Test Hyundai Tucson: nenápadný snaživec

(test ojetiny) Hyundai včas zachytil trend jménem SUV a udělal „díru do světa” s kompaktním Tucsonem. Ten už pořídíte v bazaru
Seznam kapitol
  1. Důraz na SUV, Solidní práce, V Evropě pouze jako čtyřkolka
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř
  3. Praktický zavazadelník, Za volantem, Na slinici, A vystupujeme
  4. Okem obchodníka, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Důraz na SUV

Vybírat si dnes v bazarech můžete z řady konkrétních vozů, neboť Tucson zaznamenal na našem trhu ve své době, jež odeznívá mimochodem teprve nyní, velký úspěch. Jihokorejské automobily přitom donedávna plnily na evropských a amerických trzích roli popelek, jež vyhledávali především zákazníci vyžadující hlavně nízkou pořizovací cenu. Vozy to byly vesměs bytelné, ale úroveň jejich techniky, výbavy i zpracování zavedeným automobilkám příliš nekonkurovaly. Situace je nyní jiná a třeba Hyundai řádně „přitlačil na pilu“ v populární třídě SUV, v níž na evropských trzích trvale zvyšuje svůj podíl, vloni představil velký model ix55, krátce nato modernizoval typ Santa Fe a nyní je zde benjamínek v podobě řady ix35, jenž nahrazuje dosavadní Tucson.

Automobilka Hyundai Motor Company v roce 2004 naplánovala ofenzívu na dosud poněkud opomíjený evropský trh (krátce před tím uvedla Getz i facelifty modelů Elantra a Trajet) a představila svůj plán, který na konci letošního roku počítá s pozicí páté největší značky na světě. Od té doby se toho hodně změnilo, ale Hyundai se daří a její SUV na tom mají svůj lví podíl. Tucson se světu představil v Chicagu roku 2004 a jeho evropská premiéra následovala v Ženevě, po modelech Terracan a Santa Fe se stal nejmenším vozem SUV v nabídce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Solidní práce

Svojí povahou Tucson navázal na Snata Fe z roku 2001, oproti němu je sice o 175 mm kratší, ale nabízí vnitřní objem prostoru pro cestující v celkovém objemu 2 905 l, přičemž rozvor náprav je dokonce o 10 mm delší než u Santa Fe. Do sériové výbavy všech vozů se dostaly šesitce airbagů, ABS s protiprokluzovým systémem TCS, kotoučové brzdy na obou nápravách, litá kola či centrální zamykání.

Pod kapotou se objevují celkem tři, vesměs již před tím osvědčené motory. Základní „dvoulitr“ Beta s proměnným časováním ventilů byl v době premiéry Tucsonu znám již z modelů Elantra a Coupe, zatímco zážehový šestiválec Delta s objemem 2,7 l a výkonem 175 koní (129 kW) se uplatnil i v typech Santa Fe, Trajet nebo Sonata. Pro evropský trh bylo zásadním krokem uvedení vznětového čtyřdválcového dvoulitru CRDi se vstřikováním common rail, výkonem 113 koní (83 kW) a točivým momentem 245 Nm při 2 000 ot./min. Je pochopitelné, že na našem trhu s ojetými vozy je „nafťáků“ na výběr nejvíce.

V Evropě pouze jako čtyřkolka

Jak je v této třídě zvykem, Tucson se vyznačuje samonosnou pětidveřovou karoserií, předním zavěšením na vzpěrnách McPherson a zadními víceprvkovými závěsy. Oba slabší motory byly standardně dodávány s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, šestiválec byl kombinován se čtyřstupňovým „autmatem“ opatřeným běžným kapalinovým měničem a možností přímého řazení Shiftronic.

V Evropě se Tucson prodával výhradně s trvalým pohonem všech kol 4WD InterActive Torque Management od německé firmy Borg-Warner. Ten za běžných podmínek přenáší plný výkon na kola přední nápravy, při jejich prokluzu je však schopen přeposlat až 50 % výkonu směrem vzad. Při rychlosti do 35 km/h lze skrze tlačítko vlevo od volantu dělení mezi nápravy uzavřít na poměr 50/50 %. Se svornými nápravovými diferenciály nepočítejte, Tucson žádným off-roadem není, o čemž již na první pohled svědčí také dosti nízko uložený kryt pod motorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Důraz na SUV, Solidní práce, V Evropě pouze jako čtyřkolka
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř
  3. Praktický zavazadelník, Za volantem, Na slinici, A vystupujeme
  4. Okem obchodníka, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků