Test Hyundai Matrix 1,5 CRDi: lidová alternativa

Mezi novými „íčky“ zůstává v nabídce Hyundai již dlouhá léta rodinný minivan Matrix. Jak se vydařil jeho poslední facelift?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pininfarinovo exteriér
  2. Překvapivě prostorný interiér, Solidní motor pod kapotou
  3. Jízda aneb Dobře maskovaný sportovec, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie

Hyundai Matrix byl poprvé uveden na trh již v dávném roce 2002 a od té doby prodělal všeho všudy dva malé facelifty, včetně toho aktuálního. To už je samo o sobě kariéra jako hrom a stále to nevypadá, že by se tenhle Korejec chystal do důchodu.

Předpoklady pro úspěch na českém trhu měl Matrix od začátku vysoké. U chalupářů i jiných prakticky smýšlejících zákazníků, kteří se za pár korun rádi dívají na svět z výšky, bodoval především velkou variabilitou vnitřního prostoru a přijatelnými provozními náklady. Z blízké zkušenosti vím, že český zákazník uvyklý z minulosti na dlouhé výrobní cykly modelových řad (či spíše jedné řady) starých škodovek sáhne při volbě, zda-li koupit nový model jiné značky nebo osvědčený typ, raději po vyzkoušeném Matrixu, kterému narozdíl od stodvacítek ve své době nijak zvlášť neujíždí vlak a staronového majitele navíc potěší nějakou tou menší inovací.

Chtělo by se skoro říci, co má k čertu člověk na takovém autě pořád testovat? Každé omlazení s sebou ale zákonitě přináší leckterá zajímavá vylepšení, v našem případě především inovovanou naftovou jedna pětku a novou tvář karoserie. A pak také víte, co se říká - důvěřuj, ale prověřuj.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pininfarinovo dědictví

Máme-li zkoumat důvody úspěchu Matrixu,  nemůžeme začít jinde než-li u jeho zevnějšku. Když se  osvícené korejské hlavy v automobilce Hyundai před lety rozhodli zahájit výrobu malého MPV, dobře už věděli, že sebelepší auto prodává hlavně jeho obal. Nelenili proto a s kufříkem plným wonů (jihokorejská měna pozn.aut.) se vypravili do Itálie za mistrem Pininfarinou, aby pro ně navrhl vůz, který bude lahodit oku evropského zákazníka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Věhlasné designerské studio stvořilo 4 205 mm dlouhé auto s proporcemi typickými pro kompaktní MPV s koly v rozích nadčasové karoserie. V jednoduchosti je krása, a proto zevnějšek neoplývá žádnými rafinovanostmi ani dramatickými křivkami. Nejmarkantnějším poznávacím znamením vozu je spodní hrana zadního okna, která je stejně jako u zadních bočních oken o pár centimetrů výše, než hrana oken v bočních dveřích. Trochu zvláštní, ale proč ne.

Ve vzniklém schodu pod zadními bočními skly se u původní verze vyjímalo Pininfarinovo logo. To však nyní zmizelo neboť na kreslících prknech korejských designerů byla příď vozu přestylizována v duchu ostatních aktuálních modelů značky. Vůz se tak stal opticky robustnějším.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhým poznávacím znamením Matrixu bývalo atypické tvarování předních blatníků, kde dva oblouky spojovala v ostrém úhlu přímka. Tento svébytný prvek vzal po aktuálním faceliftu bohužel za své a byl nahrazen standardně tvarovaným blatníkem se silným plastovým lemem plynule navazujícím na přední nárazník.

Trochu neobvyklé je dnes už i umístění zadní mlhovky, která se ortodoxně uhnízdila ve spodní části zadního nárazníku. Pozitivum tohoto řešení je, že mlhovka takto skutečně plní svoji funkci aniž by oslňovala, což se dnes o řešení drtivé většiny jiných vozů nedá říci ani omylem. Omlazený vzhled zapůjčeného exempláře ještě vylepšoval decentní modrý lak Indigo Blue a příplatková čtrnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Facelift karoserie se nemusí vždy vydařit, stačí vzpomenout diskutabilní přerody poslední Omegy, Megane první generace nebo naší Felicie. To ale není případ Matrixu. Současné zaoblené linie karoserie jen jakoby vyjadřovali umírněné stáří životem ostříleného harcovníka, ale přitom nepopírali svůj urozený italský původ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pininfarinovo exteriér
  2. Překvapivě prostorný interiér, Solidní motor pod kapotou
  3. Jízda aneb Dobře maskovaný sportovec, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků