Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

Českému Hyundai se povedl skvělý tah. U většího hatchbacku i30 natlačil cenu pod tři sta tisíc korun. Menší model i20 pak s cenou 229.990 Kč srazil na úplné dno. Oba vozy jsme si proto vzali do testu.

V případě i20 jsme ale nesáhli po nejlevnějším kousku, ale po lepší výbavě Smart. Proč? Protože při současném zvýhodnění vyjde stále pouze na 279.990 Kč, tedy pořád pod stanovený limit. Kolik muziky dostanete za takový obnos peněz a který z vozů bychom vám my osobně doporučili?

Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v historii. Scala by se měla ještě učit

Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v historii. Scala by se měla ještě učit

Malé a velké auto

Testované vozy jsou zástupci různých segmentů. i30 (nižší střední třída) je takový korejský Golf, prostě kus dospělého auta. i20 je menší (segment B), ale neméně důležitý konkurent Fordu Fiesta, Renaultu Clio nebo Škody Fabia. Pokud vás zajímá, jak jsou oba vozy rozměrově rozdílné, podívejte se na tabulku níže.

Hyundai i20 vs. I30: Rozměrové srovnání
Model i20 i30
Délka [mm] 4035 4340
Šířka [mm] 1734 1795
Výška [mm] 1474 1455
Rozvor [mm] 2570 2650
Zav. Prostor [l] 326/1042 395/1301

Vzhledově jsou si oba vozy dost podobné. Hyundai i30 je sice o tři roky mladší, ale menší sourozenec dohnal mezery v designu faceliftem v druhé polovině loňského roku. Hyundai i30 za cenu 299.990 Kč je bez příplatku k mání v bílém a červeném laku karoserie. Za deset dalších odstínů připlácíte 16.900 Kč. To samé platí i pro i20. Příplatkových laků je ale pouze pět a stojí o tři tisíce méně.

Za volantem i20

Hyundai i20 ve výbavě Smart má 16palcová kola z lehké slitiny (195/55 R16). Denní světlomety jsou vybaveny LED technologií a nepřijdete tak o mlhovky, jako v případě vstupní výbavy Start.

Nakonec jsme rádi, že sedíme v lépe vybaveném kousku. Za tu nejnižší možnou cenu totiž v autě najdete jen výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna nebo centrální zamykání. A to je skoro vše. Na manuální klimatizaci zapomeňte. A i zpívat si budete muset sami.

Výsledky spolehlivosti TÜV: Porsche 911 vítězí v každém věku, Hyundai i20 překvapil

Výsledky spolehlivosti TÜV: Porsche 911 vítězí v každém věku, Hyundai i20 překvapil

Výbava Smart manuální klimatizaci má. K tomu má dokonce i 7palcový infotainment se zrcadlením mobilního telefonu, automatické světlomety, bluetooth, konektor pro USB, tempomat, parkovací senzory a kameru, výškově a podélně nastavitelný volant a kůži potažený volant. To je za příplatek 50.000 Kč dobrý kauf.

Za volantem i30

To i30 se do nás pustila bez příplatků. Vlastně tu jeden byl - šlo o paket Plus, který zahrnuje bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dojezdovou rezervu. Nic zásadního to ale nemění. Za 299.990 Kč dostanete i30 na 15palcových ocelových kolech s velkoplošnými kryty (195/65 R15), s denními světlomety můžete počítat také.

Hyundai i30 N Project C a i10 N Line oficiálně: Sportovní Korejci vládnou Frankfurtu

Hyundai i30 N Project C a i10 N Line oficiálně: Sportovní Korejci vládnou Frankfurtu

Nemilosrdná cesta základní výbavy tady není tak znát. Dostanete manuální klimatizaci, výškově a podélně nastavitelný volant, tempomat, automatické dálkové světlomety, rádio se čtyřmi reproduktory, šest airbagů nebo sadu jízdních asistentů, zahrnující třeba vedení v jízdních pruzích, asistent pro sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění s varováním před čelním nárazem a asistent pro rozjíždění do kopce. Svět příplatkové výbavy pro pak vás končí možností metalízy.

Motory

S agregáty obou modelů je to velmi jednoduché. V případě i30 máte jedinou volbu - atmosféricky plněná zážehová jednotka 1.4i CVVT o výkonu 73 kW, která je spárovaná se šestistupňovou manuální převodovkou. Jakákoliv jiná volba motoru či převodovky vás automaticky katapultuje k vyšší výbavě.

Hyundai i30: Ceník od 1. října 2019
Motor 1,4i 1,0 T-GDI 1,4 T-GDI 1,6 CRDi
Výkon [kW] 73 88 103 85
Cena Start [Kč] 299.990 - - -
Cena Trikolor [Kč] 329.990 349.990 - 389.990
Cena Komfort [Kč] 349.990 369.990 399.990 409.990
Cena Style [Kč] - 399.990 429.990 439.990*
Silnější motor 1,6 CRDi (100 kW) za příplatek 20.000 Kč

U i20 je základní výbava spjatá s jednotkou 1,25i (55 kW). U námi testované výbavy Smart se do tří set tisíc vejdete s prvním zmíněným motorem a jeho silnější variantou (+7 kW za příplatek 10.000 Kč). V obou případech jste odkázáni na pětistupňovou manuální převodovku. Sluší se také dodat, že i20 je jediný Hyundai, který se vejde do tří set tisíc s přeplňovaným motorem. Motor 1.0 T-GDI je ve výbavě Classic za 279.990 Kč.

Hyundai i20: Ceník od 1. října 2019
Motor 1,25i 1,25i 1.0 T-GDI 1.0 T-GDI
Výkon [kW] 55 62 74 88
Cena Start [Kč] 229.990 - - -
Cena Classic [Kč] 239.990 249.990 279.990 .
Cena Smart [Kč] 279.990 289.990 319.990 339.990
Cena Style [Kč] - 329.990 359.990 379.990

Motory v praxi

S oběma vozy jsme najezdili okolo tří set kilometrů a čtrnáctistovka většího modelu nám z duelu vzešla jako jasný vítěz. Je kultivovanější, lépe se sbírá z nízkých otáček a krok dokáže udržet i na dálnici. Oproti tomu dvanáctistovka v i20 se velmi snadno zadýchá, postrádá charakter a každé předjíždění si budete tak dlouho rozmýšlet, že to možná vzdáte. Fakt, že je i20 lehčí, tedy dynamiku nezachránil.

Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Chabé jsou i ovládací síly pedálů, které jsou až příliš měkké a odměřené. Situace v i30 je i v tomto ohledu lepší. Ani u jednoho z modelů si ale nemůžeme stěžovat na řazení. Pěti- i šestikvalt obou vozů se vyznačoval přesnou kulisou a drahami, které byly dlouhé tak akorát. 

Hyundai i20 vs. I30: Technické údaje motorů
Vůz i20 i30
Motor 1.2i 1,4i
Zdvihový objem [cm3] 1248 1368
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 55/6000 73/6000
Točivý moment [N.m/min] 120/4000 134/4000
Převodovka 5M 6M
Max. rychlost [km/h] 170 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,6 12,6

Spotřeba

Spotřeba obou motorů hodně závisí na stylu jízdy. Běžné popojíždění na kratší vzdálenosti bez dálničních přesunů se u i20 odrazí třeba i v pětilitrové spotřebě, i30 si řekne vždy o pár deci víc. Pokud jezdíte po dálnici často (tak určitě nepotřebujete ani jeden z těchto vozů), tak se snadno dostanete i přes hranici šesti litrů.

Hyundai i20 vs. I30: Otáčky motoru na nejvyšší rychlostní stupeň
Model i20 i30
80 km/h 2100 2250
100 km/h 2750 2750
130 km/h 3550 3650
Naměřená spotřeba [l/100 km] 5,5 5,7

Při dálniční stotřicítce jsou oba motory už poměrně hlučné, idelání je pro ně pohybovat se lehce nad hranicí 100 km/h. I těch 120 km/h ale ale dá na delší vzdálenost bez problému zvládnout. Memluvíme tady o žádných raketách, ale to ani nikdo neočekával. Základní motory dynamikou nenadchnou, pro levná rodinná auta určená pro městský a příměstský provoz jsou však jako dělaná.

Český Hyundai prozradil budoucí plány. Nad pýchou konečně vyhrál rozum

Český Hyundai prozradil budoucí plány. Nad pýchou konečně vyhrál rozum

Komfort

Oba vozy mají vpředu nápravu McPherson se stabilizátorem. U i20 se zadní náprava spoléhá na jednoduchou a na údržbu nenáročnou torzní příčku. Nastavení podvozku u i20 je tužší, hlavně zadek si na větších nerovnostech rád zatluče. Celkově ale působí jako tuhé a odolné auto.

To i30 je taková rozvážnější. Její nastavení je citelně měkčí a přes nerovnosti se jen lehce přehupuje. Ostatně jízdní komfort byl při navrhování korejského konkurenta golfu klíčový, a tak si dali konstruktéři sakra záležet.

Nový Hyundai Grandeur vám vytře zrak. Manažeři se dočkali pořádného faceliftu

Nový Hyundai Grandeur vám vytře zrak. Manažeři se dočkali pořádného faceliftu

Na kultuře jízdy je to cítit. Nejlevnější Hyundai i30 na malých kolech s velkým profilem pneumatik nedává moc prostoru ke kritice. Dělá přesně to, co se od něj očekává. Zákazníkem nebude vrcholný manažer, ale spíše důchodce, který by jinak pokukoval po malém MPV ix20. To už Hyundai delší dobu nevyrábí, nástupce nechystá, a tak se i30 za super cenu jeví jako adekvátní náhrada.

Závěr

Asi už jste si všimli, že se nám jezdilo lépe v i30. Ano, za trochu vyšší cenu dostanete o hodně plechu navíc, větší místo na palubě, větší zavazadlový prostor, pružnější motor a komfortnější podvozek. Jenže to není tak jednoduché.

Pokud chcete malé a příjemné auto a váš limit je tři sta tisíc, musíte uvažovat v určitých mantinelech. Koupit dospělé a pohodlné auto jen s chudší výbavou, nebo menší a méně komfortní auto, ale zato s výbavou, která zahrnuje třeba i parkovací kameru?

Hyundai řeší slabší zájem o nová auta. Nošovické zaměstnance nechá doma

Hyundai řeší slabší zájem o nová auta. Nošovické zaměstnance nechá doma

A v tomto ohledu to má každý trochu jinak. My bychom brali i30, protože nám ukázala, jaký kus auta se dá cenou srazit na úroveň o třídu menšího kolegy. A to má pořád klimatizaci, rádio, palubní počítač, tempomat a nadto tichý a úsporný motor. Co víc reálně potřebujete?

Osobní postřehy

  • U modelu i20 chybí loketní opěrka, dá se ale snadno koupit dodatečně
  • Oba vozy disponují hlídáním jízdních pruhů, ovšem bez zásahu do řízení
  • Oba vozy mají opěradla předních sedadel nastavitelná páčkou, nikoliv uživatelsky mnohem lepším kolečkem
  • S i30 dostanete bez příplatku i autonomní brzdění FCA a sledování únavy řidiče
TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 28 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků