Silný a kultivovaný motor
Srozumitelné ovládání
Praktický vnitřek
Vyšší spotřeba
Pomaleji reagující infotainment
Otravný asistent rychlosti
8 /10
Druhá generace Hyundaie Kona pěkně vyrostla. Z kompaktního městského crossoveru se stalo „normálně“ veliké auto po všech stránkách – jen karoserie je nyní delší o 15 cm, na rozvoru přibylo 6 cm a k drobnému nárůstu došlo i po stránkách šířky a výšky. Předchozí model tak oproti tomuto aktuálnímu najednou působí velmi subtilně, ale zákazníkům v nabídce chybět nebude, Hyundai v menší velikostní kategorii nabízí dosti povedený Bayon. S tím nová Kona sdílí některé zajímavé designové prvky, například motiv přídě á la žralok s úzkým diodovým denním svícením a hlavními světlomety nízko v rozích karoserie.
Testovaný kousek nové kony je ozvláštněn výbavou N Line Style Premium s akčnějším tvarem předního nárazníku, zadním nárazníkem s náznakem difuzoru, dvojitou koncovkou výfuku, černými lesklými kryty zrcátek a 18“ koly, je zde přítomna vkusná kombinace rudé metalízy a příplatkového (+15.000 Kč) černého lakování střechy. Součástí špičkové specifikace jsou také projektorové full LED světlomety, doplněné světelným pásem nad maskou chladiče. Vzadu pak najdeme světelný pás z jednoho blatníku na druhý, vedoucí přes páté dveře. Prakticky z každého úhlu působí druhá generace značně futuristicky (i když ne tak exoticky, jako elektrické modely Ioniq), nicméně uvnitř se drží osvědčeného receptu na přehlednost.
Interiér: Přiměřená prémie
I tady najdeme akčněji laděné prvky N Line a jak už jsme si zvykli z „plnotučných“ sportovních modelů N, ty Hyundai umí, aniž by působily křečovitě nebo trapně. Máme tu třeba červené prošívání na volantu a sedadlech, rudé horizontální linky na palubní desce nebo povedená anatomická sedadla, čalouněná kombinací kůže a semiše, což je součást paketu Premium. Zapadnete do nich hezky, zdůrazněné bočnice v oblasti nohou a trupu posádku neutiskují a dost podrží v zatáčkách.
Obě přední sedačky jsou v tomto případě elektricky stavitelné, takže se v nich v pohodlné poloze uvelebíte raz dva. Navzdory aktuálnímu trendu „vše na jedné obrazovce“ najdeme ve středu palubní desky tlačítka – skutečná, mačkací, a není jich málo. Vždy na dosah tak máte zcela kompletní ovládání klimatizace a jejích doplňkových funkcí – na začátku středového tunelu pak najdeme dekadentní vyhřívání a ventilaci sedadel i ovládání výhřevu volantu, fungujícího ve dvou stupních.
Ovládací tlačítka a kolečko pro regulaci hlasitosti má i infozábavní systém s 12,3palcovou obrazovkou. Systém má na dnešní dobu dost pomalý start, u nějž umí zdržovat ještě uvítací obrazovka, a jeho reakce nepatří k nejsvižnějším – proč je to jistý problém si povíme o něco později. Orientace v něm je bezproblémová, nic složitě nehledáte a díky kombinaci klasických tlačítek i velkých dlaždic s tím nejdůležitějším v základním zobrazení (mapa navigace, rádio, telefon a tak dále) máte vše hezky při ruce. Nechybí zde tradiční „hračičkovský“ prvek – různé uklidňující druhy bílého šumu, například les, město nebo sci-fi ševelení. Doporučuji nezapínat, pokud řídíte unavení. Systém umí Android Auto i Apple CarPlay bezdrátově, v zde použitém paketu Premium najdete pěkně hrající audio Bose.
Moderně působí také digitální přístrojový štít, v němž si můžete nechat zobrazit budíky v číselném nebo ručičkovém formátu. Po aktivaci blinkrů se vám v kulatých segmentech zobrazí výstup z bočních kamer směrem dozadu, což je šikovné, pokud jsou dobré světelné podmínky, nebo když zrovna nejsou kamery zašpiněné či mokré.
Volant N Line s perforovanými postranními segmenty hezky padne do ruky díky výřezům pro palce, najdete na něm nejen klasické ovládání palubního počítače, audio funkcí i tempomatu, ale také spínač vedení v jízdních pruzích. Na pravém rameni se pak nachází tlačítko s hvězdičkou, pod nějž si můžete nastavit oblíbenou/často používanou funkci.
Volič automatické převodovky je řešen „po drátě,“ může tak být umístěn pod volantem na sloupku a nezabírá tak místo na středovém tunelu. Tam najdete dva USB-C porty, šikovnou poličku pro chytrý telefon i přihrádku, kterou si můžete díky otočným prvkům držáků nápojů hezky zvětšit. Z hlediska ovládání ještě stojí za zmínku tlačítko deaktivace stop/startu vlevo pod volantem – pokud vám stop/startování vadí, je vždy po ruce.
Jistě i díky nárůstu rozměrů je cestování vzadu zcela důstojné pro normální dospělé – místa na nohy i hlavy je tak akorát, opět zde máme povedené čalounění v kombinaci kůže a semiše. Pasažéři mají k dispozici výdechy ventilace na konci středového tunelu, tamtéž pak dva USB-C konektory, které má Kona v každé výbavě.
Kufru mezigenerační bobtnání také prospělo – až 466 litrů (jako je tomu v tomto případě bez rezervy, s ní 407 litrů) je respektuhodná hodnota pro bezproblémové používání ve všech možných situacích. Samotný kufr má dno pravidelných tvarů, do nějž nezasahují podběhy. Pod podlahou se nachází praktická a velká schránka, kam se vejde mnohem víc, než jen povinná výbava. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 ve všech výbavách, což umožňuje problémovou přepravu delších předmětů ve čtyřech lidech bez ztráty komfortu. Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha a objem činí 1300 litrů.
Pokračování 2 / 3
Jízda: Plná palba s apetitem
Po stránce pohonu nová Kona uspokojí každého vyjma příznivců nafty. K mání je s litrovým tříválcem jako předokolka s manuální nebo automatickou převodovkou, se silnější čtyřválcovou 1.6 také s manuálem nebo automatem a i jako tento exemplář se čtyřkolkou, nebo ve formě benzín-elektrického hybridu. V nabídce samozřejmě nechybí ani elektrické provedení, které vzniká ve slezských Nošovicích.
Šestnáctistovka má solidních 145 kW a 265 Nm, což se odráží na více než dostatečné jízdní dynamice a pružnosti i ve vyšších rychlostech. Motor si velmi dobře rozumí s dvouspojkovou převodovkou, která mění kvalty plynule a inteligentně – nemáte moc důvodů plést se jí do díla. Má ale na dnešní dobu značný apetit.
Těžko říci, zda jde o stav u tohoto konkrétního exempláře, nebo to mělo souvislost s all-in výbavou a její hmotností, každopádně deklarovaných 6,7 až 7,1 litrů na sto kilometrů uvidíte v palubním počítači maximálně při delší plynulé jízdě volnějším tempem, jinak si auto totiž i s lehčí nohou na plynu bralo okolo devíti litrů na sto. Vzhledem k tomu by se možná hodila větší nádrž, která má jinak slušný objem 47 litrů.
Možnost dostat čtyřkolku je v této kategorii crossoverů vítaná – přispívá k výrazně dospělejšímu dojmu z celého auta a hodí se k světlosti až 17 cm. S pohonem všech kol se pojí také víceprvková zadní náprava, předokolky mají jednodušší klikovou se zkrutnou příčkou. Na 18palcových kolech, která patří k výbavě N Line, je Kona vcelku pohodlná na typické české okresky – na větších nerovnostech posádkou trošku zatřese, na druhou stranu se v zatáčkách chová způsobně, ochotně mění směr, nenaklání se moc na rovinkách nemá nervózní řízení. Dojem trochu kazí hlučnost odspodu ve vyšším tempu, ale ohluchnutí nehrozí. Civilizovaně fungují i jízdní asistenti, kteří se řidiči nepletou do díla a dá se na ně při cestování spolehnout, spokojeni budete také s účinností světlometů. Je tu ale jedna věc, o níž se nedá nezmínit.
Jak jistě víte, nově musí mít všechna vozidla takzvaný inteligentní asistent rychlosti (ISA). Automobilky mohou zvolit jednu ze čtyř možností jak jej implementovat – akustický signál, vibrace, odpor v plynovém pedálu nebo automatické zpomalování. Zde je řešen výstražným pípáním. To umí být v jiných autech (namátkou Škoda, BMW, Land Rover) diskrétní a po čase jej přestanete vnímat, zde je ale hlasité, nepříjemné. Samozřejmě se dá vypnout (což vzhledem k otravnosti tónu děláte při každém startování), nicméně k nastavení se musíte proklikat v celkem pěti krocích ne zcela rychle reagujícího systému. Zkratku k menu s vypínáním si sice můžete namapovat na tlačítko s hvězdičkou, ale to pak máte trvale vyblokované. Že by úkol pro facelift?
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Jednoznačný pokrok s pár pihami na kráse
Kona nám po všech stránkách dospěla, má obsáhlou základní výbavu, solidní nabídku pohonů a vejde se do ní rozumné množství věcí i lidí. Snadno se obsluhuje i řídí, luxusnější prvky výbavy N Line pak nejsou jen laciné pozlátko. Chtělo by to zapracovat na rychlosti a odezvě infotainmentu, nižší jízdní komfort na 18palcových kolech pak není výrazně omezující, i na šum odspodu ve vyšších rychlostech se dá celkem zvyknout.
Situace s inteligentním asistentem rychlosti je sice otravná, ale dá se s ní žít, pokud si vypínání přehodíte na tlačítko oblíbených funkcí. Nad výslednou cenou tohoto konkrétního exempláře možná povytáhnete obočí, ale jde o skutečně plnou nálož v kombinaci s potentním motorem, která samozřejmě není povinná, a základní cena 559.990 Kč při započítání padesátitisícové prémie pak působí vzhledem k bohaté sériové výbavě i třeba zimnímu obutí zdarma plus pětileté záruce zcela adekvátně.
Pokud se obejdete bez silného čtyřválce a čtyřkolky, N Line můžete dostat i k základnímu tříválci s manuálem, což může také stát za úvahu.
Hyundai Kona: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
559.990 Kč (1.0 T-GDI 6M 88 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
819.990 Kč (1.6 T-GDI 7DCT/145 kW) |
Cena testovaného vozidla |
922.890 Kč (1.6 T-GDI 7DCT/145 kW) |
Technické údaje: Hyundai Kona
Rok • stupeň výbavy
2024 • N Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 580 cm3
Nejvyšší výkon
146 kW (198 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 600 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,1 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
466 l • 1 300 l
Objem palivové nádrže
47 l
Hmotnost: provozní • celková
1 525 kg • 2 000 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 591 mm • 1 600 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 385 × 1 825 × 1 585 mm
Sériová výbava: Exteriérová sada sportovních doplňků N line, Boční airbagy předních sedadel + okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, Středový airbag pro přední sedadla, Antiblokovací systém ABS, stabilizační systém ESC, asistent pro rozjezd do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC, multikolizní brzda MCB, Elektrická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, Dětská pojistka v zadních dveřích (manuální), Změna jízdního režimu "shift by wire", Asistent zabraňující kolizi při couvání PCA-R, Kamerové sledování únavy řidiče, Posilovač řízení, Výškově a podélně nastavitelný volant, Zadní tmavá skla + tmavé zadní vyhřívané okno, Čelní sklo s akustickou fólií, Projektorové Full LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA), Automatické světlomety (světelný senzor), LED denní světla, Poziční LED světla, LED podsvícená lišta nad hlavními světlomety, LED brzdové světlo v zadním spojleru, Zadní mlhové světlomety, Zadní mlhovky, Boční blikače integrované ve zpětných zrcátkách, Zadní kombinované LED svítilny, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Nárazníky v barvě karoserie, Střešní ližiny, Chromovaná koncovka výfuku, Vnější kliky dveří v barvě vozu, Stříbrné boční prahy, Boční lišty dveří v barvě vozu, Černé lišty bočních oken, 18'' kola z lehké slitiny, N Line design, Sada na opravu pneumatik, Elektrické sedadlo řidiče s pamětí nastavení + elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, Elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Dělená zadní opěradla v poměru 4:2:4, Polohovatelné hlavové opěrky pro všechna sedadla, Zadní středová opěrka rukou s držáky nápojů, Sportovní anatomicky tvarovaná sedadla s čalouněním kůže/semiš, Vyhřívaní předních a zadních sedadel, Ventilovaná přední sedadla, Kapsa na opěradle sedadla řidiče, Kapsa na opěradle sedadla spolujezdce, Relaxační sedadlo spolujezdce - pouze s automatickou převodovkou DCT, Relaxační sedadlo řidiče - pouze s automatickou převodovkou DCT, Elektricky ovládaná přední a zadní okna (jednodotykové ovládání u řidiče), Chromované interiérové kliky dveří, Hliníkové prahové lišty, LED osvětlení interiéru, LED osvětlení interiéru ve druhé řadě sedadel, Ambientní osvětlení interiéru vpředu, LED osvětlení zavazadlového prostoru, Středová opěrka rukou pro přední sedadla s úložným prostorem, Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, Fixační síť zavazadlového prostoru, Háčky na uchycení fixační sítě, Kůží potažený volant, Vyhřívání volantu, Sluneční clony pro přední sedadla, Kosmetické zrcátko ve sluneční cloně (řidiče), Kosmetické zrcátko ve sluneční cloně (spolujezdec), Plastové boční obložení zavazadlového prostoru, Hliníkové pedály, Dvouzonová automatická klimatizace, Dodatečné zadní výdechy ventilace, Zadní výdechy ventilace pod předními sedadly, Automatické odmlžování oken, Digitální přístrojový panel s 12,3'' barevným displejem, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Upozornění na nízkou hladinu kapaliny v ostřikovačích, Inteligentní adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu, Volič jízdních režimů Drive Mode, Aktivní sledování mrtvého úhlu (BCA), aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA, varování před projíždějícími vozy při vystupování SEW, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA a sledování únavy řidiče DAW vč. upozornění na rozjezd vozidla vpředu LVDA, Monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA, Omezovač rychlosti, Autonomní nouzové brzdění FCA 1.5 s detekcí chodců a cyklistů, Přední, boční a zadní parkovací senzory, Monitorování okolí vozu 360° kamerovým systémem SVM, Aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA, Asistent jízdy po dálnici HDA 1.5, Automatické stěrače (dešťový senzor), Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, Elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým otvíráním, 12V zásuvka v přední loketní opěrce, Bezdrátové nabíjení mobilních telefonů (pouze pro kompatibilní přístroje podporující standard Qi), USB konektor pro dobíjení vpředu, Příprava na tažné zařízení, Integrovaná navigace s 12,3" displejem, s RDS, DAB a MP3 přehrávačem, USB a funkce Android Auto a Apple CarPlay, Live Services, Bluelink, Prémiový audiosystém BOSE, 2 přední reproduktory, 2 zadní reproduktory, Automatické tísňové volání Ecall, Ovládání autorádia na volantu, Bluetooth handsfree, Inteligentní klíč a startování tlačítkem, Imobilizér, Ovládání zamykání dveří na dveřích řidiče, Digitální klíč - odemykání vozu mobilním telefonem
Příplatková výbava: Černé lakování střechy (15.000 Kč), Příplatková barva (17.900 Kč)