jsem narazil na vedle postávajícího technika. Řekl jsem totiž, že jdu pro "í" Pace, zkrátka s anglickou výslovností písmena E. "To už máme ty nový íčka, jo?" diví se mechanik a naráží na elektromobil I-Pace, který se na českém trhu teprve objeví.

Jenže ten by se zřejmě měl raději vyslovovat jako "aj" Pace. S narážkami na fakt, že jsme přeci v Česku, opouštím showroom s tím, že s těmito názvy to prodejci rozzuřené kočky nebudou mít jednoduché. Snad někomu místo SUV nepřijde elektromobil, nebo naopak...

F-Type po vánočním hodování

Když v roce 2013 přišel F-Type, definoval novou éru Jaguaru. Dost podobným stylem, jako to udělala Alfa Romeo se svým restartem v podobě drahé a komplikované 4C.

Přesně tak se to v učebnicích budování značky píše - při startu úplném či vynořování se ze dna je potřeba ještě chviličku zapomenout na okamžité zisky, které rozzlobeným hlasem požadují akcionáři klepající na zamčené dveře účtárny, a zaujmout dav.

Tata využije Land Rover pro vlastní SUV. Chce „prémiovku“ pro Indii

Tata využije Land Rover pro vlastní SUV. Chce „prémiovku“ pro Indii

Poté z tohoto daru můžete čerpat i u aut, které vám mají vydělávat. Před rokem bylo dílo v podstatě dokonáno tím, že šaty ve stylu F-Typu zdědil E-Pace. Má být kasovním trhákem a coby převážně městskému dopravnímu prostředku movitých mu to musí sakra slušet.

A povedlo se, především zapředu. Přední část zdobí mohutná maska chladiče, pěkně nahoře jsou umístěné LED světlomety. Zboku už začíná vystupovat na povrch vyšší profil. Vždyť například ve srovnání se zmíněným BMW X2 je E-Pace vyšší o více než 120 milimetrů (1526 vs. 1649 mm). Právě to definuje fakt, že jej nevnímáte jen jako zvýšený hatchback.

Jaguar E-Pace - srovnání rozměrů s konkurentem + základní ceny motorizací
  Jaguar E-Pace D180 BMW X2 xDrive 25d
Délka [mm] 4395 4360
Šířka [mm] 1984 1824
Výška [mm] 1649 1526
Rozvor [mm] 2681 2760
Rozchod kol vpředu [mm] 1625 1563
Rozchod kol vzadu [mm] 1624 1562
Objem kufru min/max [l] 577/1234 470/1355
Základní cena motorizace [Kč] 1.413.159 1.319.500

Kola potom musejí být větší, což vysvětluje skutečnost, proč testovaný vůz v druhé nejnižší výbavě S na osmnáctipalcových kolech nevypadal, že by devatenáctky či dvacítky nesnesl. Zezadu pak začnete poznávat právě ostře řezaný styl F-Typu. Při čistém pohledu to na mě funguje. I přesto, že se designéři snažili hmotu nad zadním kolem rozbít prolisem a elegantním zakončením prosklení, tříčtvrteční zadní pohled není k tomuto vozu úplně milosrdný.

Styl však E-Pacu rozhodně nechybí. Je svébytný a s jiným SUV si jej určitě nespletete, což je v dnešní unifikované době osvěžující. Potěší i milé detaily v podobě malé kočičí šelmy, která následuje svou velkou mámu - takový motiv E-Pace promítá ze zrcátek a spatříte jej i na čelním okně.

Praktický, přehledný. Ale kde je luxus?

Podobné řádky, na které se chystám, jsem zvyklý psát spíše na adresu konzervativních automobilek typu Volkswagenu. Kde je vše po ruce, jednoduše a přehledně řazeno, ale nic vás neláká po dokončení cesty se v interiéru ještě chvíli zdržet a kochat se.

V případě E-Pacu to uděláte v noci, kdy vás osloví nádherné tyrkysové ambientní podsvícení, které ladí s přístroji a v Jaguarech takové najdete už od osmdesátých let. Když pak vystoupíte a auto vám na zem promítne zmíněnou roztomilou scénu s koťátkem, jste nadšení a ke dveřím domu odcházíte s pocitem výjimečnosti. 

Jenže druhý den zase otevřete dveře od auta a důvodů k nadšení příliš nemáte. Interiér je sice základním tvarem příjemný, lehce orientovaný na řidiče, má moderní střih. Jenže celkové provedení se vzhledem k ceně nehodí.

Opravdu problém mám u auta za 1,5 milionu korun s plasty kolem volantu, na volantu i na celé středové konzole. Na místa, kam se díváte a kterých se dotýkáte nejčastěji, se někdo rozhodl dát lesklý plast, totálně tvrdý a bez jakékoli textury. Něco takového se dnes moc nevidí ani u vozů segmentu B. Přitom palubní deska je o dost příjemnější.

I takto může vypadat Jaguar E-Type, pokud nevíte, co s penězi

I takto může vypadat Jaguar E-Type, pokud nevíte, co s penězi

Ještě že E-Pace dostal výkonnější hardware pro multimediální systém a je to po čtyřech aktuálních testovaných vozech koncernu JLR první auto, ve kterém se mi za celý týden nic s infotainmentem nestalo. Jsem rád, že tímto mohu svá tvrzení z předchozích testů opravit i já. Sice se při změně schématu na noční či denní režim jednotlivé segmenty po dobu deseti sekund stále mění postupně, ale odezva na dotyk je už slušná a spolehlivá. Stejně jako celý systém, který je přehledně řazen, má moderní funkce připojení a pěknou grafiku.

Příjemné je ovládání klimatizace a vyhřívání sedadel, které si vystačí jen se třemi kruhovými ovladači s displeji. Pochvalu si E-Pace zaslouží za obestavění prostoru. V porovnání se zmíněnými menšími konkurenty dokáže nabídnout důstojný prostor i pro zadní cestující. S výškou 190 centimetrů nemám problém s místem na hlavu, na kolena zbývá malý, ale je. Cením také hned tři USB vstupy pro nabíjení přístrojů zadních cestujících. Zavazadelník o objemu 577 až 1244 po sklopení sedadel taktéž patří do nadprůměru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr, technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie
TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

včera | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 58 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 50 příspěvků