84
Fotogalerie

Test Hyundai i30 CRDi: dobrý, nebo jen levný?

Kapitoly článku:


Naftou kupředu

Doby, kdy Hyundai pošilhával po prodejních úspěších svých naftových konkurentů, rázně ukončil nástup modelu Matrix s jeho neklidným tříválcovým turbodieselem. Jeho nástupce se stal již čtyřválec 1,5 CRDi a řadu vznětových agregátů s přímým vstřikováním doplnily i těžší váhy o větším objemu. Předloni se také poprvé vzhledem k zpřísňování emisních limitů poprvé objevil nástupce patnáctistovky se zvýšeným objemem. Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1 582 ccm disponuje výkonem 85 kW (115 koní) při 4 000 ot. / min. Největší točivý moment je 255 Nm při 1 900 ot./min. Hyundai i30 s ním potřebuje 12 sekund ke stovce a dosahuje nejvyšší rychlosti až 188 km/h.

hyundai_i30test1/P1770603.JPG hyundai_i30test1/P1770610.JPG

Výrobce slibuje tichou jízdu a extrémně nízkou spotřebu pod pět litrů. To první je polopravdou, to druhé jen zbožným přáním. Hned po nastartování udiví jen tiché nýtování bez zbytečných vibrací, na které jsme si zvykli u motorů TDI. Naftová i30 je tak tichá, že se o tom německým inženýrům nesnilo. Anebo možná snilo, protože její vývoj zčásti probíhal právě v Německu. Pořád je to ale čtyřválcový nafťák a z toho kultivovaný tichošlápek nebude ani kdyby trakaře padaly.

Už po rozjezdu dává šestnáctistovka najevo svou sílu, ale kupodivu ustoupil první turbokopanec, kterým se proslavila patnáctistovka například u modelu Accent. Může za to pozměněná charakteristika a snaha o vyrovnanější chod. Zatímco patnáctistovka v silnější verzi katapultovala vůz v optimálních otáčkách a zase brzy uvadala, nová šestnáctistovka rozložila své síly rovnoměrně do širšího spektra otáček.

hyundai_i30test1/P1770614.JPG hyundai_i30test1/P1770616.JPG

Ve městě je tak motor příjemným společníkem, kterému se daří jezdit za 6,3 l/100 km. To je dobrý údaj, i když od šestnáctistovky by se dalo čekat i nižší číslo. CRDi nezklame ani při poklidné jízdě, ani při dynamickém spurtu. Budete-li se snažit, čeká vás spotřeba 5,4 l/100 km. Na závěr nám zbývají dálniční zkušenosti. Na dálnicích nám zřetelně chyběla šestka. A tak za stotřicítku platíme poměrně vysokou cenu v podobě spotřeby 7,9 l/100 km. To na tento objem není málo.

Ještě větší překvapení nám uchystává kompaktní korejský agregát na německých dálnicích. Je bezesporu agilní a i při vysokých rychklostech tichý. Dojem chybějící šestky zesiluje po zjištění, že naše průměrná spotřeba na německých dálnicích při využívání maxima, tedy 180 km/h vystoupala na 10,2 / 100 km. Kde udělali soudruzi chybu? Dali pod kapotu moderní agregát s pětistupňovou převodovkou, která nedovolí šetřit při vysokých jízdních průměrech. Je to jistě impuls, aby to Korejci co nejdříve změnili.

Naše výsledná průměrná spotřeba během testu se zastavila na hodnotě 6,3 l/100 km. To není špatná hodnota, svědčí ve prospěch korejského motoru. Počkejme si na verzi s šestkou, případně je třeba pořídit silnější dvoulitr.

hyundai_i30test1/P1770836.JPG hyundai_i30test1/P1770842.JPG

Lepší, než jsme čekali

Při vzpomínce na Hyundai Elantra jsme neměli velká očekávání u jeho nástupce. Elantra byl pohodlný vůz bez emocí a v zatáčkách se nakláněl jako oblíbený pejsek s kývající hlavičkou na palubní desce v sedmdesátých letech.

Jenže dvojčata Kia Cee´d a Hyundai i30 dostala kvalitní podvozek jdoucí ve francouzských stopách. Korejci jsou tak dnes jednu dvě generace za francouzskými konstruktéry podvozků. Kdo nečeká sportovní výkony podvozku Volkswagen Golf nebo Ford Focus, ten nebude z Hyundai i30 zklamán.

Při běžné jízdě po městě si lze užívat pohodlí měkkého podvozku, při normální jízdě po okreskách rovněž skvěle funguje a to samé platí o provozu na dálnici. Když se ale rozhodnete chovat se k Hyundai jako k Focusu nebo Golfu, poznáte jeho limity dříve než u zmiňované německé dvojice. Hyundai i30 tak zůstává především pohodlným vozem pro rozvážné řidiče. Vysoce pak oceňujeme jeho stabilitu ve vysokých rychlostech na německých dálnicích, kde podvozek bez problému stíhal stoosmdesátku.

hyundai_i30test1/P1770830.JPG hyundai_i30test1/P1770778.JPG 

Francouzská delikatesa

Korejci chtěli především pohodlný vůz, čemuž odpovídá i nastavení jednotlivých ovládacích prvků. Začněme tradičně řízením. To je přeposilované a nenabízí mnoho zpětné vazby. To je názor muže. Žena vám při stejném hodnocení odpoví cosi o vynikající ovladatelnosti.

Spojka jde zlehka a řazení je rovněž dobrým kompromisem mezi silami potřebnými k zařazení a přesností kulisy. Nečekejme krátké, tuhé a přesné dráhy německých převodovek, ale spíše rozvláčnost Francouzů před deseti lety.

Brzdy s kotouči na všech kolech by vás měly spolehlivě zastavit i z vyšších rychlostí. Když je zašlápnete v horní úvrati brdového pedálu, celkem nic se nestane, ale zkuste šlápnout vší silou až k podlaze a garantuji vám, že se porvete se svými bezpečnostními pásy.

Hyundai i30 je dobře ovladatelným a pohodlným vozem pro řidiče bez sportovních ambicí. Kdo se s tím smíří, ten bude plně spokojen.

hyundai_i30test1/P1770779.JPG hyundai_i30test1/P1770792.JPG

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud