Test: Hyundai Santa Fe 2,4i GLS

Vůz korejského výrobce je tím pravým vyslancem, který může v Evropě i zámoří zlomit trochu "podmračený image", který korejské výrobky tradičně doprovází. Model Santa Fe nabízí v kategorii SUV, tedy mezi sportovně užitkovými vozy, nadprůměrný prostor i komfort při srovnatelné ceně.
Test: Hyundai Santa Fe 2,4i GLS
Solidní stabilita

Obvyklému redakčnímu testu jsme podrobili pětidveřový model Santa Fe poháněný benzínovým čtyřválcem (107 kW/145 k), tedy základní pohonnou jednotkou.

Stálý pohon čtyř kol doplněný pětistupňovou manuální převodovkou dává od prvních kilometrů řidiči pocit bezpečí. K němu přispívá i skvělý přehled díky vysokému posezu. Santa Fe je stejně, jako ostatní vozy této kategorie, určen zejména pro jízdu na silnici s Klepněte pro větší obrázekmožností odbočit na lesní či polní cesty. Dostatečná světlá výška umožňuje solidní průchodnost terénem, ale pochopitelně pouze lehkým. Santa Fe nebyl zkonstruován jako čistokrevný "off road" a jeho tvůrci mu ani nedali do vínku ambice projíždět rozbahněné krátery roklí, jaké můžeme vídat v bývalých vojenských újezdech. Bojová vozidla je kdysi příkladně upravila a ty jsou nyní s oblibou využívány pro testování schopností terénních vozů. S běžně se vyskytujícím terénem si Hyundai Santa Fe ovšem bez problémů poradí. Během letošní, sněhem bohaté zimy se stal podobně jako jiná vozidla s pohonem 4x4 oblíbeným zachráncem zapadlých majitelů vozů s jedinou poháněnou nápravou.

Od motoru objemu 2,4 l řidič právem očekává silný výkon. V tomto parametru Santa Fe nezklame, ale ani neoslní. Hodnota 107 kW/145 k postačí k dosažení maximální rychlosti 173 km/h. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,4 vteřiny je na robustní vůz velmi dobrá hodnota. Pokud hodláme ve středním pásmu otáček dynamicky zrychlit, například při předjíždění, musíme ovšem raději podřadit. Hodnota kroutícího momentu 200 Nm se zdá vysoká, ale projevuje se až při 4000 otáčkách/min. Pocit jistoty a bezpečí se neztrácí ani při jízdě na úzkých silničkách plných ostrých zatáček. Boční náklon není nijak velký, posádka nemá důvod k protestům ani při vyšších rychlostech. Spotřeba paliva se v kombinovaném cyklu podle očekávání blíží 10 l na 100 km jízdy, ve městě si motor o objemu 2,4 l řekne o 12 až 13 l benzínu.

Bohatá standardní výbava

Vnitřní komfort odpovídá modernímu vozu střední třídy. Elegantně robustní křivky exteriéru karoserie pokračují stejným stylem i uvnitř. Santa Fe je naprosto osobitý a nezaměnitelný. Přístrojová deska je přiměřeně přehledná a několik odkládacích prostor na drobné předměty či Klepněte pro větší obrázeknápoje ocení řidič i spolujezdec. Kdo je však zvyklý na sdružené ovládání osvětlení, musí si zvyknout, že u Santa Fe jsou ovladače rozmístěné na více místech. Do standardní výbavy vozu s pohonem 4x4 patří 4 airbagy, brzdový systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil EBD doplněný systémem TCS, který hlídá trakci na kluzkém povrchu. Mezinápravový diferenciál zajišťuje rozdělení kroutícího momentu v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu, čímž zvyšuje stabilitu i trakční schopnosti na kluzkém povrchu. Do volitelné výbavy patří i diferenciál s omezenou svorností, který dokáže převést kroutící moment na kola s největší trakcí a tím umožnit vyjet z míst, kde se běžné vozidlo "zahrabe", například ze sněhu či bahna. Samozřejmostí je výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu a řada dalších "maličkostí" zpříjemňujících pobyt ve vozidle. Základní objem zavazadlového prostoru 690 l lze zvětšit až na 1475 l. Zadní sedadla jsou dělitelná v poměru 2:1.

Hyundai Santa Fe stojí v základním provedení s výše popsanou zážehovou pohonnou jednotkou objemu 2,4 l 749 000 Kč. Silnější verzi s šestiválcovým motorem o objemu 2,7 l (127 kW/173 k, 250 Nm, 182 km/h) doplňuje automatická převodovka s možností manuálního řazení. Cena tohoto modelu je 889 000 Kč. Santa Fe 2,0 CRDi vybavený turbodieselem s moderní technikou Common Rail (83 kW/113 k, 255 Nm, 166 km/h) stojí 829 000 Kč. Vyrábí se i verze 2WD s pohonem pouze předních kol (pro varianty 2,4 l a 2,0 D), avšak takto pojatý vůz nepochybně ztrácí značnou část svého půvabu.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 16 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků