TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil
TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil
TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil
TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Foto: Ondřej Kroutil
30
Fotogalerie

TEST Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI: Má se Octavia bát?

Třetí generace moledu i30 znamená pro značku Hyundai velký skok kupředu, protože s ní zaútočila na největší hráče v kompaktním segmentu. Klasické varianty hatchback a kombi doplnil i stylový Fastback. Čím především zaujme?

Radosti
Elegantní vzhled
Prostorný interiér
Skvělý podvozek
Přijatelná cena vzhledem k výbavě
Starosti
Špatný výhled vzad
Odhlučnění od kol
Hlučný motor ve vyšších otáčkách
Svéhlavá automatická převodovka
7  /10

Na začátek bych rád ujasnil pár věcí. Hyundai i30 Fastback je technicky vzato liftback. Toto označení však nenese, protože jako liftback se v modelové řadě i30 označuje hatchback. Tedy alespoň slovy českého zastoupení korejské značky. No, dobrá.

Třetí generace oblíbeného Hyundai i30 se prodává od začátku roku 2017. Stojí na stejné platformě jako sesterská Kia Ceed. Jako první přišla varianta hatchback, kterou v témže roce doplnilo i kombi. Obě varianty následoval na podzim loňského roku i elegantní Fastback, o kterém si dnes řekneme něco více.

Pro Hyundai byla nová generace i30 velmi důležitá. Automobilka jejím prostřednictvím začala mluvit novým designovým jazykem, který má na svědomí šéfdesignér Peter Schreyer. Kaskádovitá přední maska Cascading Grille určila trend, kterého se vozy korejské automobilky drží dodnes.

Zatímco první dvě varianty karoserie cílí na praktické uživatele, varianta Fastback vznikla jako čistá stylovka. Elegantní čtyřdveřové kupé cílí na mladé lidi, kteří touží po prémiovém designu s příznivou cenovkou. Na našem trhu je ale i30 Fastback je častým předmětem srovnání s domácí Škodou Octavia.

Ano, uznávám, že se to nabízí. Jenže to není přesné. Fastback byl navržen jako stylový vůz, ne jako typické rodinné auto. Nabídne méně prostoru jak v kabině, tak i v kufru. Ostatně přímé srovnání rozměrových parametrů si můžete prohlédnout v tabulce níže.

Hyundai i30 Fastback vs. Škoda Octavia - rozměrové srovnání
Model Hyundai i30 Fastback Škoda Octavia
Délka [mm] 4455 4670
Šířka [mm] 1795 1814
Výška [mm] 1425 1461
Rozvor [mm] 2650 2667
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1565/1573 1543/1534

Za konkurenty proto můžeme považovat spíše Mazdu 3 nebo Hondu Civic. Dokonce bych se nebál říct, že jde o mainstreamovou alternativu k Audi A3 sedan, byť všechny uvedené vozy mohou mít klasickou tříprostorovu karoserii, zatímco do kufru Fastbacku se dostáváte výklopnými pátými dveřmi a prostor pro bagáž tak není od posádky fyzicky oddělen. Liftback bude vždycky praktičtější, posádka se však musí v zimních měsících připravit na pořádnou ledovou „sprchu“ v případě, že za jejími zády někdo nakládá věci do zavazadelníku.

Jak vypadá?

Podle slov automobilky jde o první pětidveřové kupé v kompaktním segmentu. Na první pohled se může zdát pouze jako doplňková varianta, ale technici s ním měli přece jen trochu práce. Kaskádovitá maska je snížena, aby se přední silueta opticky rozšířila. Od ostatních variant se liší i nasávacími otvory pod maskou, která zde působí dynamičtěji. Jiný je i tvar střechy. Postupně se svažuje až k elegantnímu spoileru, který je součástí víka kufru.

Model i30 Fastback se nebojím označit za nejhezčí Hyundai dneška. Vypadá agresivně a zároveň elegantně. Dnes si jej ale můžete ještě trochu doostřit. O variantě N asi víte, vstoupila na náš trh v minulých týdnech. S ní ale přišla i možnost doplňkové výbavy N Line. Ta zahrnuje sadu vnějších i vnitřních doplňků, stejně jako to dělá M paket u BMW. Spolupráce s Albertem Biermannem, bývalým šéfem divize M, opět skvěle zafungovala.

Výbava na úrovni prémie

Hyundai chytře rozděluje doplňkovou výbavu do ucelených balíčků. Testovaný kus je ve verzi Style s doplňkovou výbavou Ultimate. Co to všechno znamená? Třeba že na palubě opravdu nic nechybí. Já sám bych si dokázal vymyslet snad jen head-up displej, ale ten už do nových modelů dává Hyundai také.

Linii Style beru jako nutnost. Vzhled vozu doplní o chromované doplňky, přidá přední parkovací senzory a zadní kameru, duální automatickou klimatizaci, multifunkční volant, LED denní světlomety, statické přisvěcování do zatáčky a dalších asi čtyřicet položek, které řidiči zpříjemňují život.

To ale neznamená, že v základní výbavě jde o nějaký holobyt. Hyundai nabízí již ve standardu asistenční systémy, jako upozornění na únavu řidiče, asistent dálkových světel, autonomní nouzové brzdění a hlídání jízdního pruhu. Doplatit je pak možné ještě za adaptivní tempomat, varování před kolizí, hlídání slepého úhlu, asistent dálkových světel nebo čtení dopravních značek.

Paket Ultimate, kterým je testovaný vůz vybaven, je už se vší parádou. Za zmínku stojí 8“ dotykový displej infotainmentu s funkcí Apple CarPlay a integrovanou navigací, Bi-LED světlomety, bezdrátové nabíjení telefonu, LED osvětlení vnějších klik dveří nebo kožené čalounění sedadel. Tady mi opravdu nic nechybí.

Interiér

Samotný interiér je pak tím, na co jsme u Hyundai už zvyklí. Jeho zpracování je na velmi dobré úrovni, ale bystré oko najde pár nedotažeností. Ergonomie je dobrá a rychle jsem si zvykl. O dění během jízdy informuje přehledný přístrojový štít, u kterého lze brzy očekávat nějakou digitální inovaci. Automobilka však o ničem takovém zatím nemluví.

Hyundai i30 Fastback vs. Škoda Octavia - srovnání rozměrů zavazadelníků
Model Hyundai i30 FB Škoda Octavia
Délka [mm] 850 1100
Šířka v nejužším místě [mm] 1050 1010
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] 1530 1680
Výška po plato [mm] 500 560
Průchozí výška pod 5. dveřmi [mm] 1800 1890
Objem kufru min/max [l] 450/1351 590/1580
Výška nákladové hrany kufru [mm] 800 700

Interiér je vzdušný a nabídne dost prostoru. Dostatek místa pro nohy je jak vpředu, tak i vzadu. Vyšší jedinci by ale mohli naříkat na místo na hlavu na zadních sedadlech, kvůli klesající střeše ho tam není nazbyt. V kompaktním segmentu překvapí i zavazadlový prostor o velikosti 450 litrů. Tady už by se dala vymyslet i nějaká ta delší dovolená.

Výhled dopředu a do stran je dobrý, problém je s výhledem šikmo vzad kvůli širokému C sloupku. Interiér prostě musel kvůli elegantní karoserii doznat nějaký ten kompromis. Zadní parkovací kamera a hlídání mrtvého úhlu ale pomohou tento problém trochu eliminovat.

Hyundai i30 Fastback vs. Škoda Octavia - srovnání rozměrů interiérů
Model Hyundai i30 FB Škoda Octavia
Šířka interiéru vpředu [mm] 1480 1480
Šířka interiéru vzadu [mm] 1460 1460
Výška nad sedadlem vpředu [mm] 1030 990
Výška nad sedadlem vzadu [mm] 930 950
Délka sedáku vpředu [mm] 500 490
Délka sedáku vzadu [mm] 490 470
Délka opěradla vpředu [mm] 630 630
Délka opěradla vzadu [mm] 640 650

Pokračování 2 / 3

Jízda

Hyundai i30 nabízí tři jízdní režimy. Normal, Eco a Sport. Na první pohled se však liší jen změnou barevného prostředí na přístrojovém štítu a odezvou plynového pedálu. O dynamiku se v tomto případě stará přeplňovaný motor 1.4 T-GDI s výkonem 103 kW (140 koní). K mání je pak ještě benzinový litrový tříválec, který má ve stáji o dvacet koní méně. Pro ty, kteří neradi postávají u stojanu čerpací stanice, je tu jednotka 1.6 CRDI.

Je ale testovaný turbomotor dobrou volbou? Od dramatického vzhledu očekávám i odpovídající dynamiku. Má nejlepší zrychlení z 0 na 100 km/h (9,5 sekundy). To sice není žádná sláva, ale kromě sportovní verze N od nabídky motorů lepší údaje nečekejte. Pospíchat se s ním ale dá.

Při rychlejší jízdě nastoupí největší nevýhoda motoru - hluk. Zvuk celohliníkového čtyřválce je ve vyšších otáčkách nepříjemný a pronikavý. Nikdy bych nevěřil, že to řeknu, ale tříválec zní lépe. Motor jakoby se svíjel v křeči a prosil, ať už konečně sundám nohu z plynu. Při klidné jízdě je však vše v naprostém pořádku.

Udávaná spotřeba je 5,6 litru na 100 km. Dostal jsem se na ni jenom jednou, na trase Praha - Kutná Hora a průměrné rychlosti okolo 110 km/h. V takovém klidném, plavném režimu je tedy reálná. Ve skutečném světě, kdy taky občas zaspíte, počítejte s kombinovanou spotřebou okolo sedmi litrů.

V našem případě byl vůz vybaven sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta se všeobecně hodí spíše na pohodlné cestování než na boření limitů. Při klidné jízdě s ní není žádný problém, na dynamickou jízdu se ale nehodí. Vůz samozřejmě nabízí řazení páčkami pod volantem, ale řidič ani tak nemá 100% kontrolu nad převody. Tady bych obětoval pohodlí a zvolil manuální převodovku. V její prospěch mluví i cenový rozdíl 50.000 Kč, které s manuálem ušetříte.

Hluk motoru, který jsem již zmínil, mě přivádí k další stinné stránce i30 Fastback, a sice odhlučnění. Aerodynamický hluk do kabiny neproniká. Motor a hluk od kol už ale ano. Na dálnici to není nic příjemného. Když pak řidič jede v dešti, pořád kouká, jestli nemá mokro v botách.

Dejte mu víc koní!

Přesuňme se k podvozku. Na něm není na první pohled nic převratného. Vpředu jsou příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, tlumiče teleskopické. Celé je to ale skvěle nastavené. Klobouk dolů před pány inženýry. Tady se opravdu potvrdila slova, že rodina i30 je navržena pro Evropu. Auto je klidné, na silnici není nervózní a působí jistě. Ani na osmnáctipalcových kolech, která jsou k mání v nejvyšší výbavě, není jízda nepříjemná a to i na uhrovitých středočeských okreskách.

Dokonce si nechá i dost líbit. Když jsem trefil souhru s náladovou převodovkou, byla jízda celkem zábava. Proto jsem se občas rozhodl pustit do výběhu všech sto čtyřicet uřvaných koní. Motor se sice z nižších otáček docela pomalu sbírá, ale jakmile se naplno roztočí turbodmychadlo, má příjemný zátah. Když jsem se ale opřel do celkem gumových brzd, hned mě to přešlo. Tohle auto není na divočení.

A to mě právě mrzí, protože by to šlo. A nebylo by to ani tak těžké. Stejně jako u nové Imprezy je i tady podvozek mnohem rychlejší než zbytek auta. I řízení je čitelné a s autem se dá celkem dobře pracovat. Od volantu dostávám jasnou zpětnou vazbu a jízda mě baví. Jen by to chtělo trochu přitlačit. Chtěl bych něco mezi verzí N a tímhle. V testované konfiguraci na mě Fastback celkově působil mdle a nevýrazně.

Pokračování 3 / 3

Kolik za něj zaplatím?

Základní cena Fastbacku činí 389.990 Kč, jde ale o akční verzi Best of Czech Turbo a vztahuje se na vybrané skladové vozy objednané do 31. prosince letošního roku. Za klasickou linii Styl s testovaným motorem dáte nejméně 534.990 Kč. Paket Ultimate, který do auta dostane vše, co Hyundai našel v regálu s nápisem „Technologie a luxus“, vyjde na dalších 90.000 Kč. Pak už ale kromě sady velurových koberců, a případně barvy, nic navíc platit nemusíte.

Hyundai i30 fastback s benzínovým motorem T-GDI 140, 7stupňovou DCT převodovkou a veškerou myslitelnou výbavou stojí 674.990 Kč. Plus případně dalších 16.900 Kč za metalízu. Co potěší snad každého, je pětiletá záruka s neomezeným počtem najetých kilometrů. Tomu říkám servis!

Závěr

Hyundai si chce, alespoň u nás, budovat jméno cenově dostupné, praktické a spolehlivé značky. Modely jako i30 Fastback nebo Kona mají za úkol tuto filozofii kombinovat s cílením na mladé zákazníky, přičemž už z toho důvodu bych je nepovažoval za přímé konkurenty Octavie a Karoqu, přestože k tomu mohou tabulky vyzývat.

Kdybych hledal tento typ auta, byl by Fastback určitě v úzkém výběru. Našel jsem sice pár věcí, který bych mu vytknul, ale třeba svéhlavá automatická převodovka se dá eliminovat ještě v konfigurátoru. Prostě si ji nevybírejte. Vadilo mi i horší odhlučnění od kol a špatný výhled vzad, s tím už bohužel nic neuděláte.

Co mu ale nemůžu upřít a co se mi na zkoušeném voze opravdu líbí, je jeho styl. Ta elegantní karoserie prostě boduje. Všechno to navíc podtrhují osmnáctipalcová kola, menší bych ani nechtěl. Baví mě i podvozek, který se dokáže poprat s nerovnostmi a v zatáčkách nechá docela dost líbit.

I poměr výbava/cena je tu slušný, s manuální převodovkou a silnějším motorem bych neváhal ani minutu. Počkat, říkal tu někdo „N“? Protože cenovkou nemá plně vybavený testovaný kousek k nejsilnější a celkově velice povedené verzi i30 příliš daleko...

Souhrn cen
Základní cena vozu 464.990 Kč (1.0 T-GDI/88 kW Trikolor)
Cena s testovaným motorem 516.990 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Trikolor)
Cena s test. motorem a výbavou 534.990 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Style)
Cena testovaného vozu 726.890 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Style)

Technické údaje: Hyundai i30 Fastback

Rok • stupeň výbavy
2018 • Style
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 353 cm3
Vrtání • zdvih
71,6 mm • 84,0 mm
Stupeň komprese
10,0:1
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
242 Nm při 1 500 až 3 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,4 s
Nejvyšší rychlost
203 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
450 l • 1 351 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 362 kg • 1 860 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,7 • 5,1 • 5,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 565 mm • 1 573 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 455 × 1 795 × 1 425 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 17palcová kola, projektorové světlomety, kombinované LED zadní svítilny, asistent pro jízdu v pruzích, sledování bdělosti řidiče, asistent pro rozjezdy v kopcích, elektricky nastavitelná bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelná sedadla, kožený potah volantu a řadicí páky, vyhřívaná přední sedadla a volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední a zadní okna, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, volič jízdních režimů, infotainment s 8palcovým displejem, bluetooth handsfree, multifunkční volant a další.

Volitelná výbava: Automatická převodovka (50.000 Kč), metalíza (16.900 Kč), navigace (25.000 Kč), paket Ultimate (90.000 Kč).

Hyundai i30

Hyundai i30 se prezentuje jako české auto. A proč také ne, vždyť se vyrábí v Nošovicích. Hyundai i30 patří k nejprodávanějším vozům nižší střední třídy v ČR. Oblibu si získal především cenovou dostupností.

Cena, výbava, technická data •  Minitest Hyundai i30 N Project C • Hyundai i30 N Line • Minitest Hyundai i30 N Performance • Test Hyundai i30 N Fastback • Minitest Hyundai i30 kombi

Doporučujeme

Články odjinud