TEST Hyundai i10 1.0i D-CVVT: Kde jiní pomalu končí, on stále zůstává

Ve vodách městských aut začíná být poněkud mrtvo. Trh skomírá, ceny stoupají a někteří výrobci si myslí, že to zachrání s ještě dražší elektrifikací. Přesto existují automobilky, které věří minivozům v jejich původní podobě a Hyundai i10 je jedním z nich.
Radosti
Na třídu městských mini prostorný interiér
Slušný komfort i celková kvalita jízdy
Obratnost a ovladatelnost
Rozsah příplatkové výbavy
Nízká spotřeba bez ohledu na jízdní styl
Starosti
Nepřesná převodovka
Volant stavitelný pouze výškově
Kulhající ergonomie v zadní části kabiny
Levně znějící audio
Dynamika na úrovni Favoritu
8  /10

Být poslem špatných zpráv mi nedělá dobře, ale výše zmíněnou jobovkou můžu jen potvrdit: městská miniauta jdou bohužel do kopru. Děje se tak jednak kvůli přibývajícím povinným bezpečnostním prvkům, ale hlavní roli momentálně hraje přísnější pokutování nadlimitních emisí CO2, které (ačkoli je samo o sobě extrémně přísné) znevýhodňuje malé vozy s nízkou hmotností. Následky si jistě domyslíte. Dosud nejdostupnější automobily na trhu se tímto stávají téměř neprodejnými.

Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Co je horší, spousta značek ve snaze zachránit tento segment přepřahá z klasického spalování na elektromotory, jenže drahé baterie šponují ceny pidivozítek do naprosto šílených výšin. Třeba Honda e. Autíčko s délkou jen 3,9 metru, ale v základu za něj vyplácnete 900 tisíc korun. O pořádný kus menší nový Fiat 500 vychází v Německu dokonce na milion a dá se předpokládat, že u nás nebude o moc levnější. A když nahlédnete do ceníku mladoboleslavského souseda, zjistíte, že i za elektrické Citigoe iV dáte nejméně půl milionu. Přijde vám to normální?

V kontextu uvedeného působí příchod zbrusu nového Hyundaie i10 trochu jako zjevení. A podle toho, co říkají jiní výrobci, tedy že se malá auta už nedají vyvíjet a vyrábět levně, by tu vlastně vůbec neměl být. Korejci se nicméně rozhodli v praxi dokázat, že klasický městský vůz s benzinovým motorem není mrtvá koncepce.

Není to jen nová fazóna

Že to Hyundai myslí s osobní městskou mobilitou opravdu seriózně a zadání svým konstruktérům ani v nejmenším neusnadnil, dokládá kromě jiného i fakt, že loni představenou „i-desítku“ třetí generace nenechal ve srovnání s předchůdcem přepracovat pouze naoko. Novinka má o nezanedbatelné čtyři centimetry prodloužený rozvor, je o dva centimetry širší a nepatrně nižší.

Dražší nový Hyundai i10 v Česku zatím nekoupíte. Nemá daleko k 500.000 Kč

Dražší nový Hyundai i10 v Česku zatím nekoupíte. Nemá daleko k 500.000 Kč

Možná vás napadne, že bude mít díky tomu vyváženější proporce nebo lepší postoj, ale naživo je to pořád normální mini. Nebo jinak řečeno – efektivně tvarovaná krabička, která se snaží z minimálního prostoru vytřískat maximum. Při takovém úkolu se pochopitelně nedají dělat zázraky, stejně jako z tlačného remorkéru nikdy nepostavíte štíhlou a elegantní jachtu. Přesto návrháři podobnou „chytrou“ fintu zkusili, když usoudili, že musí k motůrku o výkonu 67 koní namontovat pod zadní nárazník atrapu difuzoru.

Naštěstí další podobné nesmysly, jako jsou třeba falešné výfukové koncovky nebo zaslepené odvětrávání, na karoserii nenajdete. Místo toho je zde pár milých detailů jako třeba nápisy i10 v zadních světlech, příplatková kompletně černě lakovaná střecha i se sloupky, případně trochu komplikovaně navržená ale určitě nepřehlédnutelná příď s nápadnými denními světly v masce chladiče připomínající svým vzorem diodové ruční svítilny.

Nový Hyundai i10 má české ceny. Nabízí akce a slevy, ale musíte být hodně rychlí

Nový Hyundai i10 má české ceny. Nabízí akce a slevy, ale musíte být hodně rychlí

Dělá tohle všechno Hyundai i10 pěkným autem? Nevím, považte sami. Asi bych ale sám za sebe řekl, že mi „desítka“ přinejmenším nepřijde být ošklivá. A i když z něj asi nikdy nebudu mít v břiše motýlky, na pohled umí udělat dojem, což se trpasličím hatchbackům nepovede zase tak často.

Překvapivě prostorné

Zatímco podle zevnějšku nebudete mít v zásadě pochybnosti, kterým konkurentům chce nová i10 vypálit rybník, vnitřek malého Hyundaie tuto jistotu poněkud rozporuje. A to především nabídkou prostoru na zadních sedadlech, která je na poměry této třídy nadmíru štědrá.

Hyundai to v umírající třídě nevzdává! i10 nové generace jsme si prohlédli naživo

Hyundai to v umírající třídě nevzdává! i10 nové generace jsme si prohlédli naživo

Asi nemusím zvlášť zdůrazňovat, že vnitřní uspořádání těchto aut bude nutné vždy chápat spíše jako 2+2, než že by se dalo považovat za plnohodnotně čtyřmístné. Přesto interiér „desítky“ není typickým mini pro dva dospělé a nanejvýš dvě malé děti. Hyundai místo toho vyrobil auto s kabinou o velikosti odpovídající starším modelům segmentu B, takže si to můžete vzadu představit jako ekvivalent první Fabie.

Čtyři urostlí chlapi zde zakusí slasti intimního sblížení sardinek v plechu, nicméně průměrně vzrostlí cestující by nemuseli mít problém cestovat v relativním pohodlí i na delší vzdálenosti. Mimochodem, zadní okna můžete kompletně zasunout do dveří. Drobnost, já vím, ale potěší. Bratři z Bratislavy nebo Kolína nabízí jen levné řešení v podobě výklopných skel.

Hyundai i30 N Project C a i10 N Line oficiálně: Sportovní Korejci vládnou Frankfurtu

Hyundai i30 N Project C a i10 N Line oficiálně: Sportovní Korejci vládnou Frankfurtu

Tím každopádně nechci říct, že se u Korejců nešetřilo. Šetřilo, je to vidět, a ne všechno se dá přehlédnout nebo tolerovat. Že v autě chybí stropní madla, běžnému uživateli asi tolik nevadí. Stejně tak bych neřešil tvrdé plasty. Jejich povrchová úprava i slícování jsou akceptovatelné a více bych ani nečekal. Je totiž stále nutné mít na paměti, v jakém segmentu i cenové třídě se pohybujeme.

Poněkud více mi vadil viklající se středový tunel, pouze výškově stavitelný volant a co vůbec nechápu, jsou chybějící šňůrky spojující kryt zavazadlového prostoru s pátými dveřmi. Kolik by asi stály, pět centů? Takhle musíte kufr otevírat obrazně řečeno nadvakrát, a pokud plato zapomenete nahoře, brání výhledu dozadu. Je-li vám to povědomé, vězte, že se s něčím takovým potýkala i Škoda Citigo.

Samotnému zavazadelníku jinak nic nechybí. Je osvětlený, po stranách najdete závěsné háčky, 12voltovou zásuvku, nakládací hrana je poměrně nízko a schod vytvořený sklopením opěradel vyřešíte stavitelnou podlahou. Také objem přes 250 litrů v základu není málo a mám pocit, že zvládne obsloužit většinu situací, před které bude malý Hyundai v provozu postaven.

Nový Hyundai i20 odhaluje interiér. Design je velký skok vpřed, ale co ergonomie?

Nový Hyundai i20 odhaluje interiér. Design je velký skok vpřed, ale co ergonomie?

Menším zklamáním je naopak multimediální rozhraní. Dotykový displej je v ideální výšce, reaguje celkem rychle, má doplňková hardwarová tlačítka a grafika je obstojná, jenže navigace tvrdošíjně odmítala deaktivovat automatický náhled zvolené trasy a stereo hrálo přinejlepším průměrně.

Výbavu asi nemá smysl příliš rozpitvávat. Oproti minulé i10 se toho kvůli povinným elektronickým obezličkám změnilo hodně, takže i v městském autě si můžete dopřát systém udržování v jízdním pruhu, automatické brzdy, eCall nebo sledování únavy řidiče. Co se mi líbí více, je možnost mít v i10 vyhřívaná sedadla i s volantem, automatickou klimatizaci, bezdrátovou nabíječku, bezklíčové startování a všude kolem sebe najdete spoustu užitečných odkládacích kastlíků a přihrádek.

Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků