TEST Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI DCT: Nejlepší poměr cena/výkon na trhu

Facelift je pro korejské automobilky časem velkých změn. Co to znamená pro ostrý hatchback, který před čtyřmi lety otřásl světem sportovních aut?
Radosti
Rychlé na rovinkách
Agilní v zatáčkách
Skvělá cena
Starosti
Horší výhled vzad
Malá nádrž paliva
Vysoká spotřeba paliva
9  /10

Po představení ostrého hatchbacku Hyundai i30 N jsem okolo sebe začal vnímat mnoho negativních reakcí. Bylo to v roce 2017 a tehdy letěla velmi hloupá hláška: Kdo si koupí Hyundaie… však vy víte, některým jedincům přijde vtipná dodnes.

Spojení slov Hyundai a sportovní spoustě lidem nešlo dohromady. Najednou se totiž z ničeho objevily zprávy o autě, které prý bude sportovní a testované na slavných okruzích. A všechno to bylo myšleno smrtelně vážně. A víte co? Nikdo nás za tričko skutečně netahal. Krátce po prvních novinářských jízdách se v časopisech a na webech začaly objevovat pochvalné titulky. Sám jsem takové v průběhu let napsal. Mechanické, agilní, čitelné, rychlé, hravé, hlasité... taková přídavná jména ve spojení s touto značkou dlouho nikdo nenapsal, alespoň ne na evropském trhu.

Zásluhy můžeme přisuzovat hlavně jednomu člověku. Albert Biermann přešel ke korejské automobilce po třiceti letech v BMW. Spolupráce přinesla ovoce třeba v podobě dvojice Hyundai i30 N a i30 N Fastback a čtyřdveřového grand toureru Kia Stinger. Všechny tyto modely jsou nejen skvělé, ale hlavně kompetitivní se zavedenou evropskou konkurencí. Zapsaly Hyundai na pro něj doposud neznámou mapu.

Hyundai i30 N přišel opravdu odnikud, bez historie, a najednou konkuroval nejlepším ostrým hatchbackům, ale často s o třetinu vyšší cenou. Od premiéry to jsou už čtyři roky, což znamená, že je na čase facelift. Ten se oficiálně představil v září loňského roku a aktuálně se již nabízí na našem trhu. Otestovali jsme verzi i30 N Fastback Performance.

Pořád za pakatel

Začnu u ceny. Hyundai i30 N s karoserií Fastback ve verzi Performance jsme tady měli před dvěma lety a stál 799.990 Kč. Po faceliftu, který čítá řadu vylepšení, stojí stejná konfigurace 789.990 Kč. Čtete správně a není to obráceně. Aktuálně se na všechny ostré i30 vztahuje sleva 40.000 Kč. Základní hatchback pak vyjde na 699.990 Kč. To je stejná cena jako za o třídu nižší Volkswagen Polo GTI, který má o 43 koní méně.

Ačkoliv se tak zdá, že z auta snad něco odebrali, opak je pravdou. Nového je toho opravdu hodně a možná se budete divit, jak moc do detailu inženýři v rámci faceliftu šli. Zvenku to ale není moc vidět, designové změny jsou velmi decentní. Na první pohled si všimnete širší a nižší přední masky a také nových světlometů s chic LED denním podpisem do tvaru šipky.

Zadní část vozu je takřka totožná a mnoho rozdílů nenajdete ani uvnitř. Dominuje tu větší infotainment známý z ostatních modelů značky a určitě si všimnete i úchytů pro ovládání směru ventilace v barvě hliníku. Stejná jsou i sedadla s nastavitelnou hlavovou opěrkou a nastavitelnou délkou sedáku. To ale nemusí být nutnost.

Hyundai totiž v rámci příplatkového balíčku Sport nabízí anatomicky tvarovaná sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, lépe tvarovaným opěradlem a vyšším bočním vedením pro stehna. Jsou navíc elektricky ovládaná a jako zajímavou technickou fičuru mají i podsvícená loga. V našem testovacím autě nebyla, ale už jen podle vykrojení na tělo je vidět, že to bude mnohem serióznější řešení.

Standardní sedadla jsou spíše taková baculatá křesla s vyšším bočním vedením, ale nejsou tak dobře vykrojená pro tělo. Takže si v nich hezky pohovíte a i vás podrží, ale kdo chce trochu více akce, příplatek 30.000 Kč za paket Sport by pro něj měl být samozřejmost. Takto je posaz za volantem dobrým kompromisem, je ale dobře, že vás Hyundai nechá posunout blíže k opravdu sportovním vozům.

Displej infotainmentu známe. Je hbitý, má přehlednou grafiku a dobré rozlišení. Mám vlastně jen jednu výtku. Systém podporuje zrcadlení chytrých telefonů, ale při Apple CarPlay se rozhraní neukáže přes celou obrazovku, ale jen na dvě třetiny. Za celý týden se mi nepodařilo přepnout zobrazení na fullscreen.

Za důležité nicméně považuji, že si auto ponechalo široké nastavení individuálního režimu. Byla to jedna ze skvělých vlastností verze před faceliftem, kde jste si mohli auto nastavit přesně podle své nálady či stavu vozovky. Systém je aktuálně rozšířený a má lepší grafiku. Posuvnými pohyby po obrazovce si nastavíte chování motoru, převodovky, diferenciálu e-LSD, zvuku výfuků, ESC, řízení i odpružení.

U každého z komponentů si pak můžete rozkliknout nabídku a podívat se, co přesně vaše změna udělá. Lze pak i sledovat průběh výkonu, točivého momentu, foukání turba i měřit si časy na kolo. Dostanete se zde i do nabídky pro funkce Launch Control a závodní řazení. To už bych ale nakousával další kapitolu.

Verze Performance mimo jiné znamená nová 19palcová kola Fuchs, která šetří 14,4 kg (sada). Dále zůstává dodatečná vzpěra v zavazadlovém prostoru. Ta vám v základním uspořádání ubere pár nepatrných litrů, takže to moc nevadí, ale při sklopení druhé řady sedadel je překážkou v rovné ložné ploše. To jen pro případ, že byste se svým ostrých hatchbackem plánovali občas odvézt třeba skříň, tak ať s tím počítáte.

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Diskuze (18) Další článek: Nové BMW řady 2 Active Tourer oficiálně: Je větší i vybavenější. Už známe ceny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,